Hrôzu Tyrannosoura Rexa má umocniť aj názov, ktorý poukazuje na hrôzostrašného kráľa jašterov.

Kráľ nemal byť kráľom: Tyrannosaurus Rex takmer prišiel o slávne meno

Najdivokejší a najznámejší zo všetkých dinosaurov Tyrannosaurus Rex sa takmer volal inak. Osud názvu legendárneho jaštera ovplyvnila chyba v tlači.

Pôvodné označenie najznámejšieho pravekého jaštera po nájdení ostatkov zodpovedajúcich tvorovi vysokému deväť metrov, bolo Dynamosaurus Imperiosus. Meno Tyrannosaurus Rex prišlo až neskôr, keď sa našla ďalšia fosília, ktorú vedci spočiatku mylne prisudzovali inému druhu.

Prvé pozostatky tvora, ktorý behal po Zemi asi pred 66 miliónmi rokov, objavil v roku 1900 v americkom Wyomingu asistent kurátora American Museum of Natural History Barnum Brown.

Preskúmal ich paleontológ Henry Osborn. Kosti však omylom zmiešal s pozostatkami iného dinosaura, takže výslednému tvorovi dal meno Dynamosaurus Imperiosus, čo sa dá preložiť ako dynamický majestátny plaz.

O dva roky neskôr Brown objavil v Montane ďalšie fosílie, ktorých majiteľ po preskúmaní dostal dnes už legendárne meno Tyrannosaurus Rex – hrôzostrašný kráľ jašterov.

Zrekonštruovaná kostra T-Rexa v newyorskom American Museum of Natural History. Foto: Profimedia.sk

Rozhodla náhoda

Paleontológ Osborn si neskôr zmyslel, že prvá kostra vlastne patrila rovnakému druhu, ako je tento. Pôvodný názov tvora teda zrušili. Vedecké kolokvium rozhodlo, že názov druhu bude určovať prvý nájdený exemplár, ktorého Osborn pomenoval Dynamosaurus Imperiosis. Vo vedeckom časopise však zaúradoval tlačiarenský škriatok a do textu sa napokon dostalo meno Tyrannosaurus Rex.

Fosílie v roku 1960 kúpilo Natural History Museum a ostali jediným exemplárom pozostatkov T-Rexa v Spojených štátoch. Tento rok sa vedci ku kostiam vrátili a zistili bizarnú vec – že v skutočnosti patria úplne inému druhu!

Osborn sa teda pomýlil, ak oba nálezy stotožnil. Prvý nájdený živočích nebol T-Rex, ale bylinožravý dinosaurus menom Ankylosaurus magniventris.

Ostatky zdraželi

„Bolo by pekné, keby existoval aj Dynamosaurus Imperiosus. Ale pre T-Rexa bola zmena názvu možno šťastie. Znie to oveľa veľkolepejšie a určite aj výstižnejšie,“ cituje portál telegraph.co.uk paleontológa Natural History Museum v Londýne Paula Barretta.

Zaujímavosťou je, že americké Natural History Museum kúpilo v roku 1960 na 13% kompletného T-Rexa za vtedajších 2330 dolárov vrátane poštovného.

Teraz pozostatky ponúkajú za neuveriteľných 7,8 milióna dolárov. Záujemca za túto sumu dostane kompletné čeľuste so zubami a rebrá zadnej časti hrudného koša, ktoré sú dlhšie ako ľudská ruka.

• plus7dni.sk