Prelom v medicíne. Nový liek môže spomaliť diabetes prvého typu

Je to len zopár pacientov, ale liek im zmenil najbližší osud. Švédski vedci dokázali vytrénovať imunitný systém diabetikov, aby prestal zabíjať bunky produkujúce inzulín.Výsledky štúdie publikoval New England Journal of Medicine, čo znamená, že nejde o výstrel do tmy.

Veda a zdravie

Keď imunita zabíja

Pri cukrovke I. typu, ktorá postihuje najmä deti a mladých ľudí imunitný systém omylom rozpoznáva niektoré proteíny ako nepriateľské a bojuje s nimi. Keď zabije beta bunky, pankreas produkuje málo inzulínu, alebo žiaden.

Inzulín zabezpečuje, aby telo absorbovalo cukor z našej krvi a premenilo ho na energiu. Keď chýba, pacient si ho musí dodávať do tela neobľúbenými injekciami.

Najskôr neúspech, teraz potlesk

Našťastie deštrukcia beta buniek nenastane zo dňa na deň. V čase, kedy lekár stanoví diagnózu je už väčšina buniek mŕtva, ale ten zvyšok dokážu vedci zachrániť.

Výskumné tímy sa teraz predbiehajú v spôsobe, ako to dosiahnuť. Švédi vyskúšali proteín, ktorý sa volá GAD a bežne sa nachádza v beta bunkách.

V minulosti ho podávali pacientom pod kožu, ale žiaden zázrak sa nekonal. Teraz vymysleli nové miesto: pacientom ho podali do lymfatických uzlín v slabinách.

V slabinách to funguje

V lymfatických uzlinách sa nachádza veľké množstvo imunitných buniek. Cieľom bolo zoznámiť ich s vysokým množstvom proteínu GAD aby proti nemu nebojovali.

Do štúdie sa zapojili mladí vo veku 20 až 22 rokov, ktorí majú cukrovku ani nie pol roka.

Vedci ich sledovali ešte pätnásť mesiacov po aplikovaní proteínu a zistili, že funkcia ich pankreasu sa neznížila, ako by každý očakával. Fungoval rovnako, ako na začiatku liečby.

“Táto metóda ukázala zatiaľ najväčší liečebný efekt v histórii. Proteín spomalil rozvoj choroby, ale aby sme to mohli potvrdiť musíme štúdiu zopakovať na omnoho väčšom počte pacientov, ktorých budeme sledovať celé roky.” vyhlásil profesor Johnny Ludvigsson z Linköping University, ktorý je vedúcim výskumu pre portál Live Science.

Veda a zdravie