Ivo Nesrovnal: Pri hlasovaní o futbalovom štadióne som vyšiel v ústrety ľuďom, nie Kmotríkovi.

Nový primátor Bratislavy Nesrovnal: Ako chce vyriešiť parkovanie?

Nový bratislavský primátor priznáva kamarátsky vzťah s českým miliardárom Kellnerom a hovorí o plánoch v hlavnom meste.

Chce dostať Bratislavu na úroveň európskych metropol, vyčistiť ju, naštartovať projekt mestskej železnice a oživiť rekonštrukciu hlavnej stanice.

Tvrdí, že ho nezastaví ani riziko, že to všetko nestihne vo svojom funkčnom období a nebude sa mať po štyroch rokoch pri čom odfotiť. Vraj svoju funkciu berie zodpovedne a nie populisticky. Napokon, priznáva, že primátorský post nie je jeho kariérny vrchol.

IVO NESROVNAL (50) je nový primátor Bratislavy. Okrem Kellnera si tyká aj s premiérom Robertom Ficom, ktorý je jeho spolužiak z vysokej školy. Od roku 2009 bol komunálny poslanec za SDKÚ. V auguste tohto roku zo strany vystúpil a kandidoval ako nezávislý. Zhovárala sa s ním EVA MIHOČKOVÁ.

V ktorom roku sa ľudia v Bratislave odvezú mestskou železnicou a vystúpia na novej stanici Filiálka na Trnavskom mýte?

Nie je to projekt na jedno volebné obdobie. Viedni to trvalo osem rokov, Berlínu skoro desať, to sa nedá stihnúť za štyri roky. Bratislava urgentne potrebuje systémové riešenie dopravy.

Denne sem dochádza stopäťdesiattisíc ľudí, ktorí zaplavia mesto autami a večer zasa idú preč. Chceme im ponúknuť alternatívu v podobe železnice tak, ako to funguje vo všetkých európskych mestách. Nestihneme to dokončiť za štyri roky, ale musíme aspoň začať.

Toto bol najvýraznejší bod vašej kampane a teraz hovoríte, že ho vlastne vôbec nemusíte splniť.

Splním to, ale od začiatku hovorím, že to nie je na jedno volebné obdobie. Zodpovedný primátor musí na seba vziať riziko, že po štyroch rokoch sa nebude mať pri čom odfotiť. Inak to však nejde, je to kostra bratislavského dopravného systému a je dôležité začať.

A pri čom konkrétnom sa vy určite budete vedieť odfotiť po štyroch rokoch?

Mojím cieľom nie je robiť si fotky do novej kampane. Chcem, aby sa ľudia v tomto meste cítili príjemne. Preto hovorím, že mesto bude čistejšie, vyrovnáme sa so záplavou bilbordov, s grafitmi a počarbanými domami, s bezdomovcami, systémovo vyriešime dopravu, dunajské nábrežie a dúfam, že sa už bude stavať aj hlavná stanica.

Tie počarbané domy, ktoré sú hrozné najmä v centre, chcete riešiť príspevkami pre majiteľov, aby si dali urobiť antigrafitové nátery?

Napríklad. Mesto sa o to doteraz takmer vôbec nestaralo a problém narástol do obludných rozmerov. Bratislava, ktorá má byť výkladnou skriňou krajiny, je celá počmáraná. Tento vandalizmus v podobe nelegálnych grafitov a čarbaníc je všade vo svete znakom polokriminálneho prostredia.

Cudzinci sú z toho zdesení, keďže u nich také niečo vidieť už len na pochybných perifériách. Ja som sa o riešenie začal zaujímať už ako poslanec a inšpiroval som sa aj tým, ako to riešia v Prahe. Napríklad obvod Praha 6 má program Stop grafity, kde sa môžete ako vlastník poškodenej nehnuteľnosti prihlásiť a mesto vám urobí nový náter zadarmo.

Aký veľký by bol ten príspevok a kto všetko by ho mohol získať?

Takýto príspevok som presadil už ako poslanec. Zastupiteľstvo na to vyčlenilo nie veľmi veľký balík päťdesiattisíc eur a z neho sa vyplácali príspevky do výšky tritisíc eur na jednu nehnuteľnosť. Prihlásila sa Nemocnica svätej Alžbety, Slovenská technická univerzita aj súkromní vlastníci. Záujem bol veľký, ale nemohli sme všetkých uspokojiť. Chcem, aby ten príspevok bol ešte väčší a aby celkový balík peňazí bol aspoň dvojnásobný.

Prečo ste odhodlaný vypovedať zmluvu s investorom, ktorý má rekonštruovať hlavnú stanicu, aj za cenu, že od vás neskôr môže vysúdiť niekoľkomiliónové odškodné?

Som advokát a viem, že do každého sporu treba ísť s dobrou argumentáciou, aby ste dosiahli želaný výsledok. Vôbec sa nečudujem, že investor teraz púšťa do éteru vysoké sumy, ktoré by mohol žiadať ako odškodné, je to jeho taktika. Ja mám iný názor, uvidíme.

Nie je to priveľké riziko vzhľadom na vysokú zadlženosť Bratislavy?

Všetko je riskantné, ale treba ísť do toho. Uvidíte, že výsledok bude iný.

Prečo nemôžete počkať rok a štvrť, či to predsa len nestihne postaviť, a ak nie, potom môžete zmluvu vypovedať bez rizika?

Spýtajte sa Bratislavčanov, či sa im chce ešte čakať. Všetci sú už z toho na nervy, pozrite sa, ako to tam vyzerá. Ja už čakať nebudem.

Nemôže celú vec ešte skomplikovať skutočnosť, že nové električkové koľaje, ktoré tam teraz položili, patria investorovi?

Môže to byť určitá komplikácia. Aj preto som pánovi Ftáčnikovi hovoril, aby neumožnil vznik takejto situácie, ale, bohužiaľ, stalo sa.

Môže sa teraz stať, že ak sa začnete s investorom sporiť, on vyhlási, že sú to jeho koľaje a neželá si, aby po nich jazdili mestské električky?

Tak mu povieme, aby si ich zobral. Viete, to sú zatiaľ veľmi predčasné špekulácie. Ešte nie som ani oficiálne primátorom. Keď nastúpim do úradu, tak si na to sadneme, naštudujeme si všetky podklady, stretneme sa s investorom a verím, že sa dohodneme.

Aká je vaša predstava jednotnej parkovacej politiky v meste?

Malo by to fungovať tak ako vo Viedni alebo v Prahe - modrá čiara pre domácich, červená čiara pre hostí. Nie je predsa možné ďalej tolerovať vyhradené parkovacie miesta, ktoré sú cez deň prázdne. Každý, kto má rezidenčnú kartu, musí mať možnosť tam zaparkovať.

Budú tam môcť parkovať aj ľudia z iných mestských častí?

Ak si zaplatia rezidenčnú kartu, tak áno. Ako obyvatelia inej mestskej časti budú zvýhodnení, aby nemuseli platiť plnú sumu ako návštevníci.

Nemôže sa stať, že trebárs Ružinovčan, ktorý pracuje v Petržalke, bude musieť na sídlisku platiť parkovné euro na hodinu?

Nechcem teraz hovoriť o cenách. Neviem, kto kde spomenul euro na hodinu. Ja zatiaľ riešim len systém a efektívnejšie využitie uličného priestoru.

Celý rozhovor si prečítate v aktuálnom vydaní týždenníka Plus 7 Dní

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].