Herné využitie: HoloLens pôvodne vyvíjali aj pre rozšírenú realitu a konzolové hry, v tejto oblasti vidí Microsoft široké možnosti využitia.

Kolosálna investícia počítačových firiem: Nalievajú miliardy do virtuálnej reality

Microsoft predstavil zariadenie, umožňujúce holoportáciu - aj keď zatiaľ iba virtuálnu.

Veda a zdravie

O virtuálnej realite sa v poslednom čase nielen veľa hovorí, ale točia sa okolo nej obrovské peniaze. Len na ilustráciu - v jej vývoji najďalej pokročila spoločnosť Oculus. Tá v roku 2012 začínala ako startup s prakticky nulovým vlastným kapitálom. Stačili však dva roky a firmu odkúpil Facebook za neuveriteľné dve miliardy dolárov.

Virtuálna realita

A trvalo dva roky, kým sa jej virtuálna súprava v januári začala distribuovať vo svojej finálnej podobe prvým záujemcom. Oculus však nie je jediný, kto považuje virtuálnu realitu za perspektívny smer vývoja. Ich technológiu s menšími úpravami prebral napríklad Samsung. Virtuálnu súpravu Samsung Gear VR sme mali možnosť už odskúšať.

Funguje jednoducho, potrebujete k nej však kompatibilný smartfón, ktorý nahrádza displej a obsahuje potrebný softvér. Smartfón stačí do okuliarov vložiť jednoduchým zaklapnutím, komunikuje s nimi cez mikro USB rozhranie. Po spojení sa načíta hlavné menu, v ktorom sa pohybujete buď otáčaním hlavy, alebo pomocou citlivého touchpadu na ich bočnej strane.

Jednotlivé položky si vyberáte buď tým, že na ne chvíľu sústredíte pohľad a následne sa otvoria, respektíve spustia, prípadne poklepaním na touchpad. Pri sledovaní videí sa zas ocitnete priamo uprostred nasnímanej scenérie. Napríklad krajinu okolo seba si môžete pozerať rovnako, akoby ste sedeli vo vrtuľníku, z ktorého bola nafilmovaná.

To znamená, že ak otočíte hlavou dozadu, vidíte zadnú časť vrtuľníka a krajinu za ňou, ak sa pozriete dolu, vidíte ubiehajúcu krajinu priamo pod sebou. Obraz sa pritom mení prirodzene, bez akýchkoľvek trhnutí, akoby ste sa dívali voľným okom.

HoloLens

A práve táto autenticita je na virtuálnej realite fascinujúca.

Možnosti novej technológie si veľmi rýchlo uvedomili aj v Microsofte. Tam na podobných okuliaroch pre zmiešanú realitu, kombinujúcu počítačový obraz s reálnym, začali pracovať preto, že v blízkej budúcnosti by mohli rozšíriť možnosti populárnej hernej konzoly Xbox v kombinácii so senzorom Kinect, ktorý sa stal štandardnou súčasťou jej najnovšej generácie.

Nazvali ich HoloLens a čoskoro prišli na ich ďalšie využitie - pri telefonovaní. Nie div, pretože do ich portfólia patrí aj Skype, jedna z najpopulárnejších služieb pre online videotelefonovanie. Celý koncept vznikol v laboratóriách Microsoft Research, kde ho nazvali Holoportation. A má ambiciózny cieľ - umožniť ľuďom, ktorí môžu byť od seba vzdialení hoci tisíce kilometrov, nielen sa počuť, prípadne vidieť na monitore, ale naozaj sa spolu porozprávať zoči-voči.

Jeden sa totiž prenesie priamo do miestnosti, kde sa nachádza ten druhý, a naopak. Na rozdiel od seriálu Star Trek, kde sa takto dokázali ľudia teleportovať fyzicky, sa to v prípade holoportácie deje len virtuálne. Neprenáša sa totiž človek, ale iba jeho virtuálny obraz - hologram. Ako to celé funguje?

Komplikované riešenie

Veľmi efektne, aj keď treba priznať, že zatiaľ nie jednoducho. Hologram, teda presnú trojrozmernú kópiu človeka, ktorá sa navyše v reálnom čase pohybuje, možno vytvoriť iba pomocou niekoľkých presne rozmiestnených kamier, takže na to potrebujete špeciálnu miestnosť. Z nej nasnímaný priestorový obraz možno preniesť prakticky kamkoľvek.

Aby sa však „zhmotnil“, teda aby ho na druhej strane niekto dokázal trojrozmerne vidieť, potrebuje mať nasadené HoloLens, čo sú virtuálne okuliare od Microsoftu, fungujúce veľmi podobným spôsobom ako Oculus Rift. A človeka prostredníctvom nich nielen vidíte, ale obraz si môžete, aj nahrávať a zväčšovať, respektíve zmenšovať ho.

Samozrejme, ak má byť dialóg interaktívny, okuliare musia mať obaja a obaja sa musia nachádzať v špeciálnych miestnostiach s kamerami.

Autentickejší kontakt

To má však aj svoje výhody. Ak budú totiž takéto kamerové miestnosti na „holoportovanie“ vyzerať rovnako a budú aj rovnako vybavené, rozhovor bude ešte autentickejší. Vy môžete byť pokojne napríklad v Trnave a váš partner v Casablance, no ak si sadne vedľa vás na gauč, ktorý sa nachádza v miestnosti presne na rovnakom mieste v Trnave aj v Casablance, výsledkom bude, že trojrozmerný hologram si dokáže pri rozhovore skutočne sadnúť tesne vedľa vás a rozprávať sa s vami presne tak, akoby tam naozaj bol.

Táto technológia zatiaľ má svoje obmedzenia - obraz napríklad má pomerne ďaleko k dokonalosti a treba pomerne náročné hardvérové vybavenie, no z nášho pohľadu je veľmi perspektívna. Umožňuje totiž oveľa bezprostrednejší a autentickejší kontakt s našimi blízkymi bez ohľadu na to, koľko stoviek alebo tisícov kilometrov sú od nás vzdialení. A to bude v súčasnej „rozcestovanej“ dobe čoraz dôležitejšie.

Veda a zdravie