Dánom sa podaril revolučný objav: Malária ničí rakovinu!

Keď vedci pri experimentoch vyzbrojili bielkovinu malárie toxickou látkou, podarilo sa im zničiť rakovinové bunky.

Pátrali po vakcíne proti malárii pre tehotné ženy a našli liek na rakovinu. Taký možno bude hviezdny príbeh vedcov z Kodanskej univerzity. Pokusy na zvieratách ukazujú, že liek založený na malarickej bielkovine zaberá až na deväťdesiat percent tumorov. Testy na ľuďoch by sa mohli začať o štyri roky.

Kľúčová bielkovina

Na akom princípe teda liek funguje? Aby sme to pochopili, povedzme si niečo veľmi zjednodušene o malárii a vakcíne proti tejto parazitickej chorobe. Ide o nebezpečné infekčné ochorenie, ktorého najbežnejšiu a najzávažnejšiu formu spôsobuje parazit druhu Plasmodium falciparum.

Ten v tele produkuje viaceré bielkoviny, ktoré mu pomáhajú napríklad dostať sa do červených krviniek, ale aj do buniek placenty. Vedci pred niekoľkými rokmi zistili, že protilátky, ktoré vytvára náš imunitný systém, sa viažu práve na tieto bielkoviny. Zároveň poukázali na to, že na tomto základe môže vzniknúť vakcína proti malárii.

Do tela zdravého pacienta vnesú určité množstvo týchto bielkovín, telo vytvorí protilátky a parazit si už neškrtne. Aspoň teoreticky. Na maláriu každoročne celosvetovo ochorie pol miliardy ľudí, úmrtnosť je pod jedným percentom. Na chorobu sú náchylné najmä ženy, keďže parazit útočí na ich placentu. Choroba je potom veľkou hrozbou pre plod aj matku.

Dánski vedci sa vo svojom výskume zamerali na bielkovinu, pomocou ktorej sa parazit viaže na bunky práve v placente, s cieľom nájsť účinnú vakcínu.

Prišli však na zaujímavý objav - tento proteín sa neviaže len na placentu, ale aj na rôzne tumory. Keď pri experimentoch vyzbrojili bielkovinu malárie toxickou látkou, podarilo sa im zničiť rakovinové bunky.

Placenta a rakovina

Aby sme k vedcom boli spravodliví, nie je to náhodný objav. O niektorých súvislostiach tušili dávnejšie. „Už celé desaťročia vedci pátrajú po podobnostiach v raste placenty a tumoru,“ uviedol v tlačovej správe Ali Salanti, profesor na oddelení imunológie a mikrobiológie Kodanskej univerzity.

„Placenta je orgán, ktorý za pár mesiacov vyrastie z niekoľkých buniek až po hmotnosť jedného kilogramu. Zároveň poskytuje embryu v pomerne nehostinnom prostredí kyslík a výživné látky. Svojím spôsobom tumor robí to isté - agresívne vyrastá v pomerne cudzom prostredí.“

Výskum naznačil, že uhľovodíky, na ktoré sa v prípade placenty tehotných žien viaže bielkovina malárie, sú rovnaké ako uhľovodíky v rakovinových bunkách.

„Skúmali sme funkciu týchto uhľovodíkov. V placente urýchľujú rast,“ vysvetľuje v tlačovej správe Salanti. „Naše pokusy ukázali, že je to tak aj v prípade rakovinových buniek. Rovnako ako to, že parazity reagovali na tumor presne tak, ako by reagovali na placentu - viazali sa naň.“

Pokusy na hlodavcoch

Ďalším krokom bolo pridať do bielkovín malárie toxickú látku a preskúmať, nakoľko je účinná v boji proti rakovinovým bunkám. Prvé testy uskutočnili v laboratórnych podmienkach, na vzorkách rôznych tumorov - vrátane mozgových tumorov a leukémie. Výsledok? Ukázalo sa, že kombinácia bielkoviny a toxickej látky je účinná až v prípade 90 percent druhov rakoviny.

Potom prišli na rad myši, ktorým vedci implantovali tri druhy tumorov, a to rakovinu lymfatického systému, rakovinu prostaty a metastázujúcu rakovinu kostí.

Lymfóm sa v porovnaní s kontrolnou skupinou zmenšil o štvrtinu. Rakovina prostaty hlodavcov po dvoch až šiestich týždňoch liečby nadobro zmizla. No a päť zo šiestich myší s metastázujúcou rakovinou kostí zostalo nažive, pritom v kontrolnej skupine žiadny z hlodavcov sledované obdobie neprežil.

Bez vedľajších účinkov?

Hoci ide o povzbudivé výsledky, ešte si poriadnu chvíľu budeme musieť počkať, aby sme pomocou bielkoviny malárie začali liečiť ľudské tumory. Vedci z Kodanskej univerzity veria, že testy na ľuďoch sa začnú o štyri roky. Ešte predtým bude nutné zistiť, či liečba neprináša so sebou nebezpečné vedľajšie účinky.

„Sme optimisti, lebo to vyzerá, že proteín sa viaže len na uhľovodíky, ktoré sa nachádzajú len v placente alebo v rakovinových bunkách ľudí,“ vysvetľuje Ali Salanti.

Zhoduje sa s ním študent z univerzity Thomas Mandel Clausen, ktorý sa podieľal na výskume. „Podľa všetkého sa proteín malárie neviaže na žiadne iné tkanivo, iba na tumor,“ povedal pre internetový portál medicaldaily.com.

„A u myší, ktoré dostali kombináciu bielkoviny a toxickej látky, sme zaznamenali oveľa nižšiu mieru úmrtnosti ako u myší, ktoré sme neliečili. Navyše je zjavné, že táto kombinácia vie nielen zastaviť rast tumoru, ale dokáže ho dokonca zmenšiť.“

• rb