Obrázok Európsekho južného observatória znázorňuje hmotu okolo supermasívnej čiernej diery kvazaru SDSS J1106.

Vedci našli najsilnejšiu čiernu dieru

Astronómovia objavili vo vesmíre gigantickú čiernu dieru. Je až päťkrát silnejšia ako všetky, ktoré doteraz spozorovali a disponuje stonásobkom energie Mliečnej cesty. Mohla by pomôcť nájsť odpoveď na viaceré otázky v kozmológii.

Vedci sa pritom opierajú o analýzu vlastností obrovského kvazaru, ktorý skúmali. Kvazary sú svetelné centrá vzdialených galaxií, ktoré sa vyznačujú gigantickou hmotnosťou, silným gravitačným poľom a veľkým elektromagnetickým žiarením. Poháňajú ich supermasívne čierne diery uprostred, ktoré pohlcujú obrovské množstvo hmoty.

Pomôžu ozrejmiť vznik galaxií

Experti sa domnievajú, že mimoriadne silné kvazary hrajú kľúčovú úlohu pri tvorbe nových galaxií, ale doteraz to analýza žiadneho z nich nedokázala potvrdiť.

Skúmaný kvazar SDSS J1106, ktorý by mal najväčšiu čiernu dieru obsahovať, uvoľňuje energiu zodpovedajúcu dvojbiliónnásobnému výkonu Slnka. Hmotnosť objektu je oproti Slnku štyristokrát väčšia a pohybuje sa rýchlosťou 800 km za sekundu.

„Uvoľňuje oveľa viac energie ako akýkoľvek doteraz objavený kvazar. Niečo podobné sme hľadali desaťročia,“ cituje portál telegraph.co.uk doktora Nahuma Aravu z Technickej univerzity vo Virgínii.

Podľa vedcov by existencia kvazarov s takým obrovským množstvom vydanej energie mohla vyriešiť množstvo nezodpovedaných otázok v kozmológii, napríklad to, ako je hmotnosť galaxie spojená s ústrednou čiernou dierou a prečo je vo vesmíre tak málo obrovských galaxií.

• Plus7dni.sk