Hráči s génmi: Americké firmy nájdu vašu vzdialenú príbuznú aj na konci sveta

Americké firmy vám zistia, odkiaľ pochádzajú vaši predkovia spred tisícročí

Veda a zdravie

Možno to o sebe netušíte, ale vaši predkovia z maminej strany pochádzajú z Británie a otcovi z Talianska. DNA vo vašom tele sa zhoduje čiastočne aj s Japoncami a vaši praprapredkovia boli Židia. Váš najvzdialenejší príbuzný žije na Sibíri a keď chcete, dostanete naňho e-mail. Túto službu ponúkajú americké genetické firmy, ktorým na to stačí vzorka vašich slín. Zistia vám aj to, koľko DNA z neandertálca v sebe máte. Načo je to dobré vedieť? Napríklad na to, aby ste zistili, prečo fajčíte.

Stretli sa

Stacy vedela, že má sestru, a vedela to aj Greta. Ani jedna z nich netušila, kedy sa tá druhá narodila a kde býva. Až sa raz adoptovaná Stacy rozhodla poslať vzorku slín do americkej firmy 23 and me. O pár týždňov jej našli geneticky príbuznú osobu. Nebola to jej sestra, ale sesternica. Američania vedeli dať príbuzné dokopy, pretože obidve ženy mali vďaka vzorke slín v ich databáze genetickú informáciu a súhlasili so zverejnením e-mailovej adresy pre tú druhú. Potom to už išlo rýchlo. Stacy napísala sesternici a tá jej povedala o Grete. Ich matka už nežila. Stretli sa, pozreli si fotky, spoločne si poplakali. Fotografi ich odfotili a natočili dojímavé video. Sestra má sestru a firma reklamu.

Príbuzní: Existuje viacero spôsobov, ako vybudovať rodinný strom. DNA analýza je jedným z nich.
profimedia.sk

Vzorka slín stačí

Keby ste dnes vy poslali vzorku slín do 23 and me, o pár týždňov sa dozviete, koľko percent vašej DNA sa zhoduje s genetickou informáciou rôznych populácií sveta. Afroameričanka tak napríklad zistí, že jej predkovia pochádzali zo západnej Afriky a niektorí z Ázie. Pri veľkých krajinách, ako je napríklad India alebo Čína, dokážu genetici odhadnúť presný región. Firma Ancestry DNA vám dokonca povie krajinu, z ktorej vaši predkovia pochádzali. Týka sa to, samozrejme, len väčších krajín. Slovensko, Česko, ale ani ostatné krajiny strednej Európy by žiadna analýza nedokázala presne určiť.

Ich obyvatelia sú od seba geneticky prakticky nerozlíšiteľní. Obidve firmy dokážu vďaka svojej databanke nájsť svojim zákazníkom aj príbuzných. Jedna z nich vám dokonca nakreslí rodinný strom. Objavíte fotografie a základné informácie o bratrancoch a sesterniciach zo šiesteho kolena, ale nájdete aj niekoho bližšieho alebo vzdialenejšieho. Či už bývajú na druhom konci ulice, alebo na inej pologuli, ak sa ich DNA v niektorých znakoch zhoduje s tou vašou, dozviete sa o nich. Príbuzní, samozrejme, musia byť zákazníkmi danej firmy, inak ich nenájdete.

Čo robia americké genetické firmy.
Plus 7 dní

Koľko neandertálca v sebe máme

Vďaka kríženiu našich predkov s neandertálcami je v každom z nás približne jedno až štyri percentá neandertálskej DNA. Z výsledkov sa dozviete, koľko je to vo vašom prípade. Načo je dobré vedieť to? V tejto chvíli asi nanič. Je to len pikantéria. Ale začínajú sa objavovať prvé výskumy o tom, že niektoré časti DNA pôvodom od neandertálcov môžu súvisieť s našou depresiou, so závislosťou od nikotínu alebo s kožnými chorobami.

„Áno, niektoré genetické predispozície na choroby asi budú súvisieť s neandertálskou DNA, ale na základe samotného čísla, koľko percent tejto genetickej informácie v sebe máte, nezistíte nič,“ povedal nám docent Peter Celec, prednosta Ústavu molekulárnej biomedicíny Univerzity Komenského. Ďalšia informácia, ktorú sa o sebe dozviete, ale zatiaľ ju nemôžete využiť vo svoj zdravotný prospech, je to, odkiaľ pochádzajú tisíce rokov spätne vaši rodičia.

