Toto kávičkárov prekvapí: Nemôžete spať? Možno preto, že rannú kávu máte v tele ešte večer!

Je pondelok doobeda a vy už máte v sebe dve, tri kávy? Pozor, v hlave ich budete cítiť ešte aj zajtra! Prečítajte si, ako kofeín naozaj funguje vo vašom tele. Je to totiž inak, ako by ste si mysleli.

Kofeín ja najpopulárnejšia náladu meniaca legálna droga na svete. Väčšina z nás potrebuje na ranné zobudenie 1,3,7 trimetylxantíne, čo je chemický názov pre kofeín. Okrem káv a čajov ho prijímame v bublinkových nápojoch, žujeme v žuvačkách, no obsahujú aj šampóny, očné krémy či telové peelingy. Tu je niekoľko zaujímavých faktov o tom, čo do tela dostávame.

Kofeín zostáva v tele aj 12 hodín

Naša krv a tkanivá absorbujú kofeín za 45 minút. Telu však trvá omnoho dlhšie, kým do zo seba dostane von. „Polčas rozpadu kofeínu je asi štyri hodiny,“ hovorí James Lane, emeritný profesor psychiatrie na Duke University School of Medicine v Durhame, Severná Karolína. To však neznamená, že všetok kofeín je preč po ôsmich hodinách. „V skutočnosti to môže trvať až dvanásť hodín, kým z vášho tele zmizne posledná stopa rannej šálky kávy,“ vysvetľuje Lane. U fajčiarov môže polčas rozpadu trvať kratšie, približne tri hodiny, naopak, ak užívate antikoncepciu, vášmu telu trvá až o štyri hodiny dlhšie kým sa zbaví obľúbenej drogy.

Káva. Stopy po nej máte v tele aj po dvanástich hodinách.
Káva. Stopy po nej máte v tele aj po dvanástich hodinách.
profimedia.sk

Foto: profimedia.sk

Ak si dá ráno o ôsmej kávu tehotná žena, stopy po nápoji sa z jej tela vytratia približne o štvrtej ráno nasledujúci deň. Ak sa teda na druhý deň ráno po zobudení cítite grogy, alebo vás bolí hlava, je to následok rozkladania kofeínu z predošlého dňa. Po vypití kávy to prejde. Takže systém „vyrovnávača“, ktorý funguje pri alkohole, platí aj tu!

Kofeín a smrť

Týchto prípadov je málo, ale sú reálne. Aj predávkovanie kofeínom môže spôsobiť smrť. Na svete sa stalo viacero takýchto prípadov. Napríklad 18-ročný mladík z Ohia alebo 24-ročný muž zo štátu Georgia sa pred dvomi rokmi predávkovali čistým kofeínom. V Amerike si ho športovci kupujú cez internet vo forme prášku na zlepšenie športových výsledkov, alebo na chudnutie. Jedna čajová lyžička prášku má účinok ako približne 24 káv. Hlavnými príznakmi predávkovania je zvracanie, vysoká tepová frekvencia, kŕče, kolaps dýchania.

Kofeín môžete nájsť aj na nezvyčajných miestach

Arašidové maslo či žuvačky? Kofeín nájdete vo viacerých produktoch. Obľúbenú drogu výrobcovia pridávajú aj do niektorých šampónov proti padaniu vlasov, alebo do „ranných“ sprchových gélov. Nájdete ho aj v očných krémoch, telových peelingoch či v pene na holenie. Keďže kofeín sa do tela dostane aj cez kožu, dávajte si na to pozor, každý gram sa počíta.

Nie ste závislí od kávy

Aj keď to hovoríte, nie ste závislí. Podľa doktora Petra Martina, profesora psychiatrie a farmakológie na Vanderbilt University School of Medicine, a riaditeľa Inštitútu pre štúdium kávy na Vanderbilt University v Nashville kofeín nie je vysoko návykový. Všeobecne platí, že ľudská potreba kofeínu sa nedá ani trochu porovnať so závislosťou od opiátov alebo kokaínu. „Kofeín má omnoho menej vedľajších účinkov v porovnaní so skutočnými návykovými látkami," povedal Peter Martin. „Veď kedy ste naposledy vykradli banku, aby ste získali peniaze na kávu?"

Benefity pre zdravie

Samozrejme, fanúšikovia lahodnej tekutiny získavajú množstvo benefitov. Ak pijete kávu, budete mať napríklad o polovicu menšiu svalovicu po cvičení. Okrem toho kofeín dokázateľne stimuluje rast vlasov a chráni nás pre Parkinsonovou chorobou, Alzheimerom a očnou kataraktou. Nová štúdia Rutgers University dokázala, že kofeín znížil výskyt rakoviny kože u myší. Iná štúdia zas dokázala, že kávičkári dostávajú menej často melanóm kože. Kofeín údajne čistí pečeň a črevá a u mužov chráni spermie pred fragmentáciou DNA.

Pomôže so svalovicou. Kofeín znižuje svalovú bolesť po cvičení približne o polovicu.
Pomôže so svalovicou. Kofeín znižuje svalovú bolesť po cvičení približne o polovicu.
profimedia.sk

Foto: profimedia.sk

Podľa americkej Food and Drug Administration je pre zdravého dospelého človeka vhodná dávka 400 miligramov kofeínu denne. Jedna káva má zväčša 100 až 200 miligramov kofeínu, čaj približne 70 miligramov a bublinkové nápoje okolo päťdesiat. Okrem toho, že nás kofeín preberie, zvyšuje naše pracovné a športové výkony a zlepšuje pamäť. Takže, ak ste pri čítaní tohto článku vypili jednu kávu, je možné, že si niektoré informácie z neho aj zapamätáte.

Vianočné tipy na darček