Slávny umelec navštívil Slovensko: Trump by sa už namaľovať nedal!

Známy taliansky umelec Guido Daniele (67) žije a tvorí v Miláne, na Sardínii a Madagaskare. Svoje diela vystavuje po celom svete, recenzie jeho diel a rozhovory s ním publikovali mnohé svetové médiá ako napríklad Daily Mail, The Wall Street Journal i mnohé televízie. Pred pár dňami zavítal aj na Slovensko.

V osemdesiatych rokoch maľoval obrovské plátna pre veľké televízne a reklamné produkcie. Od 90-tych rokov má veľký úspech a záujem verejnosti vďaka práci s originálnym maľovaním na telo, s tým, že sa sústreďuje na maľovanie zvierat na rôzna časti. Vďaka tomu sa dostal do televíznych produkcií a jeho tvorbu mohli diváci vidieť aj na svetových módnych mólach. Guido Daniele je veľkým zástancom práva zvierat a jeho tvorba je veľmi úzko spätá s prírodou a zvieratami. Na Slovensku sa spolupodieľal na pripravovanej televíznej kampani známej slovenskej značky, už o pár dní ju zazriete na našich obrazovkách.

Natáčanie: Takto sa tvorila nová reklama.
Natáčanie: Takto sa tvorila nová reklama.
Foto: Róbert Kňažko, Rajo

Skôr než ste sa začali s maľovaním na telo, venovali ste sa inému druhu umenia. Mohli by ste nám povedať viac o vašich začiatkoch, o tom ako ste sa dostali k práci, ktorú robíte teraz?

Začal som študovať v klasickej umeleckej škole. Na strednej boli mojimi hlavnými predmetmi maľovanie a kultúra. Keď som začal neskôr pracovať v reklame využil som všetko, čo som sa naučil. Robil som oboje – čisté umenie aj komerčné umenie a skúšal som ich prepojiť. Snažil som komerčné umenie spraviť rovnako krásnym ako bolo umenie samo o sebe, pretože nie veľa ľudí má čas a možnosť ísť do múzea a učiť sa o kultúre, no televízia a reklama sa dostane ku každému. Preto je podľa mňa dôležité robiť reklamu ako umenie. To bolo mojím cieľom od začiatku.

Dnes sa komerčné umenie stále zaznáva. Ako to vnímate vy?

Začal som ako dvadsaťdva ročný v roku 1972 v reklame. Stal som sa známym tak, že som presadil objekty klasického umenia ako Michelangelo, Leonardo, teda to najvzácnejšie umenie, aké existuje do komerčných kampaní. Odvtedy až dodnes sa snažím v reklame udržať skutočné umenie. Myslím, že je dôležité, aby obyčajní ľudia mali niečo krásne v každodennom živote a nemuseli ísť do múzea alebo galérie, aby videli niečo pekné. Vďaka reklame to majú priamo pred očami, a to je môj cieľ.

Známy ste sa stal aj tým, že ste veľkým bojovníkom za práva zvierat a ochrancom prírody.

Reklama a umenie je spôsob ako upriamiť pozornosť ľudí na to, že treba rešpektovať prírodu a zvieratá. Som zapálený ochranár a snažím sa robiť veľa pre upriamenie pozornosti na túto oblasť prostredníctvom môjho umenia. Lebo keď ľudia budú vnímať zvieratá ako nádherné stvorenia, možno si uvedomia, že ich treba chrániť. Mnohé druhy žijúce vo voľnej prírode sú na pokraji vyhynutia ako napríklad slon alebo tiger. Prostredníctvom prepojenia skutočného umenia a reklamy sa snažím upozorniť práve na tieto problémy. Maľovať na telo, som začal pred 25 rokmi a pred 15 som sa začal venovať práve zvieratám. Predtým som sa robil skôr klasické umenie, maľoval som obrovské plátna pre vlastné potešenie, ale aj na komerčné účely.

