Curiosity: Skúma povrch červenej planéty už od augusta.

Curiosity poslalo z červenej planéty dôležitý objav: Atmosféra Marsu mizne

Vedci čakali na tento dôkaz 37 rokov, no oplatilo sa. Curiosity potvrdilo, že atmosféra na Marse sa výrazne stenčuje. Pre výskum to má oveľa väčší význam, ako sa na prvý pohľad zdá.

Dôležitá správa z Marsu prišla minulý týždeň vedcom z NASA. Vozidlo Curiosity zatiaľ najpresnejšie analyzovalo množstvo izotopov (čo sú varianty rovnakého prvku s rôznou atómovou hmotnosťou) argónu v atmosfére červenej planéty.

V prípade argónu Curiosity skúmalo podiel argónu- 36 a argónu-38 (ten je z dvojice ťažší). Ľahších izotopov v plynovom obale Marsu je štyrikrát viac ako ťažších, no napriek tomu je to málo.

Zlé podmienky

V praxi to znamená, že ľahších izotopov argónu-36 z marťanskej atmosféry ubúda. Vedci sa dokonca domnievajú, že od vzniku prišla planéta až o 95 percent svojho obalu. Mars nemá magnetické pole, ktoré by ho chránilo pred slnečným vetrom, okraj atmosféry je tak náchylný na eróziu, na čo doplatia ľahšie atómy.

A prečo je objav dôležitý? Už predtým testy dokázali, že rednutie sa vyskytuje i v prípade oxidu uhličitého a kyslíka.

S rednutím atmosféry klesá aj tlak a stúpa teplota, čo zas neumožňuje prítomnosť vody, tá by sa okamžite odparila. NASA čakala na dôkaz od roku 1976, keď nejasné merania priniesol projekt Viking.

S vodou či bez vody?

Mnohí vedci pochybujú, že aj hrubšia atmosféra v minulosti mohla vytvoriť podmienky dostatočne stabilné na to, aby sa povrchová voda udržala na planéte dlhodobo. Pracovníci na projekte Curiosity však tvrdia, že kamene so znakom vrstvenia by nemohli vzniknúť, ak by to nebola pravda.

Odparovanie vody a bublanie blata s jej obsahom by štruktúru zničili. A prítomnosť vody je základnou podmienkou pre vznik akéhokoľvek života.