Film Zúfalé ženy robia zúfalé veci Filipa Renča

Sex, chľast a zúfalstvo: Nový český film robí zo žien hlupane!

Ambiciózny pokus o českú Ally McBealovú skončil ponížením žien.

Český búrlivák a režisér kasových trhákov ako Requiem pro panenku, Román pre ženy, Lída Baarová či muzikálu Rebelové Filip Renč vypustil do kín svoj čerstvý filmársky počin. Renč sa nikdy netajil tým, že skôr ako o pozitívne recenzie kritikov stojí o vypredané kinosály a v tomto duchu sa nesie aj jeho najnovšia bláznivá komédia Zúfalé ženy robia zúfalé veci.

Vykostený dej

Autorkou scenára, ale aj knižnej predlohy, ktorú Renč pretavil na filmové plátno je česká veteránka ženského románu Halina Pawlowská. Tá vyrukovala s priamočiarou etudkou životom skúšanej Olgy, ktorá sa snaží zaradiť v živote, vymaniť so škatuľky žienky domácej a popritom nehľadá nič menšie ako večnú lásku.

Olina sa pretĺka životom, ale zároveň aj zhmotnením dejovej prstoduchosti Pawlowskej scenára. Snímka sleduje Olgin osud doslova od jej narodenia a na mušku si vzala najmä jej lásky, či už tie stredoškolské, manželské alebo milenecké. So svojou najlepšou kamoškou sa presťahuje do stovežatej Prahy a začína dočasnú kariéru v butiku. Následne sa rozbieha kolotoč vzťahov, ktoré hrdinku priamo či nepriamo ovplyvňujú a dláždia jej cestu k jej „pánovi božskému“.

Jednoduchý dej je vyskladaný zo série skečov, ktoré majú byť pridanou hodnotou vykosteného príbehu, no namiesto toho divákovi ponúka len podobnú emóciu, v ktorej sa postupne utápa aj hlavná hrdinka. Číre zúfalstvo.

Scenár k filmu Zúfalé ženy robia zúfalé veci napísala Halina Pawlowská.
Scenár k filmu Zúfalé ženy robia zúfalé veci napísala Halina Pawlowská.
Foto: Continental film

Karikatúra ženy


Uveriteľne vykreslený charakter modernej ženy, ľahké filmové absurdno, vycibrené dialógy a civilná sonda do ženskej duše. Presne tieto ingrediencie v Zúfalých ženách zúfalo absentujú. Namiesto toho duo Renč/Pawlowská ponúkne nedopečenú postavu, ktorej životná optika je zúžena len na dve potreby: túžbu po láske a po uznaní. Tie sú ale namiešané veľmi nešťastne a povrchne. Hrdinke vykastrovanej o ďalšie emócie autori umelo hádžu pod nohy väčšie a menšie polená v podobe (ne)naplnených lások, devastujú a následne na to resuscitujú jej vzťahy a doslova naťahujú ako gumenú opičku.

Namiesto toho, aby divák s Olgou súcitil, dostaví sa opačný efekt. Handrovú bábiku, ktorú z Issovej Renč a Pawlowská urobili, očakávaná empatia obchádza míľovými krokmi. Film sa formálne inšpiruje kultovým sériálom Ally McBealová, no Pawlovskej scenár sa oproti seriálovému predobrazu vyhýba inteligentnému a sofistikovanému humoru. Paradoxne film, ktorý mal byť primárne určený ženskému publiku, ženy dehonestuje a svojim zjednodušovaním ponižuje.

Klára Issová si vo filme Zúfalé ženy robia zúfalé veci zahrala Olgu.
Klára Issová si vo filme Zúfalé ženy robia zúfalé veci zahrala Olgu.
Foto: Continental film

Renčove záchranné koleso

Napriek dejovému a emočnému vákuu filmu sa Renč snaží dať snímke akúsi vizuálnu osobitosť. Práve bohatá fantázia hrdinky je rozsiahlym poľom pre režisérove fantastické až absurdné vízie v štýle ikonických Monty Pythonov. Ich kvality sa mu síce nedarí naplniť ani zďaleka, no vidieť, že Renč vie postaviť záber, kompozíciu a nie sú mu cudzie ani premyslené snové sekvencie, ktoré by sa ale skôr hodili do iného filmu.

Režisér svoju nápaditosť nekontroluje a intenzívne ju prekladá zlými až trápnymi skečmi či vizuálnymi „vtípkami“, ktoré potápajúci sa Titanic sťahujú ešte razantnejšie k filmovému dnu.