Poznáme najbezpečnejšie autá roka 2014

Organizácia Euro NCAP na základe vlastných testov vyhlásila päť najbezpečnejších áut roka 2014. Tu sú víťazi.

Komisári z Euro NCAP zaradili autá do piatich kategórií - supermini, malé SUV 4x4, malé MPV, malé rodinné autá a veľké rodinné autá.

Kategorizáciu treba brať voľne a nevzťahovať ju na bežné automobilové triedy, inak by ťažko bolo možné porovnávať napríklad Citroën C1 so Škodou Fabia, pričom obe patria do kategórie supermini, naopak, Nissan Qashqai sa ocitol medzi malými rodinnými autami, kam patrí aj Citroën C-Elysée alebo Peugeot 301.

Päťhviezdičková

Zo zoznamu si zaslúži pozornosť najmä jeden model - nová Fabia. Tá ako jediná z 13 testovaných modelov zaradených k supermini získala plný počet päť hviezdičiek, a tak zvíťazila v najviac nabitej a veľmi sledovanej kategórii.

Pravda však je, že aj keď mala nadštandardné výsledky vo všetkých sledovaných parametroch, teda v ochrane dospelých, detí, chodcov a vo vybavenosti asistenčnými systémami, k víťazstvu jej trochu dopomohla nová metodika hodnotenia. V rámci nej Euro NCAP kladie čoraz väčší dôraz na asistenčné a preventívne systémy.

V tomto roku v podstate nemalo šancu získať maximálne ohodnotenie auto, ktorému chýbal systém automatického brzdenia. A Fabia ho mala, na rozdiel napríklad od Fordu Tourneo Courier a všetkých ostatných hodnotených áut v tejto kategórii. Ford v ochrane dospelých aj detí získal hodnotenie na úrovni 84 percent, zatiaľ čo Fabia len 81.

Podobné to bolo aj pri ochrane chodcov, kde Ford získal 74, no Fabia len 69 percent. Zaostal však za ňou práve v kategórii asistenčných systémov, kde dostal, podobne ako ďalších deväť vozov v tejto kategórii, hodnotenie na úrovni 56 percent, kým Fabia mala až 69.

Systém hodnotenia

Nespochybňujeme dôležitosť asistenčných predkolíznych systémov, avšak prílišný dôraz na ne devalvuje zvyšné tri kategórie a deformuje systém hodnotenia a jeho objektivitu.

Tento trend sa navyše v ďalších rokoch bude ešte umocňovať, pretože v Euro NCAP dospeli k názoru, že preventívne systémy sú tým jediným dôležitým prvkom, ktorý zachraňuje životy, a treba ich čo najrýchlejšie dostať do všetkých áut naprieč celým modelovým spektrom.

Dotiahnuté ad absurdum to znamená, že auto, ktorému sa zdeformuje karoséria až po B-stĺpik už pri zrážke s bicyklom, ale je vybavené pokročilou modernou elektronikou, môže vyjsť napokon v testoch Euro NCAP ako bezpečnejšie než model, v ktorom sa stále kladie vysoký dôraz na pevnosť karosérie a účinnosť deformačných zón.

Ale späť k tohtoročnému hodnoteniu. Prehnaný dôraz na elektroniku vidno napríklad aj v tom, že ak celý rebríček vyše štyroch desiatok áut rozdelíme na malé a lacnejšie a veľké a drahé, inak povedané, spojíme kategórie supermini, malé rodinné autá a malé MPV na jednej strane a veľké rodinné autá a SUV na druhej strane, tak zistíme, že z 29 modelov patriacich do prvej skupiny získalo päť hviezdičiek len 6 áut.

Okrem spomínanej Fabie ešte Audi A3 Sportback e-tron, BMW 2 Active Tourer, Nissan Pulsar, Nissan Qashqai (víťaz v kategórii malých rodinných áut) a VW Golf Sportsvan (víťaz v kategórii malých MPV). V kategórii SUV a veľkých rodinných áut bolo 12 modelov a päť hviezdičiek získali všetky, takže stačí spomenúť víťazov zvyšných dvoch kategórií - medzi malými SUV to bol Land Rover Discovery Sport a medzi veľkými rodinnými autami Mercedes triedy C.

K „drahým“ možno zaradiť ešte ďalšie tri kategórie - prémiové autá, veľké SUV a rodinné a biznis vany. V každej hodnotili len jeden model, elektrickú Teslu S, Kia Sorento a Mercedes triedy V (niekdajšie Viano), aj tie bodovali naplno.

Vianočné tipy na darček