Alberto Contador: Obvinenia považuje za smiešne. Na snímke počas tohtoročného úvodného prológu v uliciach Utrechtu.

Motorová tour: Pomáhajú cyklistom nenápadné stroje?

Okrem dopingu už cyklistom k víťazstvu môžu pomáhať aj motorčeky. Klebetí sa o nich, no kontroly ich zatiaľ neobjavili.

Svet profesionálnej cyklistiky možno stojí na prahu nového škandálu. Po klasickom farmaceutickom dopingu sa dnes intenzívne začal skloňovať pojem technický doping. Pred piatimi rokmi vtedajší šéf Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) Pat McQuaid kategoricky poprel možnosť existencie ukrytého prídavného motorčeka v pretekárskych bicykloch.

„Neverím tomu. Technológia ešte nedospela tak ďaleko, aby bolo možné takéto zariadenie v bicykloch schovať. Je to len ďalšia zo špekulácií, ktorých je cyklistika v týchto rokoch plná,“ tvrdil Ír. Dnes by si možno podobné slová rozmyslel. Cyklistika zatiaľ neeviduje ani jeden dokázaný prípad, no časté kontroly posledných mesiacov naznačujú, že už nejde o sci-fi. Technický doping je čoraz reálnejšia hrozba, ktorú zodpovedné orgány už nepodceňujú.

Len na výstave?

„Na poslednom kongrese Medzinárodnej cyklistickej únie sa o ňom veľa hovorilo. A keď sa to takto rieši, je jasné, že to už niekde bolo použité,“ vraví prezident Slovenského zväzu cyklistiky Peter Prívara. „Na kontrolu podobných zariadení budú vyčlenení osobitní komisári, v pláne je používanie špeciálnych skenerov, ktoré by mali pomôcť odhaliť prípadných vinníkov.“ Milovníci cyklistiky sa zhodujú. Bola by to nehorázna drzosť, ak by sa niekto pokúsil zvíťaziť s použitím motora.

No história Tour de France, najslávnejších pretekov na svete, dokazuje, že jazdci ochotní vyhrávať za každú cenu zďaleka nevymreli. „Už som taký bicykel videl na jednej výstave. Pre verejnosť je to zaujímavá a povolená novinka, no v pretekoch by to bol jasný podvod,“ pokračuje Prívara. Ako to funguje? Motorček je ukrytý v ráme, v blízkosti pedálov a poháňa stredovú os. Funguje vďaka batérii.

„Tá sa musí nabíjať. Vydrží tak tri hodiny. Bola by to len krátkodobá pomoc, pri rýchlosti päťdesiat kilometrov za hodinu môžete s podobným strojom ísť tak o dva-tri kilometre rýchlejšie. V momentoch, keď sa láme chlieb pretekov, to však stačí na odpútanie od súpera,“ vysvetľuje Prívara. Batériu sa vraj dá ukryť vo fľaši. A potom vo vhodnej chvíli stlačiť schované tlačidlo a pomôcť si k vyššiemu výkonu. Prípadne si trochu odpočinúť pri krútení pedálmi.

Kontroly na Gire

Naďalej platí, že zatiaľ niet konkrétneho vinníka. Rozhodcovia neoficiálne skúmali štrnásť bicyklov pod röntgenovými lúčmi už na Tour de France v júli 2010. Nenašli nič, iba rozzúrili jazdcov. Vrátane víťazného Švajčiara Fabiana Cancellaru. „Je to smiešne a urážlivé. Všetko je to len o materiáloch, ktoré používame. Tu nejde o žiadne motory,“ bránil sa Švajčiar po tom, čo trať dlhú 8,9 kilometra zvládol za rovných desať minút.

V máji tohto roku rozhodcovia hneď po dojazde 18. etapy Giro d’Italia detailne kontrolovali bicykle piatim jazdcom vrátane víťaza etapy Philippa Gilberta zo stajne BMC či lídra pretekov Španiela Alberta Contadora, tímového kolegu nášho Petra Sagana. V cieli im zobrali stroje a skontrolovali v stane za zakrytou plachtou. Stalo sa to tretí raz - pri premiére v San Remo komisárom asistovala talianska polícia.

Čítajte viac:

Autá bez vodiča búrajú pomerne často. Boja sa ich najmä ženy

Kontroly nasledovali po tom, čo francúzsky denník L’Equipe spochybnil nutnosť výmeny Contadorovho kolesa v predchádzajúcej etape pred ťažkým stúpaním na Mortirolo v nadmorskej výške 1 852 metrov. Contador po prvom zjazde vymenil koleso, rýchlo dohnal stratu a potom hladko vystúpal na ťažký kopec. „Zvláštne, neexistoval žiadny televízny záznam Contadorovej výmeny kolesa,“ píše denník.

