UMELÉ SLADIDLÁ: Nápoje bez cukru, zato plné umelých látok vrátane farbív a aróm...

Pravda o umelých sladidlách: Nepomôžu vám schudnúť, ale pribrať!

Tiež si myslíte, že keď si dáte nápoj s nulovým obsahom cukru nepriberiete ani gram? Umelé sladidlá vyzerajú, ako nízko alebo nekalorické náhrady cukru, ktoré vám umožnia nepriberať, ale nová štúdia ukázala opak.

Viac ako štyristo tisíc ľudí sa zúčastnilo štúdie, ktorá priniesla prekvapenie. Ľudia, ktorí pravidelne konzumovali umelé sladidlá napríklad pitím jedného, alebo viacerých takto sladených nápojov mali častejšie cukrovku, problémy so srdcom a boli obéznejší.

Sklamanie z umelých sladidiel

"Existuje predpoklad, že keď prijímame nula kalórií, nepoškodíme si zdravie,“ hovorí autorka odborného článku Meghan Azad, odborná asistentka na Oddelení pediatrie a detského zdravia na univerzite v Manitobe v Kanade. "Tento výskum ma prinútil zamyslieť sa nad tým, že ide o viac, ako len kalórie.“

Nová štúdia sa pridáva k stále rastúcemu výskumu, ktorý naznačuje, že náhrady cukru nie sú žiadnou magickou guľou. "Bohužiaľ, kvalita dôkazov, ktoré by podporovali používanie sladidiel, nie je naozaj silná," hovorí Susan Swithers, profesorka oddelenia psychologických štúdií na Purdue University, ktorá tiež študovala umelé sladidlá, ale nebola zapojená do novej štúdie. "Myslím, že sme sa dostali do bodu, kedy môžeme povedať, že umelé sladidlá nepomáhajú."

Kto je na vine

Nikto netvrdí, že umelé sladidlá samotné zhoršujú riziko cukrovky, či obezity. Možno je to jednoducho typom ľudí , ktorí ich konzumujú. Väčšinou sú to takí, ktorí sa aj nesprávne stravujú, alebo sa snažia nahrádzať cukor umelým jednoducho preto, lebo vedia, že na obezitu, či choroby srdca majú predispozíciu. „Na toto je potrebný dlhodobý výskum,“ povedala pre TIME Meghan Azad. V správe, ktorú uverejnila Canadian Medical Association Journal vedci analyzovali 37 štúdií, ktoré skúmali, či používanie umelých sladidiel pomohlo znížiť hmotnosť ľudí a riziká chorôb s tým spojených. Údaje zbierali desať rokov na populácii štyristo tisíc ľudí.

Tak čím nahradiť biely cukor?

„Keď riešime s mojimi klientmi otázku čím sladiť v rámci zdravého stravovania a chudnutia, odporúčam im sledovať celkový obsah cukru, obsah fruktózy a glykemický index. Tieto hodnoty by mali byť pri vybranom sladidle čo najnižšie. Vhodný je kokosový cukor, ktorý obsahuje aj prospešnú vlákninu inulín, nepasterizovaný med, ktorý má o polovicu nižší glykemický index ako ten pasterizovaný, a tiež odporúčam uprednostniť javorový sirup pred agávovým,“ vyjadrila sa výživová poradkyňa Nikoleta Rebrová.


VIDEO Plus 7 Dní