Luxusné: Aj takémuto veľkému autu stačí pri súčasnom využití elektromotora pod kapotou obyčajný spaľovací dvojlitrový štvorvalec, pravda, má výkon 190 kW.

Priamo v premávke sme testovali úplné novinky: Luxusné bavoráky skrývali pod kapotou eletromotor

Budúcnosť elektromobilov závisí od technologického pokroku vo vývoji batérií.

Pred niekoľkými dňami sme sa ako jediní zo Slovenska zúčastnili na exkluzívnej akcii BMW Innovation Days 2016. Exkluzívnou ju okrem zákulisných informácií robila možnosť otestovať priamo v premávke dve úplné novinky - luxusnú limuzínu, ktorej modelové označenie je takmer rovnako dlhé ako samotné auto - BMW 740Le xDrive iPerformance -, a inovovanú verziu BMW i3.

Budúcnosť v zásuvke

Obe autá majú niečo spoločné s elektrinou. Prvé z nich je plug-in hybrid, pri ktorom prítomnosť elektromotora umožnila aj do takéhoto veľkého a ťažkého auta zabudovať iba benzínový štvorvalcový dvojliter. Druhé z nich je čistý elektromobil, ktorý sa okrem iného môže pochváliť zásadne vylepšenou batériou (vyvinutou v spolupráci so Samsungom), a teda aj väčším dojazdom.

Batérie: Zatiaľ sú pomerne veľké a relatívne drahé.
Batérie: Zatiaľ sú pomerne veľké a relatívne drahé.
BMW

Batérie: Zatiaľ sú pomerne veľké a relatívne drahé.FOTO: BMW

O elektrine sa počas Innovation Days hovorilo oveľa viac, pretože BMW patrí do čoraz početnejšej skupiny automobiliek, ktoré v nej vidia svoju budúcnosť. Vyzerá to tak, že elektromobily by sa mali postupne presadzovať práve na úkor dieslov.

Elektrina namiesto nafty

Podľa spoločnosti Alixpartners totiž do roku 2030 klesne podiel naftových áut v Európe zo súčasných približne 50 percent na deväť. Dôvodom tejto zmeny bude predovšetkým fakt, že naftové autá nebudú schopné plniť čoraz prísnejšie ekologické normy a ich výroba bude daňovo taká zaťažovaná, že prestane byť rentabilnou.

Zaujímavé však je, že experti z Alixpartners vyčíslili aj náklady na vybudovanie potrebnej infraštruktúry pre rastúci počet elektromobilov. Ak by sa teda ich penetrácia v roku 2030 dostala na predpokladanú úroveň 20 percent, tak len v štyroch veľkých európskych mestách by to stálo vyše 30 miliárd eur.

Aby sme boli konkrétni

Najviac peňazí - 11,6 miliardy - bude vyžadovať vybudovanie dobíjacej štruktúry v Paríži, 10,2 miliardy v Londýne, 5,1 miliardy v Miláne a 3,5 miliardy vo Frankfurte. Aj tieto čísla ukazujú, že prehnaný optimizmus v súvislosti s budúcim rozvojom elektromobilov nie je na mieste a mnohí zástancovia tohto trendu sa snažia marginalizovať problémy, ktoré budú spojené s ich masovým rozšírením.

Nemci by napríklad už v roku 2020 chceli mať na svojich cestách minimálne milión elektromobilov (štúdia Electromobility in Germany: Vision 2020 and Beyond) a BMW patrí k značkám, ktoré by si z tohto koláča chceli odhryznúť pomerne veľkú časť.

S vylepšenou batériou

Horúcim želiezkom v ohni je aj elektrické BMW i3, ktorého najväčšou prednosťou je, že nejde o žiaden derivát už existujúceho modelu. Je to nové auto, ktoré od začiatku vyvíjali nielen s ohľadom na jeho elektrický pohon, ale aj s prihliadnutím na to, že po tomto type áut siahnu hlavne ekologicky orientovaní zákazníci, ktorí navyše majú špecifický vkus a preferencie.

Praktickejšie: Pri zachovaní pôvodných rozmerov batérie sa podarilo zvýšiť dojazd BMW i30 o 50 percent.
Praktickejšie: Pri zachovaní pôvodných rozmerov batérie sa podarilo zvýšiť dojazd BMW i30 o 50 percent.
Martin Domček

Praktickejšie: Pri zachovaní pôvodných rozmerov batérie sa podarilo zvýšiť dojazd BMW i30 o 50 percent.FOTO: Martin Domček

Najproblematickejšou časťou elektromobilov je dnes batéria. Tá sa totiž najväčšou mierou podieľa na ich vysokej cene a zároveň limituje ich dojazd. S tým sa, samozrejme, borí aj BMW i3. V jeho najnovšej verzii však nemeckí inžinieri prišli s významným zlepšením. Pri rovnakých rozmeroch batérie sa im podarilo vďaka väčšej hustote li-ion článkov s elektrickým nábojom 94 Ah dosiahnuť kapacitu 33 kWh (pôvodne má batéria 22 kWh). To značí zvýšenie dojazdu auta takmer o polovicu - zo 190 kilometrov na aktuálnych 300 pri normovanom európskom cykle NEDC. Inými slovami - pri aktuálnych cenách energie vás 100 kilometrov vyjde na necelé dve eurá.

