Pozor, namiesto pravého českého krištáľu si môžete kúpiť fejk z Číny!

Špekulanti sa pustili do falšovania výrobkov slávnej karlovarskej sklárne. Škody sa pohybujú v miliónoch korún.

Pivo, becherovka a - sklo. To sú jednoznačne najobľúbenejšie suveníry z Česka. No kým pri prvých dvoch máte slušnú záruku pravosti, pri českom skle to už neplatí. Český trh zaplavili falzifikáty tradičného krištáľu a porcelánu.

Neoriginálny tovar u našich západných susedov už nekúpite len v tržniciach. Najnovšie prúdi aj do e-shopov, na turisticky exponované miesta, ba dokonca do obchodov s luxusným tovarom.

Miliónové škody

Pred časom sa podaril kriminalistom na západe Čiech husársky kúsok. Rozprášili jedenásťčlenný gang podvodníkov, ktorí falšovali sklárske výrobky legendárnej karlovarskej manufaktúry Moser.

O tom, že nešlo o žiadnu „zanedbateľnú šmelinu“, ale perfektne fungujúci systém od výroby až po predaj, svedčí skutočnosť, že vyšetrovateľ predbežne odhadol škodu na milióny korún. Každý výrobok však najprv musí oceniť znalec, a tak definitívne vyčíslenie škody ešte nejaký čas potrvá.

„Pri zásahu sme zatkli jedenásť osôb vo veku od 24 do 59 rokov. Skupina vraj formou spolupáchateľstva zaobstarávala polotovary sklárskych výrobkov.

Tie ďalej upravovali a distribuovali do obchodov v Karlovarskom kraji. Výrobky vydávali za originály sklárskej spoločnosti a pod cenu ich predávali,“ potvrdila pre PLUS 7 DNÍ hovorkyňa karlovarskej krajskej polície Zuzana Týřová.

Kriminalisti vykonali na rôznych miestach niekoľko domových prehliadok a zhabali viac ako tisíc falšovaných výrobkov slávnej sklárne. Objavili aj stroje a nástroje na opracovanie sklárskych výrobkov. Traja muži okamžite skončili vo väzbe, v prípade dokázania viny im hrozí až päťročný trest.

Falzifikáty sklenených výrobkov sa však netýkajú len karlovarskej sklárne. Českí colníci na Letisku Václava Havla v Prahe, ale napríklad aj v skladoch v Ústí nad Labem opakovane zhabali vázy a poháre s vyobrazením zlatej medúzy - mýtickej príšery, ktorú ako logo používajú výrobky značky Gianni Versace.

Zatiaľ čo tie z Prahy boli určené na vývoz do juhovýchodnej Ázie, vázami zo skladov v severných Čechách gangy zrejme zásobujú pohraničné obchody, kam jazdia nakupovať najmä Nemci a Rakúšania.

Čítajte viac:

Praveké nálezy made in China: Falšovanie je dnes veľký biznis

Nepravý granát

Sklo nie je jediné lákadlo pre falšovateľov a špekulantov, pre ktorých je predvianočný čas priam ideálny. Pribúda i falošných šperkov. Drahý kov nahradí lacný, drahé kamene zas sklíčka či dokonca plasty. Podľa inšpektorov falzifikáty pochádzajú hlavne z Číny, Turecka a Talianska.

Obchodníci majú rôzne triky, šperky pozlacujú alebo pridávajú zmes lacných kovov. Takýto šperk má hodnotu len pár stoviek korún namiesto uvedených tisícov. Pritom je ťažké prísť na to, že ste kúpili bezcennú bižutériu, podvodníci totiž už falšujú i značky pravosti. „Takéto prípady sa vyskytujú najmä pri internetových obchodoch,“ potvrdzuje riaditeľ Puncového úradu Ing. Martin Novotný.

Vo veľkom sa imitujú aj vzácne kamene, najmä medzi turistami obľúbený český granát. „Dopyt je príliš veľký a príroda negeneruje toľko prírodných kryštálov,“ vysvetľuje geologička Erika Lori a pridáva radu, ako sa nedať nachytať.

Pravé granáty sú veľké maximálne šesť milimetrov a pomôckou môže byť aj sýtočervená farba. „Ak vidím šperk veľký dvakrát dva centimetre, môžem si byť stopercentne istá, že nejde o prírodný granát,“ varuje.

Pozor tiež na takzvané tibetské striebro. Obchodníci totiž väčšinou uvádzajú, že šperky z tibetského striebra obsahujú aspoň jednu tretinu drahého kovu. V skutočnosti ide väčšinou o zliatinu medi, zinku a niklu.

Čítajte viac:

Liehová mafia nespí! Dala sa na pančované víno

Prešibaní

Trh s falzifikátmi sa v posledných rokoch nielen rozširuje, ale aj presúva na nové miesta. Inšpektori Českej obchodnej inšpekcie sa čoraz častejšie stretávajú s falzifikátmi v luxusných predajniach v centrách miest a turisticky vyťažených lokalitách. Tu pritom spotrebitelia automaticky očakávajú ponuku značkových výrobkov a sú ochotní za ne zaplatiť.

Pri nákupoch v Česku by mali spozornieť predovšetkým priaznivci značiek Burberry, Adidas i Louis Vuitton. Údajne ani pokuta až 5 miliónov korún, teda 185-tisíc eur, niektorých nepoctivých obchodníkov neodradí od toho, aby predávali neoriginálny tovar.

Sieť nepoctivých dodávateľov falzifikátov podľa expertov sa v Česku zväčšuje a s ňou aj prepracovanosť nekalých obchodných praktík. Predajcovia, ktorí chcú zákazníkom predávať stopercentne overený originálny tovar, musia preto svojich dodávateľov kontrolovať omnoho aktívnejšie.

Nekvalitné i zdraviu škodlivé

Podľa odborníkov i prevádzkovateľov obchodov so značkovým oblečením a obuvou sa zákazníkom nakupovanie falzifikátov nevyplatí. Falšované oblečenie je možno lacnejšie, má však často veľa funkčných i estetických nedostatkov, ktoré znižujú jeho životnosť i vzhľad.

„Nehovoriac o tom, že niektoré typy falzifikátov môžu mať popri výrobných chybách negatívny vplyv na ľudské zdravie. Napríklad napodobeniny značkovej obuvi vyrábané v Ázii sú často napustené konzervačnými chemickými látkami neznámeho pôvodu, ktoré môžu spôsobiť vážne alergické reakcie a nepríjemné vyrážky,“ varovala už pred časom Jolana Němcová zo spoločnosti, ktorá sa zaoberá výrobou obuvi.

Mimochodom, zákazníkmi predajcov falzifikátov v Česku nie sú vždy len domáci. Falzifikáty nakúpené v Česku si domov čoraz častejšie odvážajú turisti a obyvatelia susedných štátov. Najčastejšie Nemci, Rakúšania a - Slováci.


VIDEO Plus 7 Dní