Rýchlovka pre boháčov: Z New Yorku do Sydney za 5 hodín

Cestujúci, pre ktorých platí, že čas sú peniaze, by sa mali čo nevidieť dočkať nových nadzvukových lietadiel.

Keď dvadsiateho štvrtého októbra roku 2003 pristál na letisku Heathrow v Londýne posledný Concorde na linke z New Yorku, zdalo sa, že supersonickej ére v civilnom letectve odzvonilo. Po dvadsiatich siedmich rokoch komerčných nadzvukových letov.

Letecké spoločnosti sa rozhodli pre pomalšie veľkokapacitné lietadlá s dlhým doletom a dôrazom na čo najväčšie pohodlie cestujúcich, ale aj ekonomickosť a ekologickosť.

Okrem cenovej dostupnosti leteniek išlo najmä o nižšiu spotrebu pohonných látok, menšiu hlučnosť a menej produkovaných splodín. Teda všetko, čo podľa kritikov nadzvukovým Concordom chýbalo.

Noví králi vzduchu

Pred desiatimi rokmi sa na oblohe objavil dvojposchodový štvormotorový Airbus A380 schopný vziať na palubu 853 cestujúcich a s doletom 16 500 kilometrov. Na druhom mieste je Boeing 747-8 s kapacitou do päťsto pasažierov a s doletom vyše sedemnásťtisíc kilometrov. Jumbá, ako ich ľudovo prezývali, sa stali novými kráľmi vo vzduchu.

Do svojej výbavy ich zaradili všetky veľké letecké spoločnosti na svete. Lenže stále sú tu cestujúci, ktorým záleží v prvom rade na čase. A do vrecka nemajú hlboko. Práve pre nich teraz vyvíjajú lietadlá s prívlastkom super- alebo hypersonické. Teda s rýchlosťami nad jeden, respektíve nad päť machov.

Kým hypersonické lietadlá sú zatiaľ len sen či ďaleká budúcnosť, tie supersonické sa na oblohe môžu objaviť už o pár rokov. Že dopyt po veľmi rýchlej preprave stále existuje, potvrdil pred časom Andrew Goldberg z investorskej spoločnosti Metropolis Group. „Veľmi bohatí ľudia rýchlosť ocenia a sú ochotní za ňu zaplatiť vysokú cenu.“

Návrat k supersonickým

Od niekdajších Concordov budú noví králi oblohy dosť odlišní. Predovšetkým budú menší. Ráta sa s omnoho menšou kapacitou - do dvadsať cestujúcich a, pochopiteľne, s odstránením všetkých kritizovaných nedostatkov.

Stroje majú byť tiež tichšie a šetrnejšie k životnému prostrediu. A takisto luxusnejšie, pokiaľ ide o vybavenie paluby pre cestujúcich, ktorá bude vnútrom pripomínať dnešné biznis jety Gulfstream G650.

Pravdepodobne najbližšie k návratu supersonických dopravných lietadiel sú americké firmy Aerion a Spike Aerospace. Nevadská spoločnosť Aerion úspešne vyvíja nadzvukový stroj s označením AS2.

Trojmotorové lietadlo pre dvanásť pasažierov a dvojčlennú posádku by malo byť dlhé asi päťdesiat metrov a dosahovať rýchlosť okolo 1,6 machu, teda asi 1 900 kilometrov za hodinu. Prvé skúšobné lety by malo absolvovať v roku 2019 a dva roky nato by malo byť k dispozícii prvým zákazníkom.

Na nadzvukovom lietadle určenom biznismenom pracuje aj bostonská firma Spike Aerospace a Boeing, ktorej Spike S-512 má byť ešte o desať metrov kratší než AS2 a tiež o niečo rýchlejší - 1,8 machu. Na palubu by S-512 mal vziať desať až osemnásť cestujúcich. Vzdialenosť medzi Európou a Amerikou by zdolával rovnako rýchlo ako voľakedy Concordy.

Pred tromi rokmi predstavila svoje plány aj britská firma HyperMach. Ak sa stanú realitou, jej stroj s dvadsiatimi pasažiermi na palube by mal preletieť trasu Londýn - New York za dve hodiny. Počítajú s rýchlosťou až 3,6 machu. Lietadlo by ocenili najmä cestujúci pri dlhých letoch. Napríklad z New Yorku do Sydney by im cesta trvala miesto terajších dvadsať hodín iba päť.

Pohľad ďalej

Vzdialenejšia budúcnosť by mohla znamenať aj návrat väčších supersonikov. S myšlienkou na ne sa pohrávajú vo firmách ako Lockheed- Martin, Boeing či Northrop Grumman.

Lockheed Martin v spolupráci s NASA uvažuje o supersonikoch s označením N+2 a N+3, ktoré budú mať pod krídlami umiestnené tri, respektíve štyri motory nového typu, umožňujúce prekonať vzdialenosť z Londýna do New Yorku približne za tri hodiny pri dodržaní všetkých dnešných prísnych pravidiel pre nadzvukové civilné lety.

N+2 by mal na palubu zobrať osemdesiat pasažierov a posádku. Nadzvukové lietadlá druhej generácie by mali byť schopné prepravovať až tristo pasažierov rýchlosťou vyššou ako 2 machy.

A pri snení sa dostaneme až k plánom civilných dopravných lietadiel, ktoré budú dosahovať rýchlosť desaťtisíc kilometrov za hodinu a budú lietať na pokraji zemskej atmosféry, teda vo výške okolo šesťdesiat kilometrov. Na cestu z Európy do Ameriky bude potom stačiť polhodinka.

Vianočné tipy na darček