Telgártska slučka

Toto je najobdivovanejší technický zázrak na Slovensku. Tie súčasné sa naňho nechytajú

Dostať sa zo Žiliny popod Strečno je čoraz ťažšie a na diaľničný tunel si, zdá sa, ešte budeme musieť počkať. Náš technický zázrak, tunel Branisko, sa podarilo vybudovať iba v jednom smere a o tom, že by niekedy mohli byť aj dva, sa už ani nehovorí. A z Kraľovian do Ružomberku sa po autostráde asi nedostaneme nikdy.

Relax

Akosi sa nám nedarí. Ktovie, ako by sme si poradili s tým, čo sa na Slovensku postavilo počas vojny a čo právom dodnes môžeme pokladať za technický zázrak. Telgártska slučka na železničnej trati z Margecian do Červenej Skaly. Pôvodne mala mať trať 107 kilometrov, slučkou ju skrátili na necelých deväťdesiattri. Inými slovami, toto dielo vzniklo kvôli rozdielu štrnástich kilometrov!

Keď sa pozriete na prameň Hrona, vidíte, že celé údolie prudko stúpa hore. Projektanti teda museli vyriešiť, ako prekonať výškový rozdiel 31 metrov. Rozhodli sa vybudovať akúsi špirálovitú slučku, ktorá meria 2,3 kilometra. A čo je to za slučku? Jednoducho povedané, vlak vojde do tunela a po špirále stúpa vyššie.

Telgártsky tunel je dlhý 1 239,6 metra. Pri obci doň vlak vojde a vyjde nad dedinou o šestnásť metrov vyššie. Pokračuje v jazde do oblúka ďalej, potom cez viadukt vo výške dvadsaťdva metrov, až kým sa opäť neocitne nad tunelom, ale o tridsaťjeden metrov vyššie, než keď dole doň vstupoval. Telgártska slučka. A rozlúči sa s ňou na viadukte, ktorý pozná asi každý, kto cez Telgárt prechádzal. Chramošský viadukt. Ten meria 86 metrov a je vo výške 22 metrov.

Takže, naozaj technický zázrak. Keby ste sa naň však chceli pozrieť zblízka, máte problém. Na hrboľatej a zaflekovanej je iba jediné miesto, odkiaľ viadukt veľmi dobre vidno. No a práve tam ktosi umiestnil značku – Zákaz zastavenia. V tomto sme dobrí, robiť si naprotiveň vieme.

Relax
  • bub
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu plus7dni@7plus.sk.