Prvé testy: Autobus budúcnosti vyskúšali začiatkom augusta v čínskom meste

Revolučný autobus budúcnosti vyrazil na prvú cestu!

Čínska novinka s ľahkosťou prekoná mestské zápchy a šetrí životné prostredie.

Načo kopať metro, keď existuje elegantné riešenie, ako by hromadná doprava mohla fungovať efektívnejšie, lacnejšie a ekologickejšie? So zaujímavým projektom prišli Číňania na veľtrhu moderných technológií v Pekingu.

Predstavili nadzemný autobus, pripomínajúci pohyblivý tunel s názvom Transit Elevated Bus (TEB). Pôvodne plánovaná niekoľkodielna autobusová súprava, poháňaná elektrinou, čiastočne aj zo solárnych panelov, mala mať podľa pôvodnej predstavy čínskych inžinierov až šesťdesiat metrov a v priestranných kabínach vo výške troch metrov previezť viac než 1200 cestujúcich.

Pôvodná predstava o 60 metrovom autobuse zatiaľ len v projektoch čínskych inžinierov. Foto: Internet

Testovacia jazda

Hlavnou výhodou TEB je, že môže doslova preplávať ponad dopravné zápchy a autá môžu jazdiť aj pod ním. Naviac je šetrné k životnému prostrediu, čo obzvlášť v Číne, kde podľa štúdií zomrie až 1,6 milióna ľudí ročne následkom vysokého znečisteniu ovzdušia, nie je nezanedbateľný argument.

Testovacia jazda, ktorá sa uskutočnila začiatkom augusta v meste Qinhuangdao, v čínskej severnej provincii Hebei, však priniesla niekoľko sklamaní. Priekopnícky autobus síce prešiel niekoľko sto metrov, rýchlosť a parametre však pôvodné očakávania nenaplnili. Jeho dĺžka dosahovala 22 metrov a do jeho útrob sa zmestilo "len" tristo pasažierov. Zatiaľ nikto nevie, ako bude zvládať ostrejšie zákruty ani akú reálnu rýchlosť bude môcť v hustej mestskej doprave vyvinúť.

Praktickejšia verzia: Je menšia, ale spratnejšia. Inžinieri sa však aj tak obávajú, či si v zákrutách udrží stabilitu. Foto: Internet

Obmedzené možnosti

Pochybnosti o jeho úspešnom komerčnom využití vyjadril aj Cheng Shin Dong z čínskej Národnej komisie pre rozvoj a reformy. Upozornil, že existuje reálne nebezpečenstvo, že by sa autobus pre svoju vysokú hmotnosť a vysoko položené ťažisko mohol v zákrutách prevrátiť.

"Jeho výška, váha a možnosti manévrovania sú veľmi obmedzené," uviedol Dong pre agentúru Xinhua News Agency. Ako pokračuje, kabína pre cestujúcich je len vo výške dva metre, čo mnohým vozidlám neumožní prejazd tunelom, ktorý bočné steny autobusu vytvárajú a naopak, samotné vozidlo je priveľké na to, aby prešlo popod nadjazdmi a nadchodmi v mestách.

Jeho strecha je totiž takmer päť metrov nad zemou. Napriek všetkým nedostatkom je TEB revolučným vozidlom a záujem oň udajne prejavili vlády Francúzska, Brazílie, Indie a Indonézie. Číňania ho plánujú uviesť do prevádzky už na budúci rok. Musia však ešte vyriešiť viacero technických problémov.

Okrem bezpečnosti napríklad aj to, ako dostať cestujúcich na palubu. TEB zatiaľ disponuje len vysúvacími schodíkmi, akoby ste nastupovali do lietadla. V budúcnosti inžinieri plánujú zabudovanie výťahov do bočných stien a vyvýšených nástupných terminálov.

  • peg
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].

Vianočné tipy na darček