Ak majú Gwyneth Paltrow a Victoria Beckham štíhle postavy, určite to nie je z bezlepkových potravín.

Nenaleťte bezlepkovým celebritám: Z diéty pre celiatikov neschudnete

Bezlepková diéta, pôvodne určená pre pacientov s celiakiou, je hitom redukčných programov. Čo si o tom myslí odborníčka na výživu?

Propaguje ju Victoria Beckhamová, Geri Halliwelová, Gwyneth Paltrowová aj Lady Gaga. Bezlepková diéta je momentálne jedným z najvychytenejších redukčných programov.

Jej podstatou je robiť dobrovoľne to, na čo celiatikov, teda ľudí s geneticky podmieneným autoimunitným ochorením, ktoré sa vyznačuje precitlivenosťou organizmu na lepok, odsúdila ich choroba. A to je - vylúčiť zo stravy výrobky z obilnín. Adieu rožky, chlieb, koláče, cestoviny i cereálie.

Extrémne štíhle postavy „bezlepkových“ celebrít sú pritom pre fanúšikov tohto spôsobu chudnutia dostatočnou motiváciou, lákadlom i dôkazom, že to funguje. Lenže, ako je to naozaj?

Priberá sa z kalórií, nie z chleba

„Podľa mojich skúseností s diétami zameranými na zníženie hmotnosti platí - čím väčšia hlúposť, tým väčší úspech,“ jednoznačne odpovedá Jana Jurkovičová , zástupkyňa prednostky Ústavu hygieny Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a odborníčka na zdravú výživu.

Ako zdôrazňuje, celiakia je choroba a bezlepková diéta je vyslovene určená pre pacientov, ktorí majú alergiu na bielkovinu obsiahnutú v obilninách - teda v pšenici, raži, ovse a jačmeni. „Pre nich je jediná možná liečba vylúčenie lepku zo stravy. Ináč to môže viesť až k vážnemu ohrozeniu života,“ hovorí.

„Zneužívať takúto diétu na chudnutie je skutočne hlúposť. Navyše to potom nie je bezlepková diéta, ale vylúčenie obilnín zo stravy. A logicky, ak nejete biele pečivo, konzumujete menej kalórií a - možno - schudnete.“

Obilniny pritom tvoria základ našej stravy už od čias praľudí, ktorí ich začali využívať na svoju obživu. Je to naša základná potravina a podľa Jurkovičovej ju zo stravy jednoducho nemôžeme vylúčiť.

„Je dôležitým zdrojom rastlinných bielkovín, vitamínov najmä skupiny B a vlákniny, ktorá pôsobí v prevencii, napríklad rakovinových, ale aj iných chronických ochorení. Keď zo stravy vylúčime obilniny - a najmä celozrnné, ktoré sú najzdravšie -, automaticky ochudobňujeme organizmus o tieto dôležité látky.“

Propagátori tejto zázračnej „redukčnej“ diéty však oponujú, že konkrétne lepok nemá pre naše telo nijaký mimoriadny osoh. Ba dokonca, že pôsobí škodlivo na trávenie a zaťažuje organizmus.

„To je poriadny nezmysel. Lepok je jednou zo zložiek potravy, ktoré vieme normálne tráviť a odjakživa sme vedeli. Náš organizmus je na to zvyknutý,“ hovorí Jurkovičová a dodáva: „Často počúvame, že z chleba alebo z pečiva sa priberá. Ale priberá sa z kalórií! Z ničoho iného.“

Nechajme pacientom, čo je ich

Podľa Jany Jurkovičovej ľudia skrátka veľmi neradi počúvajú, že majú menej jesť a viac sa hýbať - čo je v podstate jediná a základná fungujúca diéta. „Predstava mnohých obéznych ľudí často je - ľahnem si, budem aplikovať nejakú zázračnú diétu, ktorá mi - navyše! - sľubuje, že týždenne schudnem desať kíl, a za mesiac som v pohode... Sklamem vás. Žiadna taká diéta nie je. Naopak, podobné pokusy môžu viesť k vážnym poruchám zdravia,“ hovorí Jurkovičová.

