Iveta Vaverková: „Určite nikto nejde študovať medicínu, lebo z toho chce mať biznis. Chceme hlavne pomáhať ľuďom.“

Lekárka o zrušení objednávok za poplatok: Je to o organizácii práce

Aká je skutočná finančná situácia všeobecných lekárov a prečo nebudú môcť objednať pacienta na konkrétnu hodinu.

Debata o všeobecných lekároch sa rozvírila najmä po výrokoch doktora Liptáka o tom, že musí prijímať od pacientov finančné dary, aby vyžil.

Jeho kolegovia sa od týchto slov dištancovali, ale priznávajú, že systém ich financovania je biedny, a to najmä na vidieku. Po novom im pritom pribudnú kompetencie v starostlivosti o chronicky chorých pacientov a pre rozhodnutie poslancov už nebudú môcť objednávať ľudí na konkrétnu hodinu.

Praktická lekárka a viceprezidentka Spoločnosti všeobecných lekárov Slovenska MUDr. IVETA VAVERKOVÁ (46) vysvetľuje, ako to zvládnu. Zhovárala sa s ňou EVA MIHOČKOVÁ.

Parlament schválil rozšírenie kompetencií všeobecných lekárov o dispenzárnu starostlivosť. Znamená to, že po novom bude trebárs cukrovkárov dlhodobo sledovať a predpisovať im lieky obvodný lekár?

Dispenzár v primárnej zdravotnej starostlivosti nie je žiadna novinka. Fungovalo to tak dlhé roky v minulosti a zmenili to až reformy ministra zdravotníctva Rudolfa Zajaca. Takže pacient určite nemusí mať žiadne obavy.

Cukrovkár nie je úplne dobrý príklad, pretože sa práve začala odborná diskusia a pripravuje sa spoločné odborné usmernenie na liečbu diabetikov. Lepší príklad sú pacienti s hypertenziou, teda vysokým krvným tlakom.

Vysoký krvný tlak teda už dnes môže riešiť obvodný lekár.

Áno, ale treba rozlišovať dispenzár a liečbu. Dispenzár znamená, že človek má zdravotné riziká a treba ho v pravidelných intervaloch sledovať. Tu už odborné usmernenie a dohoda medzi odbornými spoločnosťami existuje. Je presne určené, aké vyšetrenia a ako často sú pre pacienta povinné. Takisto sú definované kritériá na odoslanie k špecialistovi.

Niektorí všeobecní lekári sa už vyjadrili, že nie sú odborníci na všetko a nie sú si istí, či chcú na seba vziať riziko takejto starostlivosti.

Určite všetci lekári ovládajú základy liečby hypertonika alebo diabetika už len z toho dôvodu, že všetci majú štátnicu z vnútorného lekárstva. No a potom, treba sa pozrieť na náplň atestačnej skúšky, ktorá presne definuje, čo musí všeobecný lekár vedieť.

A nezahltí to ešte viac čakárne všeobecných lekárov a ich denný nápor?

Nepredpokladám, že to spôsobí nejaký nápor v čakárňach. Pacient diabetik, ktorý je na diéte a neužíva žiadne lieky, ide na kontrolu k diabetológovi maximálne dvakrát do roka.

Ten, ktorý už má aj vysoký tlak, chodí do ambulancie každé tri mesiace po lieky. Takže ak bude užívať lieky na cukrovku, v ambulancii skontrolujeme dvakrát do roka aj parametre kompenzácie cukrovky. Diabetik, ktorý má mnoho komplikácií a je ťažko nastaviteľný na liečbu, bude určite v rukách špecialistu.

Takže ste optimista, že to praktickí lekári zvládnu zo všetkých stránok?

Iste. Aj keď chápem starších kolegov, že majú nejaké obavy. Vekový priemer všeobecných lekárov je 57 rokov a pre tieto ročníky môžu byť nové kompetencie záťaž. Ja som končila medicínu pred dvadsiatimi rokmi a poznala som vtedy štyri lieky na vysoký tlak. Dnes ich je násobne viac a lekár sa musí sústavne vzdelávať, aby mal prehľad.

Sústavné vzdelávanie lekárov je však prirodzená požiadavka, nie?

Určite áno. A jednou z hlavných úloh odbornej spoločnosti je kvalitné vzdelávanie všeobecných lekárov. Myslím si tiež, že zákon a odborné usmernenia, ktoré definujú cestu pacienta systémom, nikdy nebudú od všeobecných lekárov požadovať neprimerané vedomosti, aby zastúpili špecialistov.

Čítajte viac:

Odtrhnutí od reality: Vysedávajú aj poslanci v čakárňach u lekára?

V Holandsku je vraj taký systém, že iba štyri percentá pacientov odchádzajú od všeobecných lekárov k špecialistom. Je to pravda?

Systém v západnej Európe je iný. Osobne som to videla v Anglicku. Základná zdravotná starostlivosť počíta s dostatočnými kompetenciami všeobecného lekára a v oveľa väčšej miere so zdravotnými sestrami, ktoré majú významne väčšie kompetencie ako u nás.

Napríklad pri diabetikovi môže robiť polročné kontroly jeho stavu vyškolená certifikovaná zdravotná sestra. Tá vie kvalifikovane posúdiť, či ho musí vidieť aj lekár.

Bolo by vhodné, aby sa trend aj u nás uberal týmto smerom, keďže zdravotné sestry už musia mať vysokoškolské vzdelanie?

Je to dobrá myšlienka a mali by sme sa ňou zaoberať. Lekár je veľmi drahá pracovná sila a navyše vidíme veľký odlev mladých slovenských doktorov do zahraničia. Všetko si však žiada svoj čas a zmeny sa nedajú zavádzať skokovo. Desaťročia tu funguje nejaký zabehaný režim a ak ho chcete rýchlo zmeniť, tak je logické, že ľudia z toho majú obavy.

Je rozšírenie právomocí všeobecného lekára dobrá správa pre pacienta?

Myslím si, že áno. Pacient dostane kvalitnú a dostupnú zdravotnú starostlivosť a špecialista bude mať čas riešiť a dispenzarizovať zložitejšie prípady. Pri dobrom nastavení rozsahu kompetencií bude systém aj finančne efektívnejší.

Ak si praktický lekár nebude istý nejakým postupom, vždy bude môcť konzultovať s kolegom špecialistom. Všetko závisí od individuálnych kvalít každého lekára.

Čo spôsobí kombinácia, že v čakárni môže byť o niečo viac ľudí a lekár ich nebude objednávať na konkrétnu hodinu, pretože poslanci aktuálne zrušili poplatky?

V mojej praxi som mala veľmi málo pacientov, ktorí si za poplatok objednali konkrétny termín. Ročne ich bolo desať-pätnásť. Preto nemyslím, že to spôsobí nejaké zmeny. Všetko je o organizácii práce. Viem si určiť, že akútnych pacientov s ťažkosťami a horúčkami prijímam na začiatku ordinačných hodín.

Poslednú hodinu mám naplánované preventívne prehliadky, aby sa zdraví nemiešali s chorými. To nie je objednanie, za ktoré by sa platilo. Skôr je to rozumné rozplánovanie ordinačných hodín. Presne tak by som si vedela vyčleniť čas aj na dispenzarizovaných pacientov.

Celý rozhovor nájdete v aktuálnom vydaní týždenníka Plus 7 DNÍ


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní