Virtuálny šport: Fanúšikovia chcú dostať počítačové hry na olympiádu

Podľa dizajnéra jednej z najpopulárnejších počítačových hier by sa raz tento druh zábavy mohol stať súčasťou olympiády.

Relax

Presedí vaše dieťa hodiny za počítačom a namiesto športovania drví hry? Nehaňte ho. Možno máte doma budúceho olympijského šampióna. Aspoň tak by si to predstavoval dizajnér jednej z najpopulárnejších počítačových hier súčasnosti World of Warcraft Rob Pardo.

„Videohry môžu byť vizuálne príťažlivé pre široký okruh divákov a mali by sa preto stať súčasťou olympijských hier,“ predostrel budúcnosť skutočne modernej olympiády v rozhovore pre BBC.

Sú videohry horšie ako golf?

Somarina? Záleží na tom, ako sa na to pozriete. Iste, mohli by ste povedať, taký seriózny šport ako šach sa na olympiádu márne pokúša dostať celé desaťročia. Mimochodom, takmer sa mu to podarilo už v roku 1924 v Paríži, no napokon komisia nedokázala nájsť kľúč na to, ako rozlíšiť amatérov a profesionálov. A tak si šachisti urobili vlastnú olympiádu.

Úsilie prebojovať sa do tej „ozajstnej“ však nevzdali, hoci Medzinárodný olympijský výbor ich neustále odmieta s tým, že ide skôr o duševný šport, a podstatou hier sú fyzické výkony. Prečo by teda mala túto výsadu dostať taká zábavka, pre nezainteresovaných nezmyselná a zbytočná, ako počítačové hry?

Podľa Parda trebárs aj preto, že „fyzická aktivita“ je nejednoznačná definícia a už dnes sú vraj na olympiáde športy, pri ktorých je jej vynaloženie diskutabilné. Hoci taký golf, ktorý sa na olympiáde naposledy objavil v roku 1924 a opäť bude olympijským športom v Riu de Janeiro 2016.

Keď si to tak vezmete, pri golfe aj pri hraní videohier treba byť v strehu a extrémne sústredený. „Profesionálni hráči musia vedieť bleskovo vyhodnotiť situáciu, mať rýchle reflexy. Keď sa pozrieme na ich akcie za minútu, niektorí ich urobia až tristo.“

Štipendium pre hráčov

Apropo, šport. Asi neuveríte, ale niekde už hranie počítačových hier zaň pasovali - a asi neprekvapí, že to bolo v Amerike. No nielen to. Chicagska Univerzita Roberta Morrisa poskytuje najlepším hráčom obľúbenej online hry League of Legends dokonca regulárne športové štipendium.

„Je to športová disciplína. Školy v tom môžu medzi sebou súperiť. Aj študenti berú hru úplne vážne a hovoria, že ich virtuálny šport je odriekanie a veľká drina - ako všetky ostatné disciplíny. Vyžaduje tiež strategické myslenie, schopnosť rýchleho rozhodovania a tímovej spolupráce. Máme aj svojho kouča,“ vysvetlila pre BBC jedna z prvých štipendistiek, 21-ročná Sondra Burrowsová.

Tomu sa už hovorí splnený sen! Ale bez irónie - Sondra by sa v budúcnosti chcela venovať počítačovému marketingu a treba povedať, že jej skúsenosti budú na nezaplatenie.

Sledované a výnosné

Aj keď podľa Martina Bacha z časopisu Level ani sám Pardo nemyslel svoj výrok celkom vážne, pravda je, že to nie je až taký sprostý nápad. Počítačové hry označované aj ako e-sport sú nesmierne populárne - a to najmä medzi mládežou, ktorú by tak mohli pritiahnuť, aby sledovala olympiádu. Čo by bola, samozrejme, skvelá príležitosť pre sponzorov, nehovoriac o organizátoroch hier.

V súčasnosti vysiela priame prenosy z podujatí známa športová televízia ESPN, v Južnej Kórei, kde je tento „šport“ extrémne obľúbený, má dokonca špecializovaný športový kanál.

„Po celý rok prebieha vo videohrách mnoho líg, ktoré vyvrcholia niekoľkými veľkými turnajmi,“ poukázal Martin Bach v ČT24 na podobnosť hrania počítačových hier so systémom vrcholového športu. Pritom sa nehrá o fazuľky.

Prize money, teda suma pre najlepších, na vlaňajších majstrovstvách sveta v Soule bola päť miliónov dolárov. Nečudo, že najlepší hráči sa dokážu hraním hier pohodlne uživiť. A to ešte robia, čo ich naozaj baví.

Fenomén BarCraft

Majstrovstvá v Soule dokázali vypredať 40-tisícovú halu - vstupenky vraj zmizli za pár hodín -, ďalšie milióny ľudí ich sledovali v televízii. Mimochodom, spolu s veľkými turnajmi prišiel aj nový fenomén - BarCraft, čo je vlastne sledovanie šampionátov v StarCrafte v kruhu priateľov.

A nemusí to byť nevyhnutne v bare, ako dokazuje barcraftové stretnutie v poľských Katoviciach, kde fanúšikovia StarCraftu zaplnili dvanásťtisícovú halu. „Je na tom fajn, že človek je medzi svojimi,“ povedal pre iDNES.cz Vladimír, jeden z účastníkov BarCraftu, ktorý má svojich fanúšikov a krčmy už aj u našich susedov.

Sledovanie prenosov nie je podľa neho v ničom iné, ako keď sa chlapi zídu v krčme na futbal. Navyše, „oni ten futbal pravdepodobne nikdy nehrali alebo naposledy pred dvadsiatimi rokmi. Zatiaľ čo my sa tu pozeráme na to, čo všetci poznáme a de facto viac či menej ovládame - je to lepšie a o niečom inom“, hovorí.

Napodobnia snoubording?

Patria teda počítačové hry na olympiádu? A dostanú sa tam? Ktovie. No pozrite sa na taký snoubording. Kedysi ho tiež považovali len zábavu pojašených mládežníkov, ktorá dráždila nielen lyžiarov, ale aj väčšinu takzvaných serióznych športovcov. A dnes? Je jednou z najsledovanejších a mladými najobľúbenejších olympijských disciplín.

Relax