Hanušovský viadukt: Na poštovej známke z roku 1943.

Unikát zo starej známky: Hanušovský viadukt je naozajstná slovenská rarita

Postavili ho vo výške 40 metrov nad terénom, jeho najvyšší pilier dosahuje až 28 metrov. A meria 390 metrov, čo je len o chlp menej ako má Most SNP v Bratislave.

Hanušovský viadukt sa dostal aj do knihy Petra Paulíka - Mosty na území Slovenska, ktorá sa zameriava na históriu a súčasnosť viac ako 250 najkrajších a najzaujímavejších mostov Slovenska.

Hanušovský viadukt
Hanušovský viadukt
Foto: JULIUS DUBRAVAY


Vybudovali ho ako súčasť päťdesiatkilometrovej trate z Prešova do Strážskeho a bol súčasťou štyroch železničných viaduktov v celkovej dĺžke 946,92 metra. Ten hanušovský je, samozrejme, najdlhší. A prečo ho vlastne stavali?

Hanušovský viadukt
Hanušovský viadukt
Foto: Július Dubravay

Po viedenskej arbitráži v roku 1938 bolo jasné, že naša republika príde o viac než 10-tisíc kilometrov štvorcových, na ktorých žilo okolo 850-tisíc ľudí. Maďari si vzali nielen južné Slovensko, ale aj Košice, a v tej chvíli sa z Prešova stal najdôležitejší železničný uzol na východe krajiny.

Hanušovský viadukt
Hanušovský viadukt
Foto: Július Dubravay

S výstavbou železničnej trate začali v Kapušanoch v lete 1939 a o štyri roky neskôr ju odovzdali do užívania. Slúžila však len krátko, na konci vojny všetky viadukty zničili, najviac práve ten hanušovský, ale po vojne trať obnovili.

Mimochodom, tento viadukt sa dostal aj na známku Slovenského štátu s hodnotou 2 koruny slovenské.


  • bub
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní