Na fotografii je Halova-Boppova kométa, ktorá sa na oblohe objavila v roku 1997 a viditeľná bola 19 mesiacov.

Vesmír chystá prekvapenie: Kométa prekoná žiarou Mesiac

Zdá sa, že obloha si pre nás v roku 2013 pripravila unikátne divadlo. V novembri by sa na nej mala zjaviť kométa, ktorá svojou žiarou zatieni Mesiac a viditeľná bude aj za denného svetla.

Kométu s názvom ISON objavili ruskí astronómovia a bude možné pozorovať ju voľným okom na severnej pologuli počas novembra a decembra. Na svojej ceste slnečnou sústavou si to návštevníčka namieri priamo k Slnku. V súčasnosti sa kométa pohybuje v okolí Jupitera.

"Chvost kométy bude možné pozorovať nad obzorom ako reflektor. Okolo Slnka presviští vo vzdialenosti dvoch miliónov míľ. Čím bude k nemu bližšie, tým bude jasnejšia. V tomto štádiu bude zrejme potrebné použiť aj filter na oči,“ povedal astronóm David Whitehouse.

Prekoná všetky predchodkyne

Kométa je na parabolickej obežnej dráhe, to znamená, že pochádza pravdepodobne z vonkajšieho okraja slnenčej sústavy, najskôr z tzv. Oortovho oblaku, ktorý tvoria úlomky ľadu. Táto oblasť je od Slnka 50-tisíckrát vzdialenejšia ako Zem. Akonáhle kométa opustí okolie Jupitera a priblíži sa k Slnku, teplo roztopí ľadové častice vnútri telesa, ktoré sa premenia priamo na plyn, vďaka čomu bude vesmírny objekt žiarivý a jasne viditeľný.

ISON zatieni všetky kométy, ktoré sme obdivovali v minulom storočí, vrátane Halovej-Boppovej kométy z roku 1997 a McNaughtovej kométy z roku 1965. Vesmírne objekty typické žiarivým „chvostom“ sa laicky nazývajú aj špinavé snehové gule. Majú zväčša kamenný povrch a vnútro tvorí zamrznutý oxid uhličitý, metán a voda. Zahrievaním táto zmes vybuchuje a trysky vytvárajú chvosty dlhé tisíce kilometrov.

• Plus7dni.sk