Nový most v letovisku Trogir: Mali by ho otvoriť už v júli.

Aj Slováci by to zvládli rýchlejšie: Chorváti po dlhých rokoch plánovania a výstavby otvoria kľúčový most v meste Trogir

Nové dopravné spojenie s ostrovom Čiovo by malo ukončiť neskutočné dopravné zápchy v centre obľúbeného letoviska.

...

V posledných desaťročiach sme sa s miernou závisťou pozerali na rýchlosť, s akou Chorvátsko buduje diaľnice či cestné tunely. Ale zjavne ani v krajine pri Jadranskom mori sa všetko nevydarí - obyvatelia Trogira pri Splite sa dlhé roky nevedeli dočkať stavby, ktorú potrebujú ako soľ, druhého cestného mostu na ostrov Čiovo. Už v najbližších týždňoch sa ich agónia zrejme skončí.

Skvost: Historické centrum mesta Trogir je na zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
Skvost: Historické centrum mesta Trogir je na zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
Foto: Matej Kalina

Dvojhodinové kolóny

Ak ste počas letných mesiacoch navštívili Trogir, určite ste to zažili na vlastnej koži. Neprehľadná križovatka pred odbočkou na most na ostrov Čiovo a následná nekonečná dopravná zápcha. Jediné, čo vám dokázalo spríjemniť čakanie v štyridsaťstupňových horúčavách, bol pohľad na malebnú tržnicu a nádherné historické centrum, zapísané do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

„Kolóny sa tu tvoria aj v zime, nieto v lete,“ vysvetľuje nám miestny profesionálny potápač Duje Kandija. Ako dodáva, viacerí majitelia domov na Čiove žijú v zahraničí. „Často im kratšie trvá cesta z Nemecka na letisko v Splite ako cesta z letiska na ostrov. A to všetko pre niekedy aj dvojhodinové zápchy na moste.“

Nekonečný príbeh

O pláne vystavať druhý most sa hovorilo dlhé roky. Sľub striedal sľub, štúdia striedala štúdiu, projekt striedal projekt. A termíny prípadného dokončenia stavby sa veselo posúvali - rok 2007, rok 2009…

V skutočnosti sa nič nedialo. Práce na moste sa začali až začiatkom roku 2015, ale ani to ešte nebol koniec nekonečného príbehu. Spoločnosť Viadukt, ktorá výstavbu realizovala, sa dostala do finančných potiaží, takže padol aj rok 2016 ako plánovaný termín dokončenia. „Číňania za štyri roky vystavali 165-kilometrový most so šiestimi jazdnými pruhmi,“písala vtedy ironicky chorvátska tlač narážajúc na výstavbu najdlhšieho mosta na svete v čínskej provincii Ťiang-su v rokoch 2006 až 2010. „Dokážeme my v rovnakom čase vystavať 547-metrový most s dvoma jazdnými pruhmi?“

Svitá na lepšie časy

Investor Hrvatske ceste museli s Viaduktom rozviazať zmluvu a dohodli sa s novým dodávateľom - rakúskym Starbagom a splitskou firmou Poduzeće za ceste. No a vyzerá to, že po dvanásť metrov širokom moste v odhadovanej hodnote 300 miliónov eur už onedlho prejdu prvé autá. Ale aj chodci a cyklisti, keďže jeho súčasťou bude aj chodník a cyklistická dráha. „Most otvoria začiatkom júla,“ potvrdil nám náčelník trogirskej polície Marko Doljanin. „Všetky problémy s dopravou to zrejme nevyrieši, ale určite pomôže.“

Ako sme sa mohli presvedčiť na vlastné oči, robotníci pracovali na stavbe vzdialenej 800 metrov od starého mosta na plné obrátky - akurát vylievali asfalt. Obyvatelia Trogira sú však po zlých skúsenostiach z minulosti obozretní. „Počkáme si, kým ho naozaj dokončia, až potom budeme oslavovať,“ povedali nám viacerí.

Starý a nový: Mosty v meste Trogir.
Starý a nový: Mosty v meste Trogir.
Foto: internet

Pomenovaný po nepriateľoch

Chaos okolo mostov v Trogire hádam najlepšie vystihuje príhoda spred niekoľkých týždňov. Ke'dže sa blíži termín ukončenia novej stavby, na mestskom zastupiteľstve otvorili otázku jej pomenovania. Poslanci v rámci diskusie s hrôzou zistili, že oficiálny názov starého mosta je stále Most Juhoslovanskej ľudovej armády. Tej istej armády, ktorá vo vojne v 90-tych rokoch minulého storočia bojovala proti chorvátskym jednotkám!


VIDEO Plus 7 Dní