Naozaj obrovská: Rozmery Airlandera 10 naozaj vyniknú v porovnaní s veľkosťou človeka.

Megavzducholoď Airlander: Vo vzduchu vydrží až 5 dní!

„Je to vták, je to lietadlo, je to hybridný lietajúci stroj,“ hovoria o novej obrovskej vzducholodi Airlander 10 jej tvorcovia.

Veda a zdravie

Vývoj megavzducholode Airlander sa nezačal šťastne. Na počiatku bol grantový program americkej armády. Tá pôvodne chcela veľkú vzducholoď na prieskumné účely a zároveň na dopravu vojakov a materiálu do ťažko dostupných oblastí.

Vyvíjala ju pre ňu britská spoločnosť Hybrid Air Vehicles. Armáda však dostala nové priority, vývoj obrovskej vzducholode sa ocitol na vedľajšej koľaji a napokon bol ukončený. Projekt bol však už vo fáze natoľko pokročilej, že spoločnosť sa rozhodla pokračovať v ňom, pričom zdroje získala jednak vďaka dotácii britskej vlády, jednak pomocou crowdfundingovej kampane.

Z Airlandera sa stal vlastne startup a vyzerá to tak, že bude úspešný. Prototyp vzducholode sa totiž chystá na prvé letové skúšky, ktoré by sa mali začať v priebehu leta. (Verzia určená pre americkú armádu sa dostala prvýkrát do vzduchu už v roku 2012.) A čo to Airlander 10 vo svojej najnovšej modifikácii je?

Obojživelná a autonómna

Číslovka v jeho názve je dešifrovateľná najľahšie - označuje nosnosť vzducholode, ktorá je schopná prepravovať až 10-tonový náklad. Na papieri už existuje prototyp s označením 50, ktorý by mal dokázať lietať s päťnásobne väčšou záťažou.

To, že je vzducholoď hybridná, znamená, že spája technológie typické pre lietadlo, helikoptéru a vzducholoď. Inými slovami - aj po naplnení trupu héliom je ťažšia ako vzduch, takže by nevzlietla, preto 40 percent potrebného vztlaku dodávajú motory.

Tie vylepšujú aj manévrovateľnosť vzducholode. Vďaka nim dokáže pristávať aj štartovať kolmo ako vrtuľník a pri pristávaní nepotrebuje pomoc pozemného obsluhujúceho personálu. Dokáže sama pristáť nielen na zemi, ale dokonca na vode, má na to špeciálne pneumatické lyžiny.

Jej trup dlhý vyše 90 metrov a vysoký 26 metrov je tvorený z uhlíkových vlákien, kevlaru a mylaru. Dokáže prepraviť nielen 10-tonový náklad, ale v „osobnej“ verzii aj takmer 50 pasažierov. Ďalšou výhodou je, že môže lietať v pilotovanej aj bezpilotnej verzii.

S posádkou vydrží vo vzduchu nonstop až 5 dní, pričom jej trup možno pokryť solárnymi panelmi vyrábajúcimi elektrickú energiu. Z hľadiska manévrovateľnosti dokáže bezpečne pristáť aj v prípade, že z jej štyroch dieselových osemvalcov tri prestanú fungovať.

Už je na predaj

Airlander 10 už má dokonca stanovenú predajnú cenu. Ak by ste si chceli túto vzducholoď kúpiť, budete na ňu potrebovať minimálne 35 miliónov dolárov. A záujemcovia sa už ozvali. Väčšina z nich pochádza z armádnych kruhov, keďže Airlander 10 pôvodne vyvíjali ako čisto vojenskú vzducholoď a do civilnej podoby ho modifikovali až po tom, ako od projektu odstúpila americká armáda.

V zámorí sú vážni záujemcovia o ňu naďalej, patrí k nim predovšetkým americká pobrežná stráž. Záujem má britská armáda a z civilného sektora napríklad švédska spoločnosť Ocean- Sky, ktorá by ju chcela využiť na stavbu obrovských morských veterných elektrární.

Jej veľkou výhodou je totiž lacná prevádzka. Aj keď pre nižšiu rýchlosť strávi vo vzduchu oveľa viac času, experti odhadujú, že oproti nákladným lietadlám bude cena za prepravu približne pätinová. Pokiaľ ide o konkrétne čísla, napríklad letová hodina lietadla C-130J Hercules stojí vyše 14-tisíc dolárov, pri hybridnej vzducholodi Airlander 10 by sa jej cena mala pohybovať iba v rádoch stoviek dolárov.

Ešte väčšia

Ak bude Airlander 10 komerčne úspešný, tak spoločnosť Hybrid Air Vehicles by niekedy medzi rokmi 2020 až 2025 chcela na trh uviesť jej ešte väčší variant s označením Airlander 50, schopný odviezť až 50-tonový náklad, pričom priestor na to by mal objem až 500 kubických metrov.

Objem vzducholode plnenej héliom by bol vyše 100-tisíc kubických metrov, dĺžka takmer 120 metrov a vysoká by bola približne ako 12-poschodový vežiak, mala by 36 metrov. Samozrejme, využívala by silnejšie motory, každý zo štyroch by mal vyše 2 300 koní.

Svoj náklad by bola schopná prepraviť až do vzdialenosti 3 500 kilometrov a vo vzduchu v pilotovanej verzii by vydržala nepretržite štyri dni.

Airlander 10 - základné údaje

Objem vzducholode (m3): 38 000

Motory: 4 x 350 hp, 4 litre V8

Dĺžka (m): 92

Šírka (m): 43,5

Výška (m): 26

Maximálny čas letu (dni): 5 (pilotovaný)

Maximálna rýchlosť (km/h): 148

Maximálna letová výška (m): 6 100

Hmotnosť (kg): 20 000

Nosnosť (kg): 10 000

Veda a zdravie