Hnevá ju aj to, ako často sa v „redukčnom biznise“ zneužíva to, o čo sú ochudobnení naozaj chorí ľudia. Okrem bezlepkových potravín pre neceliatikov sú príkladom umelé sladidlá určené pre diabetikov. Nezriedka ich nájdete v takzvaných light nápojoch určených pre zdravú populáciu.

„Potraviny, ktoré sú určené pacientom, nechajme pacientom. Zdraví ľudia sa majú stravovať pestro a vyvážene,“ myslí si Jurkovičová. Nehovoriac o tom, že konzumáciou umelých sladidiel rozhodne neschudnete. Mnohé totiž majú vyššiu energetickú hodnotu ako cukor.

Nie selektívnym diétam

Známa odborníčka, ktorá je tiež členkou Združenia pre zdravie a výživu, je nepriateľkou akýchkoľvek selektívnych diét. Ryžová, kapustová či tuková diéta sú podľa nej nebezpečný nezmysel. „Žiť iba na ryži Slovák nedokáže, to vie len Číňan. Preferovať dlhodobo iba jednu potravinu sa nedá, lebo organizmus sa ochudobňuje o látky, ktoré potrebuje na normálne fungovanie,“ hovorí.

Jej recept na štíhlu líniu? V podstate jednoduchý. Treba si stanoviť cieľ, že budete jesť zo všetkého menej. „Veľmi dobrá metóda je, že si naložím na tanier, urobím si tam čiaru a zjem len polovicu. Tomu ja hovorím delená strava,“ smeje sa.

Mimochodom, diétu založenú na delenej strave Jurkovičová tiež považuje za hlúposť. „Oddeľovať od seba jednotlivé skupiny potravín, čo je to za nezmysel... Metabolizmus človeka využíva všetky súčasti stravy a potrebuje ich mať súčasne, aby normálne fungoval. Celé tajomstvo fungovania delenej stravy je v skutočnosti v tom, že človek pri nej zje menej.

Lebo nebudete predsa jesť čisté mäso bez zemiakov! Takže jediná delená strava je dobrá taká, keď polovicu obeda zjem na obed a polovicu večer. Ale všetko dohromady.“

Nekupujte novú sukňu

Jana Jurkovičová pripúšťa, že aj pri vyváženej strave môže človek začať priberať. No mal by to včas zaraziť. „Chudnúť treba začať pri prvom kile, ktoré človek nabral. Väčšina žien, keď zistí, že nezapne sukňu, rieši to tak, že si ide kúpiť o číslo väčšiu. To nie je správny postup."

"Správny postup je prvé kilá zhodiť a dostať sa do pôvodnej sukne. Totiž, ono to ide pomaličky, nenápadne a za dvadsať rokov zrazu zistíte, že máte o dvadsať kíl viac. A to už potom ide ťažšie dole!“

Na druhej strane, na margo nadchádzajúcich Vianoc a hojnosti, s ktorou sa aj v jedení spájajú, vraví: „Médiá sú plné toho, ako sa stravovať, ako nehrešiť, ako nahradiť to a to tým a tým, čo je menej škodlivé... Ja hovorím - prečo?"

"Vianoce sú najmä o rodine a tradíciách. No a každá rodina má svoje zaužívané, tradičné recepty. Iste, niekedy nie sú práve najzdravšie, ale povedzme si rovno - Vianoce trvajú pár dní. A nakoniec, nezaslúžime si dva razy ročne - ak beriem do úvahy aj Veľkú noc - nejaké dobroty?“

Ak sa celý rok stravujeme striedmo, tak nám to vraj nemôže ublížiť. „Pravdaže, netreba sa prejesť tak, že skončíme na pohotovosti so žlčníkovým záchvatom!“

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].