Veľké ľudské tragédie a pápež, ktorý spájal. Aj to bol rok 2014.

Svet v roku 2014 poznačili katastrofy. Osobnosťou bol opäť pápež

Tragédia letu MH370, skaza trajektu Sewol, smrť tureckých baníkov, ale aj druhé tehotenstvo britskej vojvodkyne Kate. Čo všetko priniesol rok 2014 vo svete?

Pápežov rok

Pápež František oslávil trinásteho marca rok v úrade. A čo všetko už stihol? Okrem toho, že svojou príjemnou povahou a sympatickými postojmi do cