Maximálna zostava: Lietajúce krídlo s tromi pripojenými tubusmi, na krajoch sú osobné, v strede nákladný.

Technologická revolúcia v hromadnej doprave: Kríženec vlaku a lietadla, stačí nasadnúť

Projekt Clip-Air je unikátny technologický nápad založený na koncepte modulárneho lietadla.

Vyzerá to tak, že aj v hromadnej doprave sa chystá technologická revolúcia, aká tu už niekoľko dekád nebola. V posledných rokoch sme písali nanajvýš o snahe skomercionalizovať vesmírnu turistiku, prípadne o nesmelých plánoch na znovuoživenie obrovských vzducholodí.

Tri výstrelky

Teraz sa však krátko po sebe objavili hneď tri úplne nové koncepty a každý z nich vyzerá, akoby pochádzal z nejakého vedecko-fantastického filmu. Prvým z nich je hyperloop. Ide vlastne o potrubnú poštu, ktorou by sa však neposielali listy, ale ohromnými rýchlosťami nad hranicou 1 000 km/h ľudia aj autá. Zaujímavé je, že jedna z dvoch spoločností, ktoré tento koncept rozvíjajú, by chcela postaviť prvú trať u nás. Spájala by Bratislavu s Viedňou, cesta medzi oboma mestami by trvala menej ako osem minút.

Hyperloop: Revolučná "potrubná pošta" by dokázala prepravovať ľudí v špeciálnych kapsulách obrovskou rýchlosťou.FOTO: HTT

Takmer v identickom čase prišli Číňania s projektom superautobusu, ktorý sa pohybuje po koľajniciach umiestnených na krajoch cesty, je vysoký štyri a pol metra, široký bezmála osem metrov a to najhlavnejšie - dole je dutý. Autá tak môžu voľne jazdiť priamo pod ním a nijako nespomaľuje premávku.

Superautobus: Revolučný autobus jazdí po koľajniciach, osobné autá môžu plynulo premávať pod ním, nákladné však musia jazdiť vo vedľajšom pruhu. FOTO: BZM

Vlak a lietadlo

Teraz sa objavili nové informácie o projekte, ktorý vyzerá rovnako fantasticky. Ide totiž o kríženca vecí, ktoré na prvý pohľad nemožno spojiť - vlak a lietadlo. Projekt sa volá Clip-Air a na svedomí ho majú Švajčiari z polytechnického inštitútu École Polytechnique Fédérale de Lausanne. Prvé informácie o ňom sa objavili už skôr, v súčasnosti sa však posunul o kus ďalej.

Predstavte si, že ak budete chcieť letieť do Londýna, prídete na bežnú vlakovú stanicu. Nasadnete do špeciálneho vagóna, tvarom trochu pripomínajúceho cigaru, a odveziete sa na letisko. A potom - bez toho, aby ste opustili svoje miesto, jednoducho odletíte do Londýna. Presne tak si Švajčiari predstavujú budúcnosť hromadnej dopravy.

Vlak: Na to, aby ste mohli letieť napríklad do Londýna, by stačilo prísť na bežnú vlakovú stanicu. FOTO: EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM

Modulárna platforma

Jej základom je takzvané modulárne lietadlo, ktoré pozostáva z lietajúceho krídla, pod ktoré možno upevniť jeden až tri prepravné tubusy, tie sa medzitým odpoja od ťažkého vlakového podvozka. Celý tento proces by mal trvať približne tak dlho ako nalodenie autobusu na trajekt. Samozrejme, prepravné tubusy by mohli byť v osobnej aj nákladnej verzii. Pokiaľ ide o prepravnú kapacitu, modulárne lietadlo s tromi tubusmi by dokázalo v každom z nich prepraviť 150 pasažierov.

Zaujímavý je aj ekologický aspekt - takéto lietadlo by podľa jeho tvorcov dokázalo prepraviť toľko pasažierov ako tri Airbusy A320, pričom by oproti nim malo iba polovicu motorov. Inými slovami - let s tromi tubusmi pripevnenými pod jedným lietajúcim krídlom by bol, pokiaľ ide o spotrebu paliva, lacnejší ako tri samostatné lety zmienených Airbusov pri rovnakej rýchlosti a letovej hladine.

Timeline: Clip-Air sa prvýkrát objavil v roku 2010. Reálne letové skúšky prebehnú pravdepodobne medzi rokmi 2020 až 2030. FOTO: EPFL/TRANSP-OR/LIV/ICOM

Testovanie s dronom

Tubusy s dĺžkou 30 metrov a hmotnosťou približne 30 ton sú konštruované tak, aby sa bez problémov mohli posúvať ako vagóny po železnici a byť súčasťou vlakov. A v akej fáze vývoja sa projekt momentálne nachádza? V roku 2010 bol predstavený ako papierová vízia a teoretický návrh. O tri roky už existovala maketa, ktorú verejnosti predstavili v júni počas veľtrhu Paris Air Show. Ubehli ďalšie tri roky a v súčasnosti existuje zmenšený funkčný prototyp, ktorý sa práve v podobe extravagantného 10-metrového dronu začína testovať.

Ak letové testy dopadnú dobre, ďalším krokom by malo byť testovanie bezpečnosti modulárnej architektúry na väčšom prototype s jedným tubusom a zo začiatku pre bezpečnosť v nákladnej verzii. Komerčne by sa mohol Clip-Air začať používať niekedy vo štvrtej dekáde tohto storočia.

Vianočné tipy na darček