Kleinmann: Vzorom by mohlo byť Nemecko, kde agresívny vodič príde aj o zbraň, ak je strelec.

Kriminalizujeme národ pre pár pív, tvrdí dopravný psychológ Kleinmann

Malé množstvo alkoholu i marihuany pôsobí na vodiča stimulujúco, hovorí dopravný psychológ. Dopĺňa, že v Európe sme s nulovou toleranciou alkoholu zostali už len my, Česi, Maďari a možno Rumuni.

Aj rýchla jazda môže pôsobiť ako droga, ibaže človek pri nej neohrozuje len seba, ale aj iných. Preto dopravní psychológovia vyšetrujú najmä profesionálnych vodičov, či sú spôsobilí sadnúť si za volant. Podľa experta by sa takémuto testovaniu mal aspoň raz za život podrobiť každý vodič. Výsledky by mali byť centrálne evidované spolu so psychologickými posudkami držiteľov zbraní.

V rozhovore vysvetľuje, prečo sa za volantom zvyšuje agresivita a prečo by zákon mal tolerovať hladinu alkoholu v krvi vodiča aspoň 0,2 promile. Psychológ KAROL KLEINMANN (63) je prezident Asociácie dopravných psychológov. Zhovárala sa s ním EVA MIHOČKOVÁ.

Od začiatku roka si havárie u nás vyžiadali už 125 obetí, čo je takmer o polovicu viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Má to nejaký dôvod alebo je to len nešťastná náhoda?

Je taký duch doby, i keď nič nebýva náhoda. Každé obdobie má svoje periódy s určitými psychologickými, ekonomickými a spoločenskými charakteristikami. Niektoré sú dobré a iné zlé, ktoré sa môžu skončiť až ozbrojeným konfliktom. Aj my prežívame určité spoločenské napätie, ktoré cítiť.

Sú tu politické turbulencie, ťažká ekonomická situácia, ale aj nepredvídateľné počasie. Tento rok jarné počasie nastúpilo vo februári, čo viacerých vodičov prekvapilo. Vtedy bývajú veľmi citliví najmä meteosenzitívni a psychosomatickí vodiči - a tých nie je málo.

Policajný viceprezident Ábel teraz avizuje prísnejšie tresty, napríklad, že opitého šoféra by mohli dať okamžite do väzenia na 15 až 20 dní. Súhlasíte?

Žiada si to ešte diskusiu a osobne by som k takémuto tvrdému trestu pristúpil až vtedy, keby vodiča nachytali pri treťom vážnom priestupku s alkoholom. Ale psychológia hovorí, že trest je účinný iba vtedy, keď príde rýchlo a je primeraný priestupku, takže niečo na tom bude.

Je správne, že alkohol u vodiča nad jedno promile je trestný čin?

Hranica jedného promile je príliš nízka. To nafúkate z dvoch-troch pív. Kriminalizujeme národ pre pár pív. V Nemecku je hranica 1,6 promile, čo je tak šesť-osem pív alebo liter vína.

Vy ste teda zástancom určitej tolerancie alkoholu za volantom?

Určite, hranica by mohla byť tak 0,2 promile a mala by byť priamo v zákone, nielen v nejakom internom policajnom predpise. Už dnes policajti majú pokyn byť zhovievaví pri hodnotách do 0,3 promile, pretože to môže byť následok prirodzených metabolických procesov v tele. Takáto hladina alkoholu v tele je, paradoxne, stimulujúca aj pre vodiča.

Skutočne?

No isteže! Veď keď si človek dá malý štamprlík, rozšíria sa mu cievy, okysličená krv lepšie prúdi, čím sa zvyšuje vnímavosť. Na konferencii v Groningene bola prezentovaná štúdia, ktorá dokazovala, že malé množstvo alkoholu a dokonca i marihuany zlepšuje psychologické vlastnosti vodiča - vnímavosť, rýchlosť reakcie a podobne.

Nie je namieste argument polície, že ak by sa uzákonila tolerancia, ľudia by si to nevedeli ustrážiť a automaticky by prekračovali povolenú hranicu?

Nesúhlasím. Nežijeme v totalite, ale v slobodnom štáte. Prečo by nám mal štát určovať, či si dáme na obed malé pivo, alebo deci vína? Veď to je už úplne prekonaná prax. V Európe sme s nulovou toleranciou zostali už len my, Česi a Maďari. Možno ešte Rumuni. Inak majú všetky krajiny toleranciu zhruba 0,5 promile.

U nás za to už môžete skončiť v cele predbežného zadržania, aj keď ste nič neurobili. Veď to je ako v stredoveku! Určitá tolerancia štátu by mala vychádzať z toho, že keď človek jazdí, je zodpovedný sám za seba a ak s alkoholom v krvi spôsobí nehodu, tak to je priťažujúca okolnosť. Toho si každý musí byť vedomý.

Dokázali by si Slováci ustrážiť množstvo alkoholu, keby bola nejaká tolerancia?

Nechápem, prečo by sme nemohli sami sebe dôverovať, keď 90 percent vodičov jazdí disciplinovane a predpisovo a problematických je iba zhruba desať percent.

Takisto by ma veľmi zaujímalo, kto a na základe čoho vymyslel hranicu jedného promile ako trestný čin. Chcel by som vidieť tú štúdiu. Ak by sa toho chcel niekto chytiť a napadnúť to na súde, tak by niekomu ešte bolo poriadne horúco.

Prečo?

Veď je to ničím nepodložená hranica. Nebol urobený žiadny výskum na Slovensku, že práve hladina jedného promile je tá, keď vodič už nedokáže bezpečne riadiť vozidlo. Pravdepodobne išlo o kompiláciu rôznych štúdií, ale nie o výsledky vedeckého výskumu.

V každom prípade, hranica jedného promile na trestný čin tu je, ale policajti sami priznávajú, že to nemá želaný efekt a počet opitých vodičov neklesol. Prečo?

Pretože alkohol za volantom je lochnesská príšera a my stále vidíme iba jej malú hlavu. To, čo je pod vodou, skôr iba tušíme. A keď nám obluda ukáže aj kus svojho veľkého tela, tak tomu nechceme veriť. Európska únia vyzýva členské štáty, aby zvýšili takzvaný enforcement, teda kontrolu opatrení, ktoré už prijali.

Možno potom by sme zistili, že opitých vodičov nie je iba dvanásťtisíc ročne, ale trojnásobne viac. Sprísniť by sa mala aj kontrola, či viaceré opatrenia u lekárov, psychiatrov ale aj psychológov sa nerobia iba formálne. A v každom prípade by som k ťažkým dopravným nehodám prizýval aj dopravných psychológov.

Celý rozhovor si prečítate v najnovšom čísle týždenníka Plus 7 DNÍ

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].