Všadeprítomný: Plzenský Prazdroj nedávno poslal špeciálne pivo dokonca aj pápežovi. Požehnal ho Foto: profimedia.sk biskup František Radovský.

Odchod tisícročia za miliardy eur: Pivársku veľmoc opúšťa klenot medzi zlatými mokmi

Skončí najväčší a najznámejší český pivovar v ázijských rukách?

Pivársku veľmoc čaká obchod tisícročia za viac ako štyri miliardy eur. Na predaj totiž nie je nič menšie ako západočeský pivný klenot - Plzenský Prazdroj. V pozore sú banky, investičné fondy, poradenské spoločnosti, právnici a, samozrejme, spozornela aj konkurencia.

Mimochodom, práve skupina Heineken sa spomína medzi potenciálnymi kupcami najčastejšie. Zmení legendárne pivo nielen majiteľa, ale i chuť? A ako sa tento obchod týka Slovenska?

Zlatá baňa: Prazdroj je dlhé roky mimoriadne ziskový Foto: Profimedia.sk

Obeť fúzie

Predaj Plzenského Prazdroja rozhodne nikto neočakával a vlastne ani nechcel. Je vynútenou „daňou“ za fúziu dvoch pivných celosvetových gigantov SABMiller a AB Inbev. Európska komisia totiž pri schvaľovaní tejto transakcie podmienila svoj súhlas tým, že časť pivovarov musí spojená firma predať.

Čítajte viac:

Úspešný Holanďan: Slováci sú opantaní rýchlym ziskom. Majú však šťastie, že zažili komunizmus

No a medzi pivovarmi, ktorých sa musí juhoafrická matka Prazdroja SABMiller zbaviť, je práve najznámejší a najväčší český pivovar. Okrem Prazdroja totiž firme patrí značka Gambrinus, Kozel, Radegast či Birell. „Prazdroj je pozoruhodný najmä svojou ziskovosťou, za rok 2014 jeho čistý zisk na jeden polliter vyrobeného piva bol viac ako dve koruny, čomu sa v Česku žiadna iná pivovarnícka spoločnosť zďaleka nepribližuje. Podiel Prazdroja na tuzemskom trhu s pivom podľa spotreby dosahuje 33 percent, ak sa bavíme o podiele na celkových tržbách, tam je to dokonca 45 percent,“ potvrdzuje ekonóm Tomáš Maier z Prevádzkovo-ekonomickej fakulty Českej poľnohospodárskej univerzity v Prahe.

„Je to také veľké a také zaujímavé, že sa na to určite pozrú všetky veľké investičné fondy, ktoré tu pôsobia,“ predpokladá šéf oddelenia fúzií a akvizícií spoločnosti EY Petr Kříž. Odhadovaná cena však presahuje astronomické štyri miliardy eur - a nie každý investor si preto na také niečo trúfne.

Najčastejšie spomínaným potenciálnym kupcom je pritom priamy konkurent - holandský Heineken. „Táto globálna pivovarnícka spoločnosť, ktorá je aktuálne svetová trojka, dlhodobo presadzuje stratégiu, že na národných trhoch chce byť buď jednotka, alebo dvojka - v Česku je od roku 2007/2008 trojka. Po akvizícii by Heineken ovládal 55 percent českého trhu s pivom, i tento podiel by však antimonopolný úrad ešte mohol schváliť,“ potvrdzuje ekonóm Tomáš Maier. Heineken na otázky novinárov z taktických dôvodov nereaguje.

Ázijská pivná revolúcia?

Niekdajší šéf Českomoravského zväzu pivovarov a sladovní Jan Veselý naznačil, že Prazdroj by mohol nakoniec vlastnícky skončiť v krajine vychádzajúceho slnka, či dokonca v okolí Veľkého čínskeho múru. Pivovary Lobkowicz napríklad už vlastní čínska spoločnosť Lapasan.

Čítajte viac:

Máte chuť na pečeného býka či idete do chomúta? Zájdite do Užhorodu

„V tom prípade by si na transakciu mohla trúfnuť napríklad skupina Asahi alebo japonská skupina Kirin. Obe firmy by sa k Prazdroju správali podobne ako súčasný vlastník, teda ako k rodinnému striebru,“ upokojuje obavy niektorých pivárov Veselý. Podľa ekonóma Tomáša Maiera navyše českí zákazníci príliš neriešia, komu pivovar patrí.

Svoj obľúbený zlatistý mok si vyberajú podľa chuti. Ani zahraničný majiteľ nemá dôvod meniť zavedené receptúry, ktoré mu prinášajú zisk. Čo sa týka Plzenského Prazdroja, je to pozoruhodná „dojná krava“. Napriek miernemu poklesu v minulých rokoch - každý Čech vypije priemerne 144 litrov piva ročne - každé tretie pivo je Prazdroj, respektíve partnerské značky.