Majster: Maľovanie na telo ho preslávilo.
Majster: Maľovanie na telo ho preslávilo.
Foto: Róbert Kňažko, Rajo

Maľujete na telo, vaša špecializácia sú roky. Dá sa robiť s klasickými umeleckými školami tento druh umenia?

Po ukončení štúdia v Taliansku som vycestoval do Indie, kde som sa učil kresliť miniatúry v tibetskej škole v meste Dharmšála. Po tom čo Čína napadla Tibet všetci tradiční maliari utiekli do severnej Indie, kde sa im podarilo nájsť azyl. Tam som mal šancu naučiť sa ako sa maľujú tradičné miniatúry, aké sa zvykli robiť v stredoveku. Presne túto techniku využívam v súčasnosti, pretože maľovanie na ruky je veľmi precízna záležitosť, musíte mať kontrolu nad každým ťahom. Práve vďaka tomu, že som mal to šťastie naučiť sa základy tradičného maľovania a taktiež základy ázijských techník, som mohol spolupracovať na tvorbe nádherného a jedinečného videa pre tradičnú slovenskú značku (Rajo) a dostal som šancu navštíviť Slovensko.

Ktorá z vašich reklám je podľa vášho názoru najoriginálnejšia?

Vďaka komerčnému umeniu som mohol veľa cestovať. Navštívil som Spojené štáty, Čínu, pracoval som v Spojených arabských emirátoch, strednej aj južnej Amerike, precestoval som Európu a mohol som sprostredkovať svoje posolstvo a umenie v prepojení s rôznymi produktmi. Robil som mnohé kampane. Ale práve reklama pre Rajo je podľa mňa najoriginálnejšia, je naozaj nádherná. V roku 2006 som bol vo Washingtone a pracoval som na videu pre Discovery Channel, neskôr som mal podobný projekt v Číne, ale práca, ktorú robíme teraz pre Rajo je podľa mňa najlepšia.

A čo vaša nekomerčná tvorba?

Milujem maľovať obrovské olejové maľby. Veľa som toho tvoril na Madagaskare, tam sú nádherné zvieratá, prekrásna príroda, v mori množstvo delfínov a rýb. Cez leto sa veľa zdržujem vo svojom dome v Posade na Sardínii. Tam som na žiadosť starostu maľoval obrovské diela River park, ktoré majú rozmery 3 krát 3O metrov, na ktorých som vyobrazil zvieratá zo Sardínie. Veľa ľudí tam chodí práve kvôli mojim maľbám a fotia si ich. A verím, že aj toto dielo vedie ľudí, aby chránili zvieratá.

Minulý rok sa vám podarilo osláviť nádherný medzník vo vašom umení a máte za sebou 20 rokov vystavovania svojich diel. Čo je základom vašich exhibícii?

Mojím hlavným motívom sa za posledný rok stalo práve maľovanie na ruky so zvieratami. Snažím sa o verné vyobrazenie rôznych živočíchov na ľudských rukách, ktoré odfotografujem a vytlačím vo veľkých rozmeroch. Venujem sa ale aj olejomaľbe. Stále sú témou zvieratá, ale sú zobrazované na plátne, teda v mojej tvorbe je zjavný rozdiel medzi tradičným a inovatívnym umením.

Ako umelec vytvárate diela pre vlastné potešenie, ale aj na komerčné účely. Ako sa vám tieto dve rôzne časti svojej tvorby podarilo skĺbiť?

