Rôzne ceny: Na pumpe v blízkosti slovenských hraníc stál liter benzínu 1,173 eura, no v rovnakom čase sme na diaľnici pri Salzburgu za rovnaký benzín zaplatili 1,489 eura.

Benzín na rakúskych diaľniciach je výrazne drahší, ako mimo nich

Na rakúskych diaľniciach zaplatíte za benzín aj o polovicu viac než na pumpách mimo nich. Plus 7 Dní zisťoval, ako je to možné.

Fakt, že ceny palív na diaľniciach - či už našich, alebo rakúskych - sú vyššie než na pumpách mimo nich, je známy a mnohí to berú ako samozrejmosť. Ak však na diaľnici zaplatíte za bežný benzín 1,489 eura a na lokálnej pumpe v tom istom čase za rovnaký typ benzínu 1,173 eura, stojí to už za zamyslenie.

Obrovské rozdiely

Rozdiel na litri je 31,6 centa, čo pri plnej nádrži, teda ak natankujete povedzme 65 litrov benzínu, urobí rozdiel 20 eur a 54 centov. A poďme rátať ďalej. Za uvedené peniaze natankujete na pumpe približne 17,5 litra benzínu navyše.

Ak má vaše auto na okreskách spotrebu okolo 6 litrov benzínu, teoreticky sa vám oplatí zísť z diaľnice, ísť na pumpu, ktorá je od exitu vzdialená pokojne aj 140 kilometrov, a znovu sa týchto 140 kilometrov na diaľnicu vrátiť. Ešte stále budete z pohľadu peňazí utratených za palivo na tom lepšie, ako keby ste tankovali priamo na diaľnici.

To je absurdné, a preto sme chceli vedieť, čím sú takéto rozdiely v Rakúsku spôsobené. Keďže oficiálnou cestou sa nedozvieme nič viac ako obligátne „na diaľniciach sú väčšie pumpy s väčším počtom čerpacích stojanov, komplexnejšou infraštruktúrou a väčším počtom zamestnancov, čo sa zákonite premieta do vyšších prevádzkových nákladov zohľadnených v cene palív“, rozhodli sme sa vziať bloček z pumpy a ako bežní turisti sme sa na to išli neoficiálne opýtať - a trochu aj posťažovať - do jednej z pobočiek rakúskeho automotoklubu ÖAMTC.

Z druhej ruky

Tam nám zamestnanci potvrdili, že na rakúskych diaľničných pumpách sú ceny bežne vyššie, no nad tou našou sa dosť divili. Podľa nich je nepísaným pravidlom, že pumpári na diaľniciach majú ceny na liter vyššie približne o 0,08 až 0,15 eura na liter.

Ceny sa líšia aj podľa jednotlivých krajov, teda bundeslandov, pretože vraj existuje daň, ktorá je v kompetencii krajových finančných úradov a tie ju môžu, avšak v relatívne malom rozpätí, lokálne nastaviť. Preto napríklad v Korutánsku, hraničiacom s Talianskom, kde sú ceny palív jedny z najvyšších v Európe, môžu byť ceny vyššie ako inde.

Pri nákupných cenách by však malo ísť rádovo o desatiny percent. Potvrdili tiež, že do cien sa premietajú zvýšené náklady na prevádzku diaľničných púmp, ktoré závisia najmä od počtu zamestnancov, pretože odvody (s daňou) na zamestnanca sú približne 43 percent.

Pri rozdieloch v cenách v Dolnom Rakúsku a Burgenlande, teda v krajoch hraničiacich so Slovenskom, Českom a Maďarskom, menšie pumpy berú benzín aj od Benziny, MOL-u a Slovnaftu, ktoré sú, samozrejme, iné.

Veľké siete čerpacích staníc, ktoré sú na diaľniciach, sú podľa nich čiastočne viazané dohodami s rakúskou diaľničnou spoločnosťou ASFINAG, ktorá ako dodávateľa preferuje miestnu rafinériu ÖMV. Tá má nastavené svoje ceny.

Od nej berú benzín prakticky všetky siete diaľničných púmp, rozdiely sú, samozrejme, v tom, že ho môžu ďalej upravovať vlastnými aditívami, čo robí napríklad Shell.

Štandardne by mali mať veľké siete nastavené ceny na čerpacích staniciach mimo diaľnic viac-menej rovnako, opäť však na krajovom princípe. Takže napríklad sieť ENI môže mať pri Salzburgu úplne iné ceny ako v Dolnom Rakúsku. Ceny palív na lokálnych nezávislých pumpách nastavujú ich majitelia podľa seba.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].