Vlani Plzenský Prazdroj vyplatil akcionárom dividendy vo výške asi 150 miliónov eur. Mimochodom, šanca, že „plzeň“ skončí v českých či slovenských rukách, je podľa odborníkov prakticky nulová. Štyri miliardy eur je údajne až príliš veľa pre česko-slovenské investičné skupiny.

Podľa odborníkov je Petr Keller jediný Čech, ktorý by teoreticky mohol kúpiť Prazdroj. Foto: Internet

Podľa špekulácií českých médií by sa teoreticky o nákup mohol pokúsiť jedine najbohatší Čech Petr Kellner a jeho skupina PPF. Ten totiž už pred tromi rokmi podobne prekvapil, keď kúpil za 64 miliárd korún, čo je približne 2,5 miliardy eur, väčšinový podiel v operátorovi O2 ČR. Bol to vôbec jeho najväčší nákup v živote. Teraz má možnosť sám seba prekonať. Na trhu sa tiež hovorí o tom, že má o nejaký pivovar záujem i Agrofert ministra financií, predsedu hnutia ANO a miliardára so slovenskými koreňmi Andreja Babiša.

„Prazdroj je úplne mimo sféry nášho záujmu,“ reagoval stručne pre PLUS 7 DNÍ hovorca Agrofertu Karel Hanzelka.

Pivné investície

Na investície do pivovarov všeobecne môže motivovať to, že ide o sektor pomerne stabilný, imúnny proti krízam, pádom vlád, ale i zdražovaniu. Svetlú budúcnosť predpovedajú ekonómovia pivovarníkom navzdory tomu, že veľké európske pivovary v posledných rokoch žijú hlavne z exportu do Ruska či Afriky.

Čítajte viac:

Hudobný festival snov: Americkú Coachellu neobišli hviezdy z celého sveta

Na domácej pôde im totiž významne rastie konkurencia v podobe regionálnych, respektíve malých mestských pivovarov. Trochu sa síce spomalilo tempo z minulých rokov, ale u našich západných susedov stále vzniká týždenne jeden nový minipivovar. „Strop“ českého pivného boomu sa zdá v nedohľadne. Malí výrobcovia piva tvrdia, že si príliš nekonkurujú a na trhu je dostatočne veľký dopyt, ktorý dokáže uživiť všetkých.

Medzi pivovarníkmi panuje skôr priateľstvo či aspoň kolegialita - schádzajú sa, ochutnávajú svoje pivá, navzájom si pomáhajú s receptúrami alebo technologickými postupmi. De facto v okolí každej turistickej destinácie u našich západných susedov funguje nejaký malý pivovar - často v lukratívnych priestoroch. Pri veľkých pivovaroch je produkcia z hľadiska chuti stála, nemení sa a časom sa pivári môžu dotyčným pivom trochu zasýtiť.

A práve z toho ťažia malé pivovary, ktoré experimentujú, sú flexibilnejšie a lákajú na rodinnú, priateľskejšiu atmosféru. A ako je to s kvalitou? Asi nenarazíte na vyslovene nekvalitné pivo - samozrejme, niektoré bude chutiť viac, iné menej. Občas nemusí sadnúť z kurióznych dôvodov. Ako potvrdzuje Petr Hauskrecht z rovnomenného brnianskeho pivovaru, občas totiž v reštauráciách, kde čapujú jeho pivo, naráža na hrozné podmienky.

„Mal som reklamáciu, že moje pivo smrdí slivovicou. Išiel som sa do danej krčmy pozrieť s vlastnou točkou, narazil som sud a všetko bolo v poriadku. Nakoniec sme zistili, že pivo napáchlo preto, že sa tlačilo vzduchom, ktorý kompresor nasával na dvore. Bola tam pálenica,“ spomína s úsmevom sládek. Nielen Prazdroj Súčasná vlna predajov pivovarov je dôsledkom obrovskej fúzie medzi belgicko-americkou skupinou AB InBev a juhoafrickou matkou Prazdroja SABMiller.

Aby novovznikajúci gigant vyhovel európskym protimonopolným zákonom, bude musieť SABMiller predať svoje aktíva v strednej a východnej Európe. Na predaj je i slovenský Topvar, rumunský Ursus, maďarský Dreher a tiež poľské pivovary Kompania Pivowarska. Takmer polovicu ziskov však vytvára práve Plzenský Prazdroj.

Existuje možnosť predaja celého balíka i jeho porciovanie po častiach. Nanajvýš však dvom majiteľom, aj túto podmienku stanovila Európska komisia. Predávať sa môže prakticky okamžite.