Pri výraznejšom zaťažení auta a využívaní kúrenia a podobne dojazd auta s novou batériou sa stále pohybuje na úrovni 200 kilometrov. Akumulátor musí byť chladený a možno si dokúpiť aj jeho vyhrievanie, aby sa stále udržiaval na teplote okolo 20 stupňov Celzia.

Rýchlejšie dobíjanie

Vylepšila sa tiež dobíjacia elektronika, takže možno využívať trojfázový prúd s výkonom 11 kW. Oproti pôvodnému modelu tak možno auto nabiť až o polovicu rýchlejšie - zvládnu to i nové domáce nabíjačky BMW i Wallbox. Tie sa budú dať jednoducho integrovať aj do inteligentných domov, dokážu využívať obnoviteľné zdroje a budú sa dať ovládať aj cez internet.

Najnovšie si vylepšenú batériu môžu dokúpiť a „upgradnúť“ svoje BMW i3 aj majitelia starších áut, za novú, výkonnejšiu batériu však zaplatia okolo 7-tisíc eur. K dispozícii je tiež verzia s predlžovačom dojazdu. To je vlastne malý zážihový dvojvalec, fungujúci počas jazdy ako generátor udržiavajúci konštantné nabitie akumulátora.

S ním sa dojazd auta predĺži približne o 150 kilometrov, zaplatíte zaň však približne štyri tisícky. Budúcnosť elektromobilov je spojená s novými grafénovými batériami s oveľa väčšou hustotou, ktoré by im umožnili dojazd na úrovni bežných spaľovacích motorov aj rýchlejšie dobíjanie.

Nová: Domáca rýchlonabíjačka umožňuje na dobíjanie využívať trojfázový prúd s výkonom 11 kW.
Nová: Domáca rýchlonabíjačka umožňuje na dobíjanie využívať trojfázový prúd s výkonom 11 kW.
Martin Domček

Nová: Domáca rýchlonabíjačka umožňuje na dobíjanie využívať trojfázový prúd s výkonom 11 kW.FOTO: Martin Domček

A koľko vlastne BMW i3 stojí? U nás sa ešte oficiálne nepredáva, no ak sa pozrieme do rakúskeho cenníka, tak základná verzia vyjde na 37 500 eur. Na záver ešte jedna zaujímavosť - v rámci pokročilej navigácie, ktorá je súčasťou systému ConnectedDrive, vám navigácia v aute ponúkne aj kombináciu jazdy autom a využitia hromadnej dopravy tam, kde je to jednoznačne rýchlejšie.

Ďalší plug-in

Druhou novinkou, ktorú sme mali možnosť vyskúšať, bol plug-in hybrid, teda auto kombinujúce spaľovací motor s elektrickým, predstavujúce medzičlánok na ceste k „čistým“ elektromobilom. Odteraz budú mať všetky, ktoré vyrába BMW, označenie iPerformance.

Vďaka tejto kombinácii možno aj do takého veľkého a luxusného auta, ako je BMW radu 7, namontovať len dvojlitrový štvorvalec. Čo sa týka výkonu, vôbec nie je na diéte - 190 kW asi nepotrebuje ďalší komentár. Navyše ho dopĺňa už zmienený elektrický pohon eDrive s výkonom 83 kW, spolu ponúkajú veľmi slušných 240 kW, respektíve 326 koní, a 500 Nm krútiaceho momentu.

Výsledkom je oficiálne udávaná kombinovaná spotreba 2,1 litra a zrýchlenie na stovku za 5,3 sekundy. Auto dokáže čisto na elektrinu prejsť 45 km, a to maximálnou rýchlosťou až 140 km/h. Kedy sa naozaj zapne spaľovací motor, závisí aj od nastaveného jazdného režimu. Doma ho dobijete za štandardných podmienok približne za dve a trištvrte hodiny.

Pod dohľadom: Informácie o úrovni nabitia si pri novom BMW 740Le xDrive iPerformance môžete overiť priamo na displeji kľúča.
Pod dohľadom: Informácie o úrovni nabitia si pri novom BMW 740Le xDrive iPerformance môžete overiť priamo na displeji kľúča.
BMW

Pod dohľadom: Informácie o úrovni nabitia si pri novom BMW 740Le xDrive iPerformance môžete overiť priamo na displeji kľúča.FOTO: BMW

Načo?

Mnohí (a my počas jazdy tiež) si kladnú otázku, čo má z kúpy takto silných plug-in hybridov s cenou nad 100-tisíc eur majiteľ, ktorý určite nepotrebuje riešiť ani „daň z výkonu“, ani financie na prevádzku verzie bez elektromotora.

V záplave rôznych argumentov a pseudoargumentov sa však ponúka asi jediná relevantná odpoveď. Je to vyjadrenie určitého životného postoja, pri ktorom sa vlastník takéhoto auta snaží dať najavo fakt, že aj keď má veľa peňazí, svet pre neho nie je iba spotrebným tovarom a súčasťou jeho životného štýlu je i ekologické povedomie.

Z praktického hľadiska sú totiž všetky varianty hybridov iba medzičlánkom na ceste k elektromobilom a neskôr k vodíkovým autám. Väčšie či menšie opodstatnenie majú dovtedy, kým nebude existovať potrebná infraštruktúra a vysokokapacitné batérie. Pre BMW radu 7 s prívlastkom iPerformance to platí stopercentne.

Vianočné tipy na darček