Nóri chcú plávajúci tunel. Skráti im cestu naprieč krajinou o polovicu

Počet fjordov v Nórsku prevyšuje tisícku.

Na jednej strane prepožičiavajú krajine nezameniteľný charakter, na druhej obyvateľom mimoriadne komplikujú cestovanie. A Nóri prakticky už od počiatku dekády uvažujú, čo s tým.

Extrémne dlhá cesta

Motivuje ich fakt, že v súčasnosti trvá cesta z jedného konca krajiny na druhý takmer 21 hodín, skrátiť by sa dala približne o polovicu. Žiada si to však jednu maličkosť - vybudovať pod fjordom Sognefjord tunel.

Sognefjord je dlhý vyše 200 kilometrov, dosahuje šírku až 4,5 kilometra a jeho maximálna hĺbka je vyše 1 300 metrov. Ak by ho križoval hlbinný plávajúci tunel, dokázal by skrátiť cestu cez krajinu o neuveriteľných 10 hodín. Cesta z Kristiansandu do Trondheimu je totiž problematická preto, že sedemkrát musíte využiť trajekt.

Ako by taký plávajúci tunel vyzeral? Skladal by sa, podobne ako moderné pozemné tunely, z dvoch rúr, ktoré by sa nachádzali približne 30 metrov pod hladinou. Ich dĺžka by bola 1 200 metrov, spojili by mestá Oppedal a Lavik a na hladine by boli ukotvené plávajúcimi pontónmi. Hĺbka ponoru tunela, rovnako ako rozostupy medzi plávajúcimi pontónmi, by boli dostatočné na to, aby nijako nenarušovali lodnú premávku.

Bez prekážok: Výhodou tunela pod hladinou je, že svojimi plávajúcimi pontónmi prakticky nekomplikuje dopravu a možno ho využívať aj v extrémne nepriaznivom počasí.
Bez prekážok: Výhodou tunela pod hladinou je, že svojimi plávajúcimi pontónmi prakticky nekomplikuje dopravu a možno ho využívať aj v extrémne nepriaznivom počasí.
Foto: Archív

Alternatívy

Plávajúci tunel nie je jediným schodným riešením, alternatívou je napríklad plávajúci alebo visutý most. Oboje je však technologicky pomerne náročné - jednak pre veľkú hĺbku fjordu, jednak pre lodnú premávku.

Tunel by bol prvým svojho druhu, čo je tiež technologická výzva. Jeho cena sa odhaduje na vyše 23 miliárd eur. Ak ho schvália, dokončený bude v roku 2035.

Aj keď ide o extrémne náročný projekt, Nórov určite láka, nehovoriac o tom, že s budovaním extrémnych tunelov majú svoje skúsenosti. Veď medzi rokmi 1995 až 2000 vybudovali najdlhší európsky cestný tunel. Volá sa Lærdalský tunel, je dlhý takmer 25 kilometrov a spája mestá Lærdal a Aurland. Ten bol, samozrejme, oveľa lacnejší, stál niečo vyše 110 miliónov eur.


VIDEO Plus 7 Dní