V modernej dobe v akej žijeme, majú umelci šancu ukázať svoje majstrovstvo práve cez médiá. To ich spája s komerčným umením. Myslím si však, že je to tak odvždy. Umenie a komercia sa nedajú deliť. Kedysi mali majstri šancu ukázať svoje umenie len tým, že ho predali. Mali šancu predviesť svoju prácu len prostredníctvom náboženskej maľby, pretože ich jediným klientom, ktorý im dal možnosť pracovať, bola cirkev, teda Vatikán. Až neskôr sa stalo, že Napoleon chcel vlastný portrét, teda maliar mal príležitosť robiť niečo iné. Dnes je už umelci nepracujú pre cirkev či nejakého diktátora, peniaze sú v biznise, či v priemysle. Donald Trump nikoho nežiada, aby namaľoval jeho portrét, keďže už máme možnosť fotografovať. Každý si môže dovoliť kúpiť foťák a odfotografovať si ho. Preto si myslím, že miesto umenia je predovšetkým v reklame, kde ho môže vidieť každý. Potom keď organizujete výstavu, má úspech vďaka tomu, že vašu prácu ľudia poznajú z internetu a médií práve vďaka vašej komerčnej tvorbe.

Natáčanie: Takto sa tvorila nová reklama.
Natáčanie: Takto sa tvorila nová reklama.
Foto: Róbert Kňažko, Rajo

Mnohí vás obdivujú a zaujímajú sa o vás práve vďaka vášmu umeniu. Čo vnímate ako svoj najväčší úspech v tejto oblasti?

Som veľmi šťastný ak sa ľuďom okolo mňa páči, čo robím. Ako keď hudobník zloží skladbu a každý mu povie, že je nádherná, tak to je pre neho úspech. Pri maľovaní to je úplne také isté. Keď spravíte niečo, z čoho majú ostatní radosť, je to moja najväčšia odmena. Keď som robil exhibície vo Venezuele, na Kube, v Spojených štátoch a navštívili ich rôzni ľudia, študenti i deti a páčilo sa im moje umenie, to je pre mňa tým najväčším úspechom. Ľudia z rôznych kútov sveta mi píšu listy, dokonca deti mi posielajú maily, v ktorých hovoria, že sa im moja tvorba veľmi páči. Moje diela sú známe na celom svete a páčia sa ľuďom rôznych kultúr, žiadajú si moje výstavy, a to je pre umelca to je tým najlepším ocenením.

Pracovali ste už aj s celebritami?

Samozrejme s mnohými talianskymi,nemeckými aj svetovými hviezdami. Pracoval som napríklad s hlavnou hviezdou filmu Gladiátor, avšak nie s Russellom Croweom,ale s číslom dva vo filme Joaquinom Phoenixom. Pracoval som tiež napríklad na jednom horore s populárnou Jane Fonda. Maľoval som rôznych hercov i spevákov, najmä v Nemecku, pretože moje maľovanie na ruky je tam veľmi populárne. Taktiež som mal možnosť pracovať s Brigitte Bardot, ktorá je veľmi známou francúzskou herečkou. Brigitte má tak ako ja veľmi blízko k problematike ochrany zvierat.

Odkiaľ čerpáte inšpiráciu? Spomínali ste, že často navštevujete exotické krajiny, sú práve ony pre vás motívom pre tvorbu?

Každý umelec sa musí celý život učiť. V každej krajine, do ktorej prídem, navštívim múzeum, niektoré dokonca viackrát. Pozerám si obrazy znova a znova, aby som sa čo najviac naučil o technike a vypracovaní. Aj tu na Slovensku, som deň venoval tvorbe reklamy pre Rajo a druhý by som rád strávil návštevou Starého mesta a šiel som si pozrieť výstavy umeleckých diel.

Ako sa vám páči na Slovensku?

Veľmi sa mi páči architektúra v historickom centre Bratislavy. Vždy keď som v novom meste nájdem si čas na to, aby som si šiel pozrieť pôvodnú časť s historickou architektúrou, lebo nemám rád moderné umenie. Milujem hlavne staré veci – architektúru, maľby, sochy, dokonca i nábytok. Veľmi ma zaujíma ako sa veci vyrábali kedysi, pretože všetkému museli venovať veľkú pozornosť. Myslím, že umelci začali byť od začiatku 19. storočia trochu leniví a všetko začalo ísť dole vodou. Najradšej mám klasiku, moderné umenie je príliš jednoduché a príliš ľahké. Skutočné umenie si vyžaduje veľký kus práce.


  • nk
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní