Z fikcie realita: Americká armáda má záujem o lietajúce motorky

Americká armáda by chcela na záchranné a prieskumné operácie využiť stroje nového typu. Sci-fi sa pomaly ale iste stáva súčasnosťou.

Motorky schopné lietať nie sú zďaleka novou myšlienkou. Už dávnejšie ich objavili tvorcovia vedecko-fantastických filmov. Takýto stroj lietal už v kultových Hviezdnych vojnách, volal sa „speeder bike“. V realite však vyzerá trochu inak a volá sa hoverbike.

Projekt z garáže

Pôvodne to bol nápad nadšenca, ktorý sa snažil potrebné zdroje na jeho pokračovanie získať v roku 2014 fundraisingom cez internetový Kickstarter. A do veľkej miery sa mu to podarilo. Kolektívne financovanie umožnilo vytvoriť funkčný prototyp a otestovať ho tak, že ho bolo možné predstaviť v júni tohto roku v rámci známej parížskej výstavy Air Show. Jeho vývoj pokročil dokonca natoľko, že americká armáda vážne rozmýšľa nad zaradením hoverbiku do svojej výbavy s tým, že by mal slúžiť predovšetkým na záchranné akcie.

Podľa predstaviteľov armády pôjde o nový typ strojov, patriaci do triedy Tactical Reconnaissance Vehicle (TRV), teda medzi taktické prieskumné vozidlá. A pritom vôbec nejde iba o slovný záujem. Už v rámci parížskej výstavy totiž pôvodní tvorcovia, britskí Malloy Aeronautics, uzavreli dohodu o ďalšej spolupráci s americkou spoločnosťou SURVICE Engineering.

V rámci nej sa vývoj presunie priamo do zámoria, konkrétne do Marylandu, kde majú jednoduchší prístup k americkým vojenským výskumným laboratóriám. Toto spojenie by malo extrémne urýchliť testovanie stroja, pretože súčasné prototypy boli vyrobené doslova na kolene v garáži. Nový partner SURVICE však má vyše štyristo zamestnancov a podieľa sa priamo na vývoji najmodernejších armádnych technológií.

Od dvoch k štyrom

Pôvodne hoverbike využíval dva veľké rotory. S nimi váži (bez paliva) len niečo vyše 100 kilogramov, na dĺžku má 3 metre, šírka bola približne polovičná a výška vyše 50 centimetrov. Poháňa ho motor s objemom 1,2 litra a výkonom 80 kW. Nádrž má kapacitu 30 litrov, pričom sa k stroju dá pripevniť aj prídavná s rovnakou kapacitou. Maximálna vzletová váha s palivom aj pilotom je 270 kilogramov a na základnú nádrž bol stroj schopný preletieť necelých 150 kilometrov.

Jeho spotreba je približne 30 litrov na jednu letovú hodinu, ako palivo slúži obyčajný bezolovnatý benzín. Hoverbike by mal byť schopný dosiahnuť maximálnu výšku tri kilometre nad povrchom zeme, otestovaná však v praxi nebola. V súčasnosti sa tento koncept mierne prepracováva, dve veľké vrtule by mali nahradiť štyri menšie, takže sa z neho vlastne stane pilotovaná kvadrokoptéra. K tomuto riešeniu sa inžinieri priklonili vzhľadom na podstatne lepšiu letovú stabilitu.

Zatiaľ prebieha jeho základné testovanie prevažne na zemi, takže presné parametre nového modelu nie sú známe, od pôvodného by sa priveľmi líšiť nemali. Už sa vie, že pasažier aj s výstrojom bude môcť mať maximálnu hmotnosť 130 kilogramov a so základnou nádržou bude môcť letieť 45 minút. Zaujímavé je, že tento stroj bude možné riadiť na diaľku, takže v určitých situáciách dokáže zastúpiť aj bezpilotné lietadlo.

Prieskumný a záchranný

A na čo by bol takýto stroj americkej armáde? Oproti malým helikoptéram má výhodu v tom, že na štart a pristátie potrebuje minimálnu plochu, navyše jeho rotory sú chránené, takže nehrozí, že by sa zrútil pri náhodnom ľahkom kontakte vrtule s prekážkou. Pri kolízii ho dokonca len trochu odhodí nabok, no nenaruší sa jeho letová stabilita a predovšetkým nezačne nekontrolovane rotovať.

V prípade poruchy bude vybavený dvoma vystreľovacími padákmi, pomocou ktorých dokáže mäkko dosadnúť na zem, a pre mimoriadne prípady bude mať aj pilot na sebe vestu s núdzovým padákom. Samozrejme, hoverbike je výrazne lacnejší než helikoptéry, jeho cena sa predbežne odhaduje na 55-tisíc dolárov.

Armáda by ho chcela používať najmä ako prieskumný stroj a slúžiť by mal aj pri záchranných operáciách a monitorovaní hraníc. Uvažuje sa tiež o jeho civilnom využití, hlavne vo vysokohorskom prostredí pre záchrannú službu a záujem oň prejavili dokonca farmári, ktorým by slúžil na zháňanie veľkých stád dobytka.

Z fikcie realita

Zaujímavé je, že aj keď je hoverbike iba vo fáze testovania, spoločnosť je ochotná po individuálnej dohode odpredať prototypy záujemcom už v súčasnosti. Otázne je, či táto ponuka bude ďalej platiť aj po úzkom napojení na americký vojenský výskum. Ak nie, netreba zúfať. Malloy Aeronautics totiž nie je jediná spoločnosť, ktorá vyvíja „lietajúcu motorku“.

S podobným nápadom prišla aj americká firma Aerofex. Tá vyvinula dvojmiestne vznášadlo, schopné lietať maximálne štyri metre nad povrchom, ktoré vyvinie maximálnu rýchlosť niečo vyše 70 km/h. Má nosnosť 140 kilogramov a bez tankovania vydrží vo vzduchu približne jeden a pol hodiny. Oproti hoverbiku je Aero-X väčšie a ťažšie - váži vyše 350 kilogramov a na dĺžku má viac ako štyri metre. Do predaja by sa malo dostať už v roku 2017 a predbežná cena je stanovená na 85-tisíc dolárov.

Vianočné tipy na darček