Majiteľ stajne Oleg Tinkov síce vzápätí uverejnil na Twitteri fotku klinca, ktorý spôsobil Španielovi defekt, no L’Equipe sa pýtal, ako je možné, že v tímovej vysielačke sa ani raz Contadorov defekt nespomínal. Má francúzsky denník bujnú fantáziu? Hľadá senzáciu za každú cenu? Alebo naďabil na niečo, o čom nikto nemal vedieť?

Podobné otázky zostali zatiaľ bez odpovede. Contadorov bicykel testom prešiel. „Celé je to len zlý vtip z ríše sci-fi. Môj bicykel nemá tri motory. Má ich päť,“ ironicky reagoval na kontroly rozčúlený Španiel. Jeden z troch cyklistov na svete, ktorý všetky preteky Grand Tour - Tour de France, Giro d’Italia aj španielsku Vueltu. Má však za sebou aj dopingovú aféru a nútenú prestávku.

Výhra alebo mastná pokuta

Francúzsky denník nie je jediný pochybovač. Bývalý taliansky profesionálny jazdec Mario Cipollini vyslovil v domácej televízii podozrenie po piatej etape Gira do Abetone. Jeho krajan a ďalší bývalý reprezentant David Cassani už v médiách rozprával presne o tomto probléme. „Niet pochýb, že technológia schopná takto pomáhať jazdcom existuje. A prípadným podvodníkom by sa určite vyplatila,“ vyhlásil Cassani pre televíziu RAI.

Prirodzene, za predpokladu, že sa na to nepríde. V opačnom prípade hrozí jazdcovi pokuta do výšky 200-tisíc švajčiarskych frankov a dištanc na pol roka. Pokuta pre tím by sa mohla vyšplhať až na milión švajčiarskych frankov. Cassani svoje zistenia poslal do sídla Medzinárodnej cyklistickej únie a stretol sa s jej zástupcom. Vypočuli si ho, no na žiadne kroky sa neodhodlali. Zareagovali, až keď svoje domnienky vyrozprával Cassani talianskej televízii.

Nové podozrenia donútili hovoriť aj súčasného šéfa svetovej cyklistiky Brita Briana Cooksona. „Nemáme žiadny priamy dôkaz, no naše informácie naznačujú, že to nemôžeme brať na ľahkú váhu. Je tu reálne nebezpečenstvo, že by sa čosi podobné mohlo udiať, keďže stroje podobného typu už dnes existujú,“ prezradil novinárom.

Len fámy?

Na trhu sa nedávno zjavili prvé prototypy na rekreačné jazdenie s názvom Typhoo - Tajfún. Vytvorila ich firma Harryho Gibbingsa, ktorý v minulosti spolupracoval aj s F1. Postavili päťdesiat strojov, ktorých cena sa pohybuje od 12- do 15-tisíc eur. Mnohí si klopú na čelo, vraj podobný nápad popiera samotnú podstatu tohto športu a je to len zbytočné míňanie času, no firma verí, že napriek tomu sa uchytí. Dá sa na nich jazdiť s motorom aj bez neho.

Na Slovensku sa podobné bicykle zatiaľ nepredávajú. Elektrický pohon však nie je nič nové. „Bicykle s klasickým elektromotormi sú bežne dostupné. Tie však neschováte. Sú veľké ako dvojlitrová fľaša. Fungujú tak, že keď na nich dosiahnete rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu, automaticky sa vypnú. Musíte ťahať sami. Také sú nariadenia Európskej únie. Stroje, o ktorých sa bavíme, som videl zatiaľ len na YouTube. V dohľadnom čase sa určite nebudú predávať,“ tvrdí bývalý slovenský reprezentant Milan Branický z cyklistického obchodu Green Bike.

Pripúšťa, že podobný podvod by sa jazdcom mohol vyplatiť, no má aj pochybnosti. „Schovať taký motorček nie je nič ľahké. A k tomu baterka. Ako by to utiahla?“ Pavol Gálik, predseda komisie cestnej cyklistiky, dúfa, že pretekári sa budú držať férového spôsobu boja. „Zatiaľ sú zvesti o motorčekoch len fámy, hoci aj ja som počul, že podobné veci sa začnú viac kontrolovať. Ja si nedokážem také podvody v praxi predstaviť.“

Bez vánku sa však ani lístok nepohne. Zvýšená aktivita v profesionálnej cyklistike naznačuje, že by nemuselo ísť o planú hrozbu. Kto by chcel takto podvádzať, musel by si však zároveň poradiť s hmotnosťou bicykla. Tímy roky vyvíjali čo najľahšie stroje. Aj preto musela Medzinárodná cyklistická únia stanoviť minimálne limity - pretekársky bicykel dnes nesmie byť ľahší než 6,8 kilogramu. Motorček s baterkou by bola záťaž navyše. Hoci funkčná.

Ako to funguje

Batéria je skrytá vo fľaši. Motor, zabudovaný v ráme bicykla, sa aktivuje tlačidlom na riadidlách s využitím technológie bluetooth. Motor na prototype Tajfún má tri rýchlosti - 50-70 wattov, 120-150 wattov a 250 wattov.

  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].