Kontroverzná novinka: Nazvali ju Halo - Svätožiara - a má chrániť
jazdcov F1 pred fatálnymi úrazmi hlavy.

Svätožiara či zábradlie? Fanúšikovia sú znechutení z bezpečnostnej novinky na monopostoch F1

Nový bezpečnostný prvok má ochrániť hlavy jazdcov, vyzerá však otrasne.

V angličtine ju nazvali Halo, teda Svätožiara. Vyzerá však skôr ako zábradlie. Nový bezpečnostný prvok má ochrániť predovšetkým hlavy jazdcov pred letiacimi objektmi, pretože práve tie v poslednom období zabili pilotov v iných formulových triedach. Lenže naozaj vyzerá zvláštne a nečudo, že nie všetci zainteresovaní sú touto novinkou nadšení. Fanúšikovia sa búria, jazdci frflú a manažéri tímov sa sťažujú na ďalšie zvýšenie nákladov. No je im to nanič, argument bezpečnosti je nad všetky ostatné.

Smrť po štvrťstoročí

Keď pred tromi rokmi na Veľkej cene Japonska v Suzuke mal francúzsky jazdec stajne Marussia Jules Bianchi hrôzostrašnú nehodu, bolo jasné, že bezpečnostné pravidlá, ktoré neustále vyvíja Medzinárodná automobilová federácia (FIA), nie sú dokonalé. Bianchi vletel rovno pod ťažký mechanizmus, ktorý chvíľu predtým odpratával z trate iný monopost. Náraz ho takmer dekapitoval a jazdec vážnym zraneniam hlavy o deväť mesiacov podľahol.

Bol to prvý smrteľný úraz v pretekoch F1 od tragédie v Imole v roku 1994, kde zahynul legendárny Brazílčan Ayrton Senna. „Bol to veľký šok,“vyjadril sa Laurent Mekies, riaditeľ bezpečnosti FIA. „Na vrcholovej úrovni sme nemali smrteľnú nehodu dlhé roky. Vedeli sme, že to môže prísť kedykoľvek, no keď sa to stalo, bolo to zdrvujúce.“

Hrozbou bola aj smrteľná nehoda Dana Wheldona v pretekoch IndyCar v Las Vegas v roku 2011 a Henryho Surteesa v pretekoch formuly 2 v Brands Hatch 2009. Oboch trafili do hlavy lietajúce kusy poškodených monopostov. Aj preto FIA začala vyvíjať bezpečnostný prvok, ktorý by niečomu podobnému zabránil. Samozrejme, malé lietajúce časti budú hrozbou neustále, pretože efjednotka sa vždy jazdila s otvorenými autami a je pravdepodobné, že na túto tradíciu sa nikto siahnuť neodváži. „Vždy mala otvorené kokpity, preto je nebezpečná. Ale formula je nebezpečná a ja to akceptujem,“vyhlásil ruský jazdec Daniil Kvjat.

Zlý výhľad?: FIA naďalej pracuje na zúžení centrálneho piliera.
Zlý výhľad?: FIA naďalej pracuje na zúžení centrálneho piliera.
Foto: Getty Images

Nie sme proti nehodám

„Je to od základov nanič,“hovorí legendárny šampión z Rakúska Niki Lauda. „Len teraz sme skonštruovali nové autá, ktoré sú pre fanúšikov aj jazdcov atraktívnejšie, a zrazu im nasadíme nejaký oceľový skelet. Veď autá sú už teraz extrémne bezpečné, riziko je čoraz menšie a menšie, myslím si, že je to prehnaná reakcia.“

Fanúšikovia tvrdia, že nehody k motoristickému športu patria, že sú tým pravým korením a dôkazom, že súťažiť môžu len skutočne odvážni a chladnokrvní piloti. Je to šport, kde si každý uvedomuje, že ide o život. Paradoxne, rovnako zmýšľa šéf bezpečnosti. „Nie je tu žiadna vec, ktorá by sa snažila zabrániť nehodám,“ hovorí Mekies o novom systéme. „To, o čo sa snažíme, je istota, že jazdec, ktorý bude mať nehodu, vystúpi z auta a zdravý odkráča. Vieme, že nehody sú súčasťou motošportu, my len chceme, aby po nich piloti odišli po svojich.“

Jeden z jazdcov, ktorým sa vylepšenie pozdáva, je Austrálčan Daniel Ricciardo, víťaz piatich Veľkých cien. „Nemyslím si, že Halo niečo zmení na guráži jazdcov. Je to jednoducho len malý benefit, z ktorého môžeme čerpať všetci. Veď nikto z nás ne-chce vidieť ďalšiu smrteľnú nehodu.“Presne to tvrdí aj Mekies. „Nemáme žiadnu motiváciu zabrániť jazdcom, aby na trati ukázali odhodlanie, sebavedomie a nebojácnosť. Práve naopak - veď tento rok sú monoposty najrýchlejšie v histórii a to je to, čo chceme a čo je najlepšie pre náš šport.“

Podľa neho sa bezpečnostní technici nemôžu nechať ovplyvňovať verejnou mienkou. „Naozaj musíme svoje rozhodnutia tvrdo obhajovať, aj proti názorom verejnosti. Ľudia totiž veľmi rýchlo zabúdajú na bezpečnostné riziká, aj preto sme často pod paľbou. Lenže pokiaľ ide o bezpečnosť, neexistujú kompromisy.“

Ako v klietke

Čo však ľuďom najviac vadí, je to, ako budú autá F1 vyzerať. Nad hlavou jazdca bude umiestnený bezpečnostný oblúk pripevnený ku kokpitu tromi hrotmi, jeden by mal byť umiestnený rovno pred prilbou pilota. „Toto je najškaredšia modifikácia monopostov v histórii,“vyhlásil trojnásobný majster sveta a líder aktuálneho šampionátu Brit Lewis Hamilton. Neskôr svoje vyjadrenie zjemnil, no o dizajne málokto povie niečo pochvalné. „Vyzerá to strašne. Nepáči sa mi to. Podľa mňa sa nemôžeme snažiť náš šport sterilizovať, musíme tu stále cítiť nejaký element nebezpečenstva. Myslím, že práve to robí efjednotku sexi a atraktívnou,“ tvrdí nemecký talent Nico Hülkenberg.

Nepraktické?: Podľa niektorých pretekárov bude problém nastúpiť do formuly či vyliezť z nej.
Nepraktické?: Podľa niektorých pretekárov bude problém nastúpiť do formuly či vyliezť z nej.
Foto: Getty Images

Svätožiaru už testovalo všetkých desať súčasných tímov, ktoré sa zúčastňujú na majstrovstvách sveta, a podľa všetkého sa bude na vývoji intenzívne pracovať, takže napokon bude vyzerať možno úplne inak ako súčasný prototyp. Podľa riaditeľa súťaží FIA Charlieho Whitinga tímy ešte nevyužili všetok potenciál, ktorý nové zariadenie ponúka, a je si istý, že počas zimnej prestávky prídu s novými dizajnovými a aerodynamickými nápadmi. „Ponúka sa veľa riešení, zatiaľ sa každý pozerá len na dizajn. Napríklad, keď tím Williams nasadil Halo v bielej farbe, rovnakej, ako je celé auto, už to vyzeralo omnoho lepšie,“ hovorí Whiting. „Určite to nebude také zlé, ako si myslíte, a postupne si zvyknú aj fanúšikovia.“

Závraty a zhoršený výhľad?

Nejde však len o dizajn. Ďalší trojnásobný šampión Nemec Sebastian Vettel napríklad prvú testovaciu jazdu predčasne prerušil, lebo mal pocit, že zo zariadenia, ktoré sa týčilo okolo jeho hlavy, dostáva závraty. Ako však uviedli viacerí, dá sa na to zvyknúť, rovnako ako na sčasti obmedzený výhľad. „Rozpráva a píše sa všeličo, ale je absurdné komentovať to, ak neviete, ako to vnímame my z auta,“uviedol Fín Kimi Räikkönen po testoch. „Smerom dopredu je výhľad mierne limitovaný, ale je to prekvapujúco malý rozdiel. A nezabúdajme, že toto sú len testovacie verzie, nie finálne, takže si nemyslím, že nás to bude obmedzovať. Podľa mňa si to napokon nebudeme ani uvedomovať. Slúži to najmä našej bezpečnosti, preto je to dobrá vec. Ak sa nám vďaka tomu podarí vyhnúť čo i len jednej vážnej nehode, má to svoj význam.“

FIA naďalej pracuje na zúžení centrálneho piliera, čím by mala byť viditeľnosť ešte lepšia, zo súčasných dvadsať milimetrov ho chcú postupne okresať na šestnásť. „Uvidíme, kam až budeme môcť zájsť. V každom prípade sme nadšení tým, čo sa nám zatiaľ podarilo, aj podľa spokojných reakcií väčšiny jazdcov,“ dodáva Laurent Mekies.

Funguje v rôznych situáciách

Tímom, najmä tým menším, sa nepáčia ani náklady na jedno Halo. Cena by sa mala pohybovať v rozmedzí 13- až 24-tisíc eur, čo je slušná položka za jednu súčiastku. „Bude to drahé,“myslí si Andy Green zo stajne Force India. „Nestačí nám totiž objednať Halo len na súťažné autá, ale aj na viaceré povinné testy.“

Futuristické: Ľudia aj jazdci si vraj na novinku zvyknú.
Futuristické: Ľudia aj jazdci si vraj na novinku zvyknú.
Foto: Getty Images

Nepáči sa im ani to, že všetko ide až príliš rýchlo. „Je to rozhodnutie proti DNA efjednotky. Z bezpečnostnej ani z technickej stránky to ešte nie je vyladené tak, aby to mohlo stopercentne fungovať,“hovorí Helmut Marko z tímu Red Bull Racing. „Čo keď napríklad auto začne horieť a my z neho budeme musieť vyťahovať zraneného jazdca?“ Podľa testovacieho pilota tímu Mercedes Angličana Georga Russella nie je žiadny problém dostať sa z kokpitu. „Žiada si to len troška tréningu, nájsť správnu techniku, kde sa chytiť a za čo,“ hovorí mladík. „Na začiatku to bolo ťažšie, ale po niekoľkých pokusoch som už nemal žiadny problém dostať sa dnu aj von.“

Aj na Markovu výhradu má FIA odpoveď a tvrdí, že vyslobodzovanie nebude problém, za bežných okolností sa takmer nič nemení, v prípade, že by sa monopost pri nehode prevrátil, bude vyťahovanie jazdca ešte jednoduchšie. „Auto zostane zaseknuté na prednej časti Halo a záchranári budú mať omnoho viac priestoru,“tvrdí Mekies, podľa ktorého sú pripravení aj na scenár, že by sa nové zariadenie poškodilo. „Ak by sa tak stalo, môžeme byť radi, že tam je, pretože ak náraz zdeformuje toto zariadenie, ani si radšej nechcime predstaviť, čo by sa stalo bez neho.“ Mekies tvrdil, že okrem Halo vyvinuli špeciálne náradie, ktorým dokážu prerezať predný stĺpik za dve sekundy, bočné za päť sekúnd a k jazdcovi sa tak bude dať dostať veľmi rýchlo.

Za je aj Massa

FIA by podobnú kontroverznú novinku ťažko schválila, keby nebolo zrejmé, že má skutočný význam. „Vytvorili sme všetky možné simulácie rôznych nehôd s autom, na ktorom sa použilo Halo. Skúšali sme všetky možné pohľady, išlo o centimetre. A v každom prípade sme sledovali, či sú výsledky pozitívne, neutrálne, alebo negatívne,“ pritakáva Mekies. „Scenárov, v ktorých malo použitie Halo výrazne pozitívne účinky, bolo neuveriteľne viac ako neutrálnych a negatívnych.“

K novej dizajnovo-bezpečnostnej stránke F1 sa vyjadril aj brazílsky vicemajster sveta Felipe Massa, ktorého pri nehode v roku 2009 počas Grand Prix Maďarska trafila do hlavy súčiastka z monopostu a vážne ho zranila. Jazdec sa dlho liečil a takmer oslepol: „Uznávam, že toto naozaj nie je veľmi pekné riešenie, ale ja ho môžem len podporovať. Bezpečnosť je najdôležitejšia, takže s takouto zmenou súhlasím.“


VIDEO Plus 7 Dní