Epilepsia, cukrovka či rakovina: Najskôr ochoreli psy, až potom ľudia

Vedci zostavili doteraz najväčšiu evolučnú mapu psov. Zaujímavé je, že to pravdepodobne pomôže identifikovať gény spôsobujúce civilizačné ochorenia nielen u domácich miláčikov, ale aj u ľudí.

Veda a zdravie

Keď migrovali ľudia, cestovali s nimi aj ich najlepší priatelia – psy. Vedci prácne pospájali detaily týchto sťahovaní. Trvalo im to niekoľko rokov, keďže stopy migrácií sú rozptýlené v genómoch stoviek plemien psov, ale podarilo sa.

Hľadali ich aj na výstavách

V najnovšej publikovanej štúdií výskumníci vytvorili evolučný psí strom na základe zhromaždených génových sekvencií 161 druhov moderných plemien, píše Science Daily. Vedci dokonca hľadali plemená psov, ktoré im chýbali na psích výstavách a požiadali o spoluprácu priamo ich majiteľov. Výskumníci pritom so štúdiou stále neskončili.

Doteraz najväčšia mapa ukazuje, kade cestovali psy s ľuďmi, ale čo je zaujímavejšie, evolučný strom psov pravdepodobne pomôže výskumníkom identifikovať gény spôsobujúce rovnaké ochorenia psov a ľudí.

Psí robotníci

Štúdia poukázala na to, že najstaršie plemená psov sa vyvinuli alebo boli chované za účelom plnenia určitých konkrétnych úloh. Ľudia používali psov ako „robotníkov“ nielen pred stovkami, ale dokonca tisíckami rokov. Psy na pasenie oviec boli napríklad vyvinuté na niekoľkých rôznych miestach a pravdepodobne v inom čase.

Zistilo sa napríklad aj to, že najobľúbenejšie plemená v Amerike sú európskeho pôvodu. Lovecké psy majú pôvod vo viktoriánskom Anglicku. Hrdzavé plemená pochádzajú prevažne z Európy.

Rovnaké ochorenia

Pochopenie genetického pôvodu psov má tiež praktické využitie. Domáci miláčikovia sa totiž v priebehu času stali obeťami mnohých rovnakých ochorení ako ľudia – epilepsie, cukrovky, ochorenia obličiek, rakoviny.

„Pomocou všetkých týchto údajov môžete sledovať migráciu dedičných znakov ochorení a predpovedať, kde sa pravdepodobne objavia,“ povedala spoluautorka štúdie, genetička Elaine Ostranderová z Národného inštitútu zdravia. „Pes je skvelým modelom pre mnohé ľudské choroby.“ Vždy keď sa nájde gén ochorenia u psov, prejaví sa aj u ľudí.

Veda a zdravie