Vo vesmíre je aktuálne približne 10 tisíc objektov, ktoré by mohli ohroziť Zem.

Svetové kozmické agentúry chcú zachrániť Zem, vymysleli kamikadze rakety

Pád čeľabinského meteoru vo februári tohto roka zmobilizoval svetové organizácie, aby venovali zvýšenú pozornosť vývoju technológií na ochranu planéty pred neželanými návštevníkmi z vesmíru.

Minulý mesiac USA a Rusko podpísali dohodu o rozvoji technológií, ktoré by mohli v budúcnosti zabrániť stretu ničivých telies so Zemou. OSN teraz schválila plány vytvorenia organizácie s názvom International Asteroid Warning Network (Medzinárodnú sieť varovania pred asteroidmi), ktorú iniciovala Asociácia vesmírnych bádateľov.

Každá krajina by do projektu mohla prispieť svojimi skúsenosťami a výskumom v oblasti astronómie. Vedci z celého sveta by spolupracovali na vytvorení technológie, ktorá nebezpečných návštevníkov z vesmíru presmeruje na inú trasu.

Blížia sa časy Brucea Willisa?

Jedným z nápadov je projekt „samovražednej“ robotickej kozmickej lode, ktorá by nárazom do asteroidu mohla teleso odkloniť z dráhy tak, aby sa nezrazil so Zemou.

Medzi ďalšie možnosti patrí použitie „gravitačného traktora“, ktorý by vychýlil asteroid z kurzu pôsobením silového poľa.

Uložiť vnútri nebezpečného telesa bombu a odpáliť ju, ako to urobil Bruce Willis vo filme Armageddon, je vraj tiež jedno z možných riešení, hoci len v krajnom prípade.

„Vieme, že vo vesmíre sú nebezpečné asteroidy. Dôležité je, aby sme ich objavili skôr, ako oni objavia nás,“ cituje britský portál dailymail.co.uk Sergia Camacha-Laru z úradu OSN pre kozmické záležitosti a Richard Crowther z britskej kozmickej agentúry ho dopĺňa: „Je dobré skúšať takého veci v dostatočnom predstihu“.

Katastrofu spôsobí aj malý

Podľa Medzinárodnej agentúry pre letectvo a vesmír NASA vedci v súčasnosti evidujú viac ako 10 tisíc potenciálne nebezpečných telies, ktoré by sa mohli dostať do kontaktu s našou planétou.

Asi deväť percent z nich môže mať dĺžku až tri kilometre. Pre jednotlivé mestá však môžu byť zničujúce aj oveľa menšie objekty s dĺžkou niekoľkých desiatok metrov.

Predpoklad stretu s najnebezpečnejšími z nich, ktoré by mohli ohroziť celú civilizáciu, sa pohybuje v rozsahu 700 tisíc až 100 milión rokov. Naposledy to bolo pred 65 miliónmi rokov, keď asteroid zahubil dinosaury.

• Plus7dni.sk