Vzácny obraz sa našiel vďaka rozprávke Myšiak Stuart Little

Obraz, ktorý bol deväťdesiat rokov nezvestný, objavili vďaka hollywoodskemu filmu. Nedávno sa predal za vyše dvestotisíc eur.

Relax

Príbeh obrazu Spiaca dáma s čiernou vázou od významného maďarského avantgardného maliara Róberta Berényho by mohol byť pokojne námetom na film. Mimochodom, spojenie s filmom je v jeho prípade dokonca osudové.

Maľbu, ktorá na deväťdesiat rokov bez stopy zmizla, totiž objavili len vďaka hollywoodskej rozprávke Myšiak Stuart Little a pozornému oku Gergelyho Barkiho, kunsthistorika z Maďarskej národnej galérie.

Keď s dcérou Lolou na Štedrý deň pozerali televízor, v jednej scéne zbadal visieť za chrbtom Geeny Davisovej, Hugha Laurieho a Jonathana Lipnického, ktorý hral malého Georgea, zaujímavý obraz.

Hoci ho predtým videl iba jediný raz - aj to len na vyblednutej čiernobielej fotografii zo starého katalógu Národnej galérie z roku 1928 - hneď ho vraj spoznal.

Trvalo však ešte šesť rokov, kým sa obraz dostal do Maďarska, potvrdila sa jeho totožnosť, pravosť a hodnota. Ako sa ukázalo, tá bola priam neuveriteľná. Nedávno totiž Berényho dielo na aukcii v Budapešti neznámy zberateľ kúpil za fantastických 229,5 tisíca eur. Sumu odhadovanú aukčnou sieňou prekonalo viac než dvojnásobne.

Záhada obrazu

„Vždy som vedel, že je to majstrovské dielo a teraz to potvrdil aj trh,“ povedal pre AFP Gergely Barki. Netradičný spôsob, akým vypátral cennú maľbu, zaujal aj Hugha Laurieho, filmového otecka Georgea a myšiaka Stuarta, dospelému publiku známeho ako doktor House.

„Hoci ma trochu ranilo zistenie, že naše výkony nedokázali pritiahnuť pozornosť, ale aj tak je to česť,“ komentoval na Twitteri svoju úlohu v objavení obrazu. Aký bol teda príbeh Spiacej dámy s čiernou vázou? Rozprávkový.

Obraz, na ktorom Róbert Berény zvečnil svoju druhú manželku Etu, zmizol z Maďarska niekedy koncom dvadsiatych rokov minulého storočia. Jeho posledná stopa je práve fotografia v spomínanom katalógu z výstavy v roku 1928. Podľa Barkiho obraz do Ameriky najskôr „pricestoval“ s nejakým židovským utečencom pred druhou svetovou vojnou alebo počas nej.

Zhruba o sedemdesiat rokov ho na katolíckej charite v San Diegu kúpil kalifornský obchodník s umením Michael Hampstead - za štyridsať dolárov.

Krátko nato ho - tentoraz už za štyri stovky - predal do starožitníctva v Pasadene, kde si ho všimla filmová architektka a kúpila ho ako dekoráciu do filmu Myšiak Stuart Little, na ktorom práve pracovala. Páčil sa jej a po skončení nakrúcania ho z filmovej obývačky premiestnila do vlastnej.

No a keď odišla z produkčnej spoločnosti, predala ho istému súkromnému zberateľovi. To on priniesol obraz na budapeštiansku aukciu. Výdavky na cestu naozaj nemusel ľutovať.

Maliar, skladateľ, vynálezca: Veľká časť Berényho rodiny žije v Amerike. Objav obrazu, ale najmä pozornosť, ktorú ich príbuznému priniesol, ich potešila. „Som šťastná, že dedove maľby konečne získali medzinárodnú pozornosť, ktorú si zaslúžia,“ povedala AFP jeho vnučka, sanfranciská režisérka Lidia Szajková.

„Je to nádherný obraz a dúfam, že nový majiteľ ho požičia galériám, aby sa ním mohli pokochať aj iní.“ „Teším sa, je to jedno z jeho najlepších diel,“ priznal pre Guardian umelcov vnuk, americký profesor rádiológie Thomas Sos.

Podľa neho bol Berény renesančnou bytosťou. „Okrem toho, že maľoval, bol aj skladateľ, psychiater a vynálezca,“ prezradil. Patril k renesančným ľuďom, ktorí nielenže sa zaujímali o mnohé veci, ale mali aj talent,“ hovorí Sos. Róbert Berény mal podľa neho na nemeckom patentovom úrade patenty na filmové projektory.

Milenec Marlene Dietrichovej

Aj história potvrdzuje, že Róbert Berény bol všestranný človek. Talentovaný maliar, ktorý sa narodil v roku 1883 v Budapešti, bol pred prvou svetovou vojnou vedúcou osobnosťou maďarskej avantgardy združenej do Skupiny ôsmich. Niekoľko rokov žil v Paríži, kde vystavoval spolu s Henrim Matissom.

Priatelil sa s osvietenou americkou literátkou a zberateľkou umenia Gertrudou Steinovou, získal si aj dôveru samotárskeho maďarského hudobného skladateľa Bélu Bartóka, ktorý s ním viackrát strávil v Paríži Vianoce. Mimochodom, Bartókov portrét je považovaný za najvýznamnejšie a najlepšie Berényho dielo.

Na začiatku prvej svetovej vojny maľoval plagáty pre maďarskú revolúciu, po páde Maďarskej ľudovej republiky utiekol do Berlína spolu s ďalšími maďarskými maliarmi a spisovateľmi. Okrem maľovania začal komponovať a prežil románik s herečkou Marlene Dietrichovou.

Jeho vnuk Thomas Sos vraví, že sa klebetilo aj o Berényho ľúbostnom dobrodružstve s Anastasiou, tajomnou dcérou ruského cára Nikolaja II. Do Maďarska sa vrátil až v roku 1926, keď mu vláda sľúbila, že ho nebude stíhať za predvojnovú činnosť.

Po druhej svetovej vojne - počas bombardovania zmizol celý jeho ateliér aj mnohé diela - sa stal profesorom na dnešnej Maďarskej akadémii výtvarných umení. Zomrel v roku 1953.

Relax