Mexičan Manuel Uribe vážil neuveriteľných 597 kg. Zomrel v máji 2014 ako 48-ročný.

V rozvojových krajinách sa šíri mor nezdravých potravín: U nás ich už ľudia nechcú „žrať“

Západné potravinové konglomeráty sa agresívne rozmáhajú v rozvojových krajinách a prispievajú tak k rozšíreniu obezity. V bohatých štátoch totiž klesol predaj tzv. junk food-u, čiže potravín s vysokou kalorickou, ale nízkou výživovou hodnotou.

Nad svetom holdujúcom skrytým kalóriám sa tiahne mračno nového druhu podvýživy – síce sme tuční z množstva jedla, ktoré do seba počas dňa naládujeme, ale napriek tomu máme nedostatok živín. Poviete si, žiadna novinka, ale predsa jedna, obezita sa novými obchodnými cestami šíri do rozvojových krajín. Čoraz viac uvedomelé obyvateľstvo si totiž začalo dávať pozor, na to, čo zje, ale obyvateľstvo rozvojových krajín, ktoré ešte donedávna nemalo vôbec, čo do úst, je zo sladkých tyčiniek vo vytržení. Obchodníci sa z nového trhu, na ktorom si môžu namastiť vrecká tešia, obyvateľom-zákazníkom na pupku rastie pneumatika s pridruženými zdravotnými problémami.

Dobroty na dosah ruky

Naprieč rozbitými ulicami tlačí mladá žena pred sebou vozík, z ktorého trčia pudingy, sušienky a iné dobroty zabalená v celofáne. Celene da Silvaová (29) je súčasťou armády podomových predajcov spoločnosti Nestlé, ktorá pomáha potravinovému gigantu rozšíriť svoje výrobky do najodľahlejších a najchudobnejších úst brazílskych domácností, nevynímajúc deti.

Putujúc s Celene si reportéri The New York Times Andrew Jacobs a Matt Richtel všimli zaujímavú vec – mnohí jej zákazníci majú viditeľnú nadváhu. „Jedol kúsok koláča a zomrel v spánku,“povie im Celene ukazujúc na dom, kde žil chorobne obézny muž. Zomrel minulý týždeň. Celene pritom sama váži vyše 90 kíl a sťažuje sa na vysoký krvný tlak. Na druhej strane uznáva svoju slabosť pre vyprážané kurča a kokakolu, ktorou zapíja každé jedlo, vrátane raňajok.

Obezita nie je len problémom rozvinutých krajín.
Obezita nie je len problémom rozvinutých krajín.
Profimedia.sk

Vládnou politikou sa v Brazílii podarilo do značnej miery odstrániť hlad a zlepšiť a predĺžiť život obyvateľom. Tí však čelia novej výzve. Za posledné desaťročie sa miera obezity v krajine takmer zdvojnásobil na 20 percent, nadváhou trpí 58 percent obyvateľstva. Každý rok diagnostikujú 300-tisícom ľudí diabetes druhého typu, ktorý súvisí s obezitou.

Víťaz na rozvíjajúcom trhu

Nejde len o problém Brazílie. Podomový predajcovia ponúkajú západné potraviny a sladené nápoje aj v Latinskej Amerike, Afrike, Ázii, Ghane a Indii. „V čase utlmujúceho rastu v ustálených ekonomikách, si myslím, že silná pozícia na rozvíjajúcom sa trhu bude tou víťaznou,“ povedal pred časom investorom Mark Schneider, generálny riaditeľ spoločnosti Nestlé. Rozvojový trh predstavuje 42 percent tržieb spoločnosti. Obdobne presedlali na nový trh aj ostatné nadnárodné potravinárske spoločnosti ako PepsiCo a General Mills.

Novú realitu potvrdzujú alarmujúce štatistiky. Na svete trpí viac ľudí obezitou ako podváhou. Spôsob výroby, distribúcie a propagácie potravín vo svete prispieva k novej epidémii diabetu, srdcových a chronických ochorení, ktorých živnou pôdou je obezita rozmáhajúca sa aj na miestach, kde ešte generáciu dozadu mali úplne iné problémy – hladomor a podvýživu.

„Stravovanie nás zabíja,“ hovorí na margo široko dostupného lacného, vysokokalorického jedla s nízkym obsahom živín Anthony Winson študujúci ekonomiku výživy na University of Guelph v Ontáriu pre The New York Times.

„Potešenie a výživa“

Podľa kritikov spracovaných potravín do obézneho kolotoča prispievajú aj tieto faktory: genetiky, urbanizácia, rastúce príjmy, sedavého zamestnanie. Vedúci predstavitelia spoločnosti Nestlé tvrdia, že ich výrobky pomohli zmierniť nedostatok jedla v rozvojových krajinách. Spoločnosť hovorí, že ich produkty dodávajú potrebné živiny a dokonca v nich v záujme zdravia znížili obsah soli, tuku a cukru.

Ľudia sa prirodzene prejedajú, bráni sa potravinársky priemysel.
Ľudia sa prirodzene prejedajú, bráni sa potravinársky priemysel.

Vedúci výskumu a vývoja potravín v Nestlé Sean Westcott pripustil, že obezita je neočakávaným vedľajším účinkom, ktorý prináša lacnejšie spracované potravín, ktoré sú široko dostupné. Ako však dodal, problémom je samotný jeden zo siedmych hlavných hriechov – obžerstvo, teda on použijúc miernejšie slová, hovorí o prejedaní sa. A keďže o tom spoločnosť vie, usiluje sa vychovávať svojich spotrebiteľov, aby jedli primerané porcie. Na trh uvádzajú potraviny veľkosti a zloženia, aby sa „potešenie a výživa“ vyrovnali. Už by si to len spotrebitelia mohli vziať k srdcu...

Kto iný vás nakŕmi?

Obhajcovia spracovateľského potravinového priemyslu tvrdia, že ich produkty sú nevyhnutné, aby nakŕmili rozširujúcu sa populáciu, ktorá zaberá čoraz viac úrodnej zeme. Podľa profesora v oblasti potravín a zdravia z University College Dublin Mika Gibneyho a poradcu spoločnosti Nestlé, nie je možné zavrieť potravinárske továrne a vrátiť sa k pestovanou obilia. „Nebude to fungovať. Ak požiadam sto brazílskych rodín, aby prestali jesť spracované jedlo, musím si položiť otázky? Čo budú jesť? Kto ich bude kŕmiť? Koľko to bude stáť?“

Na obezitu v rozvojových krajinách sa dá pozerať aj ekonomickým okom, nielen výživovým. Čoraz hlbšie sa zavŕtavajúce nadnárodné konglomeráty do rozvojových krajín podnecujú transformáciu ich miestneho poľnohospodárstva. Zabudnite na lokálne plodiny, pestujte cukrovú trstinu, kukuricu a sójové bôby.

Zo štatistík: Podľa výskumu The New England Journal of Medicine je aktuálne na celom svete 700 miliónov obéznych ľudí, z toho 108 miliónov detí. Od roku 1980 sa v 73 krajinách sveta počet obéznych ľudí zdvojnásobil, čo prispelo k štyrom miliónom predčasných úmrtí.

Odborníci hovoria o prepojení epidémie obezity s predajom balených potravín, ktorých predaj v rokoch 2011 až 2016 vzrástol podľa Euromonitora o 25 percent na celom svete. V Latinskej Amerike sa od roku 2000 podľa Svetovej zdravotníckej organizácie zdvojnásobil predaj sýtených nealkoholických nápojov a predstihol tak predaj v Severnej Amerike v roku 2013. Od roku 2016 do vlaňajška tiež narástla konzumácia rýchleho občerstvenia, celkovo o 30 percent.

  • Katarína Oravská

    Ako editorka/redaktorka portálu Plus7dni.sk zodpovedá za tvorbu obsahu pre webovú stránku týždenníka. Vyhľadáva a spracúva vlastné témy, pracuje s foto a video podkladmi, ako aj  s analytickými dátami. Spravuje sociálny profil Plus 7 dní.