Zabrzdite! Triky proti závislosti od jedla

Stále pribúda ľudí, ktorí dávajú jedlu čoraz väčší priestor v živote. Nie sú hladní, ale neodolajú volaniu obľúbených potravín. Strácajú kontrolu a prejedajú sa.

Takáto závislosť môže niesť znaky podobné závislosti od návykových látok.

Jedlo v centre pozornosti

Stánky s rýchlym občerstvením, preplnené reštaurácie a chladničky praskajúce vo švíkoch sú úplne bežné. Zvyšuje sa množstvo skonzumovaného jedla. Stále viac ľudí zajedá problémy vysoko kalorickými potravinami. Ak niekto tvrdí, že nemá rád čokoládu, klame alebo tvorí výnimku.

Hranica medzi maškrtením a pravou závislosťou je veľmi tenká. Podľa odborných štúdií sa človek môže stať naozaj závislým aj od jedla. Fatálna je kombinácia závislosti a záchvatov prejedania sa. V porciách s vysokým kalorickým obsahom sa skrýva cesta k celému radu zdravotných problémov, k obezite, zvýšenému cholesterolu aj srdcovo-cievnym chorobám.

Čokoholici: Nahraďte aspoň mliečnu čokoládu horkou. Foto: shutterstock

Pizza, čokoláda a čipsy

Americká expertka zostavila rebríček najviac návykových potravín a jedál na základe skúmania stravovacích zvyklostí vyše päťsto respondentov. Mali vymenovať potraviny, na ktoré majú zvýšenú chuť, a ktorým nie sú schopní vôbec odolať. Prvé tri miesta obsadila pizza, čokoláda a čipsy. Nasledujú sušienky, zmrzlina, hranolky, cheesburgery, sladené nápoje, torty, syry, slanina, pukace, sladkosti a koláče, stejky a vyprážané jedlá.

Z iných prieskumov zase vyplýva zaujímavý výsledok, že ženy sú závislé hlavne na sladkom, syroch a chlebe. Muži zase neodolajú mäsu, alkoholu a rovnako sladkostiam a chlebu. Pre zaujímavosť, ryža alebo losos závislosť nikdy nevyvolali. Maškrty v mozgu vyvolávajú reakcie podobné tým, keď máte chuť na alkohol, cigarety alebo drogu. Niektoré pokrmy navodia pocit potešenia a stimulujú k ďalšiemu sústu. Zvyčajne ich ťažko prestanete jesť, keď sa do nich už pustíte.

Skutočný príbeh: Štyridsiatnička Lynn Cofieldová z Texasu si na Vianoce pred tromi rokmi uvedomila, že je závislá na sladkostiach. Boj bol ťažký, ale zvíťazila. Foto: profimedia.sk

Cukor na boj so stresom

Ideálne by bolo vyhnúť sa rizikovým jedlám. Spúšťačom chute na ne však môžu byť rôzne vonkajšie faktory, najčastejšie stres a u žien predmenštruačný syndróm. Skúste aspoň zdravšie verzie neodolateľných jedál. Hranolky si upečte v rúre, pizzu spravte z jogurtového cesta, mliečnu čokoládu vymeňte za horkú čokoládu. Cukor pri pečení postupne nahradzujte stéviou, medom, ovocím. Je ľahšie vyhnúť sa potravinám a jedlám, ktoré môžu vyvolať závislosť, ako neskôr bojovať s následkami.

Vianočné tipy na darček