Star Wars: Poslední Jediovia

RECENZIA Hviezdne vojny: Poslední Jediovia nadchnú, aj naštvú!

Kultová hviezdna sága konečne prestala ťažiť len z nostalgie a na plátnach kín sa objavil kus poctivej filmárčiny. Otec nového prírastku do rodiny ikonickej medzigalaktickej „soap opery“ fanúšikov prekvapil a nadchol, no zároveň im rozkopal mantinely komfortnej zóny obklopujúcej klasiku Goergea Lucasa!

Povestné „Vo veľmi, veľmi ďalekej galaxii“ sa po roku opäť objavilo na plátnach svetových kín a sálami zahrmel nesmrteľný orchestrálny lomoz Johna Williamsa. Osmička priamo nadväzuje na predchádzajúci diel hlavnej dejovej línie Sila sa prebúdza J. J. Abramsa a sága rodu Skylwalkerovcov pokračuje. V mladej Rey sa prebúdzajú schopnosti Jediov, zoznamuje sa s účinkami Sily a konečne nájde Lukea Skywalkera, ktorý na staré kolená dal prednosť pustovníckemu životu, vyhnanstvu a osamelému rybárčenbiu na ostrove Ahch-To.

Sám na konci galaxie si prechádza akýmsi druhom očistca a líže si rany po osudových chybách minulosti. Práve tie sa vďaka návšteve mladučkej Rey opäť vyplavujú na povrch a starnúci Jedi sa s nimi musí popasovať. A koniec koncov sa aj konfrontovať so svojim bývalým učňom Kylo Renom. Ten zatiaľ v ošiale sithskej puberty na druhej strane galaxie zúri, do všetkého mláti a zároveň hľadá vlastnú identitu. A tiež bojuje s tieňom temnej rodinnej línie. Ren vie, že sa svojmu „starému otcovi“ Darthovi Vaderovi nevyrovná, preto jeho hnev stúpa a galaxia sa dostáva do zovretia besniaceho dospievajúceho sociopata.

Punc filmového remesla

Rian Johnson na režisérskej stoličke vymenil J. J. Abramsa, ktorý je známy kriesiteľ umierajúcich kultových sérií (podarilo sa mu to aj so Star Trekom). Johnson pred dekádou rozvíril vody filmových festivalov svižnou tínedžerskou neonoirovou detektívkou Brick. Na strieborných plátnach a v Hollywoode prerazil invenčným Looperom a bola len otázka času, kedy sa mu do rúk dostane naozaj veľká hollywoodska značka.

Kylo Ren v Star Wars: Poslední Jediovia
Kylo Ren v Star Wars: Poslední Jediovia
Walt Disney production

Napravovanie chýb

Ôsmy diel „shakespearovskej“ rozprávky z preďalekej galaxie nadväzuje dejovo priamo na Abramsovu sedmičku, no formálne má paradoxne bližšie k dospelejšej „medzičasti“ Star Wars: Rogue One. Po tom, ako sa po nástupe druhého milénia, George Lucas rozhodol oživiť svoje životné dielo, málokto by povedal, že bude pre ságu jeho záhubou práve jeho stvoriteľ. Lucas odjakživa trpel obsesiou špeciálnymi efektami, ale pri svojom filmárskom návrate dotiahol svoj fanatizmus do neúnosnej miery. Keď sa k tomu pridalo patetické herectvo niektorých hlavných predstaviteľov ( išlo najmä o herecké poleno Haydena Christensena), Hviezdne vojny začali zapadať hviezdnym prachom a pri živote ich držala hlavne televízna animovaná séria a počítačové hry.

Po tom, ako ságu Abrams vykopal z hrobu, začalo v „preďalekej galaxii“ svitať na lepšie časy a fanúšikovia začali vetriť návrat nesmrteľnej série. Lucas bol síce skvelým rozprávačom, no jeho filmársky um od študentských čias a raných „hviezdnych“ rokov začal postupne otupovať. Kvalitné filmové remeslo ale do série (po roku 2000) priniesol až Gareth Edwards v Rogue One a Rian Johnson teraz latku posunul ešte o niečo vyššie.

Nové Impérium?

Johnson sa rozhodol obísť tendenčné rozprávanie príbehu a vsadiť na scény založené na detailne rozkreslených osudoch hrdinov. Zároveň sa pohral aj s vizuálnou stránkou. Ak Abrahmsova sedmička dejovo a z akejsi úcty k predlohe bola úplnou kópiou prvých Hviezdnych vojen, tak Poslední jediovia majú najbližšie k časti Imperium vracia úder. Práve Impérium bola donedávna podľa viacerých fanúšikov považovaná za najlepší diel, pretože rozprávkovú schématickosť nahradili nečakané zvraty a nejednoznačnosť správania postáv.

V „imperiálnych“ šľapajách pokračuje aj Johnson, ktorý na rozdiel od Abramsa nekopíruje, ale sa pôvodným materiálom len inšpiruje, prípadne ho šikovne pretvára na svoj obraz. Poslední Jediovia sú mokrým snom toho tábora fanúšikov, ktorým už nestačilo len neustále prešlapovanie vo vysychajúcej kaluži nostalgie. Celé univerzmu bolo potrebné filmársky posunúť vpred, a to sa Johnsonovi aj podarilo. Nebál sa zdôrazniť až teatrálnu vizualitu niektorých kulís a dať prednosť animatronickým bábkam pred obžerstvom počítačovými trikmi.

Star Wars: Poslední Jediovia
Star Wars: Poslední Jediovia
Walt Disney Pictures

Konečne vojny

Nový režisér vniesol svojim rukopisom do ságy to, čo v nej doteraz paradoxne chýbalo - dôsledky a odtlačok konfliktu medzi rebelmi a Impériom trvajúcom celé desaťročia. Poslední jediovia sú drsnou skicou, ktorá zjemnňuje insitný odkaz vesmírnych dobrodružstiev a zvýrazňuje špinavosť vojny. Podčiarkuje tiež (ne)hrdinskosť hlavných postáv. Z protagonistov tak nerobí len dobrodruhov brázdiacich galxiou na svojich vesmírnych koráboch a bojujúcich so všakovakou háveďou, ale aj uveriteľné chybujúce postavy.

Už úvodnou scénkou epickej medzihviezdnej bitky režisér dáva jasne najavo dve veci: Poslední Jediovia resuscitujú umierajúci podžáner sci-fi space operu a vo filme okrem explodujúcich masívnych vesmírnych krížnikov pôjde najmä o ľudské - teda vo väčšej miere skôr asi mimozemské - osudy. Zároveň časť tradičného tábora fanúšikov môže byť sklamaná a začne hromadné vyrezávanie voodoo bábik s podobizňou režiséra, ktorý porušil pravidlá Lucasovho vesmíru. A doslova narušil niektoré zaužívané rozprávačské, ale aj dejové postupy.