5 najväčších technologických objavov roku 2016

Predstavujeme najzaujímavejšie trendy, technológie a zariadenia, ktoré vyvolali v tomto roku celosvetovú pozornosť.

Renesancia solárnej energie

Výskumníci z Technion Israel Institute of Technology koncom tohto roku oznámili prelomový objav, ktorý by mal pomôcť v najbližších rokoch zvýšiť účinnosť solárnych článkov až na hranicu 50 percent. V podstate sa im podarilo vytvoriť fotoluminiscenčný materiál, ktorý absorbuje slnečné žiarenie aj v nevyužitých častiach spektra a „optimalizuje“ ho na využitie v solárnych článkoch, ktoré tak majú vyššiu účinnosť.

Zároveň v tomto roku Tesla odkúpila za vyše 2,6 miliardy dolárov známu spoločnosť SolarCity, ktorá chce okrem iného ponúkať strešnú krytinu so zabudovanými solárnymi panelmi a zároveň domáce batérie, ktoré by umožnili jej efektívnejšie uchovávanie. Taktiež sa hovorí o organických článkoch a zaregistrovaných bolo aj niekoľko ďalších patentov, smerujúcich k ich zefektívneniu.

Online analýza DNA

Ide o prelomovú a veľmi praktickú vec, s ktorou prišla spoločnosť Helix. V DNA je totiž zakódované ohromné množstvo informácií, ktoré sa nás týkajú, vrátane tých, ktoré napríklad naznačujú, na aké choroby sme náchylní. Analýza individuálneho genómu je však odborná záležitosť, bežný človek z nej nevyčíta nič. Spoločnosť Helix, ktorá s ňou prišla, ponúka nielen analýzu, ale aj interpretáciu. To značí, že môžete (alebo v budúcnosti budete môcť) zistiť, na aké choroby máte predispozície, aké športy by boli vhodné pre vaše deti a podobne.

Ide o službu, ktorá je len v počiatkoch a naráža na niektoré legislatívne bariéry, najmä pokiaľ ide o informácie medicínskeho charakteru, no v budúcnosti by mohla znamenať nový a prelomový pohľad na naše telo. Zatiaľ možno kúpiť kit Geno 2.0 Next Generation, ktorý vám umožní presne identifikovať váš pôvod zo vzorky slín. Ďalšie služby Helix pripravuje na najbližšie roky a do projektu sa už zapojila napríklad aj prestížna klinika Mayo National Geographic.

Opakovane použiteľné rakety

Nosné rakety sú extrémne drahou a predovšetkým jednorazovo použiteľnou vecou, slúžiacou na vynesie satelitov a ďalšieho vedeckého vybavenia na obežnú dráhu. Ak by sa takéto rakety dali použiť opakovane, znamenalo by to výrazné zlacnenie štartov a možnosť dostať do vesmíru vedecké vybavenie by sa rozšírila pre oveľa väčší počet firiem, vedeckých inštitúcií a univerzít. Takéto rakety sa vyvíjajú už približne dekádu, no až v tomto roku sa spoločnosti SpaceX podarilo technológiu dotiahnuť do použiteľného stavu. Spoločnosť odhaduje, že motory v prvom stupni by sa mohli použiť dokonca až 40-krát.

Tesla Autopilot a autonómna jazda

Vroku 2016 sa konečne výrazne presadili systémy pre autonómnu a čiastočne autonómnu jazdu aj v komerčných autách. Negatívnym spôsobom sa zviditeľnili najmä v prípade Tesly, keď pri použití ich Autopilota prišlo v tomto roku k prvým nehodám (vrátane smrteľnej), pod ktoré sa podpísali práve nedostatky uvedeného systému. Napriek tomu možno konštatovať, že technológie pre autonómnu jazdu dospeli do štádia komerčnej použiteľnosti. V USA sa napríklad tento rok uskutočnila prvá komerčná jazda autonómneho kamióna.

Autopilot: V Tesle sa stal synonymom pre autonómnu jazdu, spôsobil však už pomerne dosť kolízií.
Autopilot: V Tesle sa stal synonymom pre autonómnu jazdu, spôsobil však už pomerne dosť kolízií.
Tesla

Vykonala ju firma Otto, ktorá sa zaoberá vývojom kamiónov bez šoféra. Do projektu sa zapojil aj pivovar Anheuser-Busch. Kamión začal svoju jazdu práve v pivovare a naložený bol 51 744 plechovkami piva. Šofér ho vyviedol z fabriky na diaľnicu, potom zapol autonómny režim, presadol si na zadné sedadlo a čítal noviny. Zároveň sa v USA začali v tomto roku oficiálne testovať v premávke autonómne autá, pričom prvýkrát dostali povolenie jazdiť bez ľudského dohľadu.

Nástup virtuálnej a rozšírenej reality

Ovirtuálnej a rozšírenej realite sa hovorí už niekoľko rokov, výraznejšieho komerčného rozšírenia sa však dočkali až v tomto roku. Rozšírená realita, známa aj pod skratkou AR (Augmented Reality), za to vďačí predovšetkým megaúspešnej hre Pokémon Go. Na trh sa dostala začiatkom prázdnin a lov virtuálnych postavičiek v reálnom prostredí okamžite zlákal milióny ľudí. Už po dvoch mesiacoch hra evidovala pol miliardy stiahnutí. Diali sa však aj dôležitejšie veci. Qualcomm predstavil okuliare pre virtuálnu realitu, ktoré majú všetok potrebný hardvér zabudovaný v sebe.

Bokom nezostala ani LG, Sony pridala VR k obľúbenej konzole PlayStation. Samsung ďalej propagoval svoj koncept virtuálnych okuliarov Gear VR vytvorených v spolupráci s Oculus Rift, so smartfónom namiesto displeja. Celkom prekvapivo predstavila tento rok súpravu pre virtuálnu realitu aj spoločnosť Alcatel a pozornosť vzbudila HTC Vive, ktorú mnohí považujú za aktuálne najlepšiu súpravu pre VR, a to výpočet zďaleka nie je kompletný.

  • red
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].

Vianočné tipy na darček