Nedajte sa oklamať "zdravými" produktami plnými umelých prísad a cukru.

Vysoké zisky s lacným prísadami: Potravinoví kontrolóri upozorňujú na vitamínové podvody

Džúsy namiesto ovocia, čokoládové tyčinky namiesto mlieka a cereálie namiesto celozrnného pečiva? Reklama sa snaží spotrebiteľov často presvedčiť o tom, že na dodržiavanie zdravého životného štýlu si stačí zvoliť jednoduchšiu cestu. Veľmi dokázateľne však zavádza.

Potraviny, pri ktorých reklama zdôrazňuje, že sú plné vitamínov, sú vo väčšine prípadov nezdravé. Taký je záver štúdie potravinových kontrolórov organizácie Foodwatch. Tí podrobili skúmaniu 214 produktov, pri ktorých propagácii výrobca zdôrazňoval obsah vitamínov. Výsledok? Až 190 z týchto produktov bolo podľa Foodwatch príliš sladkých, mastných alebo slaných.

Ide napríklad o ovocné želé od firmy Katjes, hroznový cukor od Dextro Energy, mliečne nápoje od Müller, rozličné džúsy a „vitamínové“ nápoje, ovocné pyré a o niektoré mäsové výrobky určené špeciálne deťom.

Reklama na tieto výrobky sľubuje všeličo možné, od „pokrytia dennej dávky vitamínu C“, cez prísun energie na celý deň, až po zásoby horčíka a vápnika. Takmer 90 percent skúmaných produktov však nespĺňa kritériá Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) o vyváženej strave. Naopak, odborníci zdôrazňujú vysoký obsah tuku, soli, cukru a umelých sladidiel.

Superbiznis

Na trik s vitamínovou bombou sa skočiť neoplatí. Vo väčšine prípadov sú pridané umelo, prirodzených vitamínov je v potravinách len pätnásť percent, pričom ide o málo priemyselne spracované výrobky, ako sú šaláty alebo rastlinné oleje.

Pre výrobcov potravín je trik s vitamínmi výnosným obchodom, zdôrazňuje nemecký portál n-tv.de. Sladké nápoje a „ovocné“ produkty plné umelých prísad sa uvádzajú na trh ako obzvlášť zdravé a z toho potom ťažia.

Spotrebiteľské organizácie však čoraz viac tlačia na to, aby produkty propagované ako zdravé spĺňali kritériá vyváženej stravy podľa WHO. Isté kroky sa už podnikli. Od roku 2012 napríklad výrobcovia nesmú používať prehnané slogany typu „produkt zlepšuje imunitu“, ale iba, že „prispieva k normálnej funkcii imunitného systému“. Takisto označenia „nízkotučné“ alebo „vitamín C“ sú povolené iba vtedy, ak sú splnené isté kritériá.

Žiaľ, stále neexistuje povinnosť zdôrazňovať každý z nutričných profilov. A tak sa stáva, že si spotrebiteľ kúpi nízkotučný jogurt, ktorý je vďaka množstvu pridaného cukru kalorickou bombou.

Vianočné tipy na darček