Podľa fosílie vedci zrekonštruovali podobu živočícha. Mohol vyzerať takto.

Prastrýko človeka: Veverička staršia ako Tyrannosaurus Rex

Vedci našli v Číne chýbajúci článok v evolúcii cicavcov.

V Mongolsku našli fosílie tvora s názvom Megaconus mammaliaformis. Za názvom sa skrýva praveká veverička, ktorá zrejme behala po Zemi skôr ako dravý T-Rex a pred zubami predátorov sa chránila jedovatými ostňami.

S ľuďmi má toho spoločné viac, ako by ste si mysleli. Podľa vedcov ide o „prapredka, ktorý sa o 156 miliónov rokov transformoval na človeka.“

Dôležité ohnivko

Fosília je jednou z najlepšie zachovaných z vyhynutej skupiny živočíchov mammaliaformis, ktoré sa považujú za predchodcov súčasných cicavcov.

Objav v Mongolsku poskytol aj dôkazy o tom, že srsť a kožušina sa na tele živočíchov objavili už pred nástupom prvých skutočných cicavcov. V okolí brušnej dutiny fosílie sa totiž zachovala riedka srsť.

„Zachovaný Megaconus nám pomohol pochopiť, aké živočíchy predchádzali príchodu cicavcov. Doteraz boli informácie o evolučnom prechode chabé,“ cituje portál britského denníka Daily Mail profesora biológie a anatómie organizmov na univerzite v Chicagu Zhe-Xi Lua.

Živočích bol veľký ako syseľ. Foto: carnivoraforum.com

Prastrýko s ostňami

Na päte živočícha vedci objavili zvláštnu ostrohu z tvrdej proteínovej látky, ktorá bola podľa ich predpokladov schopná uštedriť jedovaté bodnutie. Zvyšok orgánu podobný semeníkom zasa poukazuje na samčeka.

Zviera veľkosti sysľa bolo pravdepodobne všežravec s chrupom typickým pre cicavce. Výčnelky na stoličkách mu umožňovali dôkladne rozžuť rastlinnú potravu, hroty predných zubov zasa hrýzť hmyz, červy, prípadne drobné stavovce. Zuby však rástli zrejme pomalšie ako je to u súčasných cicavcov.

„Nedá sa povedať, že Megaconus je náš priamy predok, ale určite vyzerá ako pra-pra-pra-prastrýko, ktorý sa po 165 miliónoch rokov transformuje,“ doplnil profesor Luo.

Vzácna fosília je teraz v zbierkach paleontologického múzea Liao-ning v Číne.

• Plus7dni.sk