Mama z Írska, otec z Talianska

Aby genetici zistili, odkiaľ pochádza línia vašej matky, analyzujú mitochondriálnu DNA, ktorú dedíme vždy len po mame. „Keď zistíte, aký variant tejto DNA má konkrétny človek, tak môžete povedať, že túto formu majú najčastejšie ľudia napríklad v Škandinávii, a teda viete odhadnúť, že matkina línia pochádza zo Škandinávie. Naopak, chromozóm Y majú len muži a je to stále ten istý chromozóm, ktorý sa dedil postupne z generácie na generáciu vždy po otcovi. Takto sa dá vystopovať otcova línia,“ vysvetľuje Peter Celec.

Genetik označuje túto službu za módny hit, ktorý pre naše zdravie zatiaľ nemá žiaden veľký význam. Ale aj tu prichádzajú nové zistenia. „Existujú niektoré vedecké práce, ktoré už teraz poukazujú na to, že niektoré varianty mitochondriálnej DNA súvisia s niektorými chorobami,“ vysvetľuje vedec Peter Celec.

Peter Celec: Lekár a molekulárny biológ si myslí, že je lepšie vedieť, čo nás čaká, genetická prognostika povedie k presnejšej, personalizovanej medicíne.
Matej Kalina

Zisťovali aj choroby

„Toto prestrelili,“ povedala Americká lieková agentúra FDA o genetickej firme 23 and me, ktorá dokázala zo vzorky slín predpovedať, na aké choroby majú ich klienti genetickú predispozíciu. Ľudia sa dozvedeli, či im hrozí skorý alzheimer, rakovina prostaty alebo fibrilácia predsiení, pri ktorej môžu zomrieť na mŕtvicu. Lieková agentúra sa zľakla možných dôsledkov pre klientov, ktorí bez lekára môžu tieto informácie zle interpretovať a urobiť nesprávne rozhodnutia vrátane samovraždy. Firmu v tomto poskytovaní informácií na čas zastavila. „Škoda, že to urobili, je to totiž nezmysel,“ komentuje Peter Celec, ktorý tvrdí, že informácie o hroziacich chorobách by mohli pomôcť zachytiť ich včas.

„Keď zistím, že mám predispozíciu na fibriláciu predsiení, nebudem chodiť na preventívne EKG? No budem! A keď sa dozviem, že mi hrozí rakovina prostaty, budem medzi prvými, ktorí si v päťdesiatke dajú urobiť skríningový PSA test a dám si vyšetriť prostatu. Umožnilo by to robiť personalizované preventívne prehliadky,“ komentuje molekulárny genetik. V USA medzičasom FDA pochopila, že je lepšie vedieť, ako nevedieť o budúcich chorobách a Američanom čiastočne povolila, aby sa dozvedeli o svojich zdravotných genetických rizikách. Klienti zo Slovenska sa k tejto službe nedostanú. Internetová stránka genetickej firmy rozozná slovenskú počítačovú adresu a objednávku neumožní. Dočasne sa tak musíme uspokojiť s informáciou o bratrancovi zo šiesteho kolena.

Cez Slovenský Červený kríž sa k adoptovanej sestre nedostanete.
Plus 7 dní

Ako to robia

Ľudský genóm má približne tri miliardy písmen. Keby sme ho chceli zobraziť na papieri, potrebovali by sme 4,5 milióna strán. Keďže ľudia sú z genetického hľadiska takmer klony a takmer na 99,9 percenta sa ich DNA zhoduje, firme stačí analyzovať len 0,1 percenta našej genetickej informácie. Hľadá odlišnosti, aj to len tie najčastejšie. Slúžia jej na to DNA čipy. Nestojí to veľa peňazí.

Genóm: Obsahuje približne tri miliardy písmen. Líšime sa priemerne iba v každom tisícom z nich.
profimedia.sk

Za hľadanie našich predkov a vytváranie rodinného stromu si firmy účtujú približne sto až dvesto eur. Ich cieľom nie je robiť dobré skutky a spájať rodiny, ale venovať sa výskumu. Ak sa teda rozhodnete zistiť, odkiaľ pochádzajú vaši predkovia, musíte súhlasiť s tým, že vaša DNA bude slúžiť na hľadanie súvislostí napríklad medzi variabilitou DNA a chorobami. Informácie o vašej DNA môže genetická firma posunúť iným firmám a výskumným centrám.

Veda a zdravie