Detonácia: Takto Chorváti poslali loď Vis ku dnu.

Titova loď na dne: Plavidlo historického významu poslali medzi ryby

Salónik, v ktorom sedávali lídri svetovej politiky, čoskoro ovládnu ryby.

Relax

To všetko, čo Tito vybudoval, títo dnešní mocipáni nedokážu ani vymaľovať. Takýto argument odznie takmer pri každej trochu vášnivejšej diskusii o udalostiach týkajúcich sa bývalej Juhoslávie.

Chorvátsky podnikateľ Arsen Brajković sa v týchto dňoch dokonca neunúval ani maľovaním či ďalšími rekonštrukčnými prácami, ale loď Vis doživotného juhoslovanského prezidenta Josipa Broza Tita rovno potopil pri pobreží Istrie. Aj keď v jeho prípade ide o niečo iné.

Kamaráti: Tito s manželkou Jovankou na svojich lodiach privítali aj Elizabeth Taylorovú a Richarda Burtona.
Kamaráti: Tito s manželkou Jovankou na svojich lodiach privítali aj Elizabeth Taylorovú a Richarda Burtona.
profimedia.sk

Kamaráti: Tito s manželkou Jovankou na svojich lodiach privítali aj Elizabeth Taylorovú a Richarda Burtona. Foto: profimedia.sk

Potápačská atrakcia

Brajkovič totiž neposlal druhú najznámejšiu armádnu juhoslovanskú loď na morské dno, lebo chcel s ňou definitívne skoncovať, ale preto, že mu na nej záleží.

V osemdesiatych rokoch na nej absolvoval základný vojenský výcvik, a keďže po krvavom rozpade spoločného štátu južných Slovanov plavidlo chátralo v čiernohorskom zálive Kotorská boka, rozhodol sa zasiahnuť. V roku 2002 ho odkúpil a chcel zmeniť na luxusnú výletnú loď. Ibaže človek mieni, osud zmení.

Nedostatok finančných prostriedkov prinútil Arsena Brajkovića prehodnotiť plán. Chvíľu dokonca plavidlo Vis ponúkal na predaj, potom ho osvietila spásonosná myšlienka - rozhodol sa loď potopiť a urobiť z nej potápačskú atrakciu.

Kontrolovane poslať na morské dno plavidlo dlhé päťdesiatosem metrov a široké osem a pol metra však nie je žiadna hračka. Prípravy trvali päť rokov, odborníci museli Vis dôkladne vyčistiť, odstrániť potenciálne škodlivé látky, urobiť prepočty, aby všetko dobre dopadlo. Povolenie na potopenie museli vydať štyri ministerstvá. Napriek tomu sa v deň D objavili menšie nedostatky.

Dlhé prípravy: Pred potopením museli loď dôkladne upratať.
Dlhé prípravy: Pred potopením museli loď dôkladne upratať.
profimedia.sk

Dlhé prípravy: Pred potopením museli loď dôkladne upratať. Foto: profimedia.sk

Zvýši sa počet rýb

Kontrolované potopenie plavidla asi 250 metrov od mysu Kamenjak bolo prvotriedne divadlo, ktoré k pobrežiu prilákalo tisíce ľudí. Tí netrpezlivo čakali na detonácie, ktoré pošlú loď nadobro asi do tridsaťmetrovej hĺbky. Podľa očitých svedkov po mohutných výbuchoch menšie úlomky z lode prileteli až na pobrežie, našťastie, nikoho nezasiahli.

Plavidlo sa navyše poberalo ku dnu oveľa rýchlejšie, než boli pôvodné predpoklady. Chvíľu sa dokonca zdanlivo nebezpečne nahlo na jednu stranu a vyzeralo, že ohrozí mínerov.

Takto Chorváti poslali loď Vis ku dnu.
Takto Chorváti poslali loď Vis ku dnu.
profimedia.sk

Takto Chorváti poslali loď Vis ku dnu. Foto: profimedia.sk

Jeden z nich, Vladimir Krajcar, však po príchode na pevninu uviedol veci na správnu mieru. „ Išlo to o niečo rýchlejšie, zdá sa, že loď bola v horšom stave, než sme si mysleli. Detonácie zrejme urobili väčšie diery,“ vysvetlil. „Nebolo to nebezpečné, aspoň to vyzeralo atraktívnejšie pre divákov,“ dodal, kým sa prezliekal do suchého.

Možno vám blyslo hlavou, načo je vôbec dobré potápať loď. Podľa Brajkovića, ktorý získal dvadsaťročnú koncesiu na využívanie plavidla, je na to viac dôvodov. „Potápačská turistika prežíva vo svete boom. Len v okrese Medulin, ku ktorému loď patrí, pôsobia štyri potápačské centrá a šesť klubov. Teraz budú môcť poskytnúť návštevníkom skutočnú lahôdku,“ vysvetľuje podnikateľ.

Zároveň pripomenul, že potápať sa dá v podstate počas celého roka, takže Vis by mohol prilákať návštevníkov aj mimo hlavnej turistickej sezóny.

Podľa vzoru USA

Potopenie lode si pochvaľujú aj biológovia. Cudzie teleso s umelými hrebeňmi totiž prospieva námornému ekosystému a výrazne zvyšuje počet rýb. Tie teraz zrejme okupujú Titov salónik, v ktorom niekedy sedávali a popíjali svetoví lídri a celebrity.

Celá myšlienka zjavne nadchla chorvátske úrady, ktoré len v oblasti severojadranského Kvarnerského zálivu vybrali štrnásť miest, kam by chceli umiestniť vraky.

Príklad z USA: Potápač pri potopenej americkej lodi Oriskany.
Príklad z USA: Potápač pri potopenej americkej lodi Oriskany.
profimedia.sk

Príklad z USA: Potápač pri potopenej americkej lodi Oriskany. Foto: profimedia.sk

Mimochodom, potopenie lode na podobné účely v žiadnom prípade nie je chorvátsky výmysel, najmä v Spojených štátoch je bežné už celé roky. Na dne oceánu pri pobreží Floridy sa ocitla aj povestná lietadlová loď Oriskany, ktorá sa podieľala na bojoch v Kórei či vo Vietname.

Námietky

Samozrejme, nie všetci súhlasia s potopením lode Vis na dno mora. Hlavným argumentom odporcov je fakt, že plavidlo s takou bohatou históriou by sa dalo využiť aj zmysluplnejšie. No a niečo na tom zrejme bude. Loď z päťdesiatych rokov minulého storočia naozaj toho zažila až-až.

Určitý čas bola dokonca veliteľským plavidlom juhoslovanského vojenského námorníctva a neraz bola náhradou za oveľa známejšiu Titovu rezidenčnú jachtu Galeb. Po jej palube sa prechádzali viacerí svetoví politici vrátane členov britskej kráľovskej rodiny.

Mimochodom, keď už hovoríme o lodi Galeb, čo v preklade znamená čajka, tá je príkladom, že plavidlo môže mať opačný osud ako Vis - nepotopia ho, ale vytiahnu z mora. Galeb je v podstate talianska obchodná loď z tridsiatych rokov, ktorú počas druhej svetovej vojny prerobili na vojenské účely. Pred koncom vojny dostala zásah v prístave v Rijeke a skončila na morskom dne.

Po ukončení bojov ju juhoslovanské úrady vytiahli, zrekonštruovali a luxusne zariadili. Maršal Tito na nej precestoval takmer celý svet a prijal na nej okolo sto štátnikov. A nielen to. Chodili k nemu aj hollywoodske celebrity, napríklad Richard Burton a Elizabeth Taylorová.

Relax
  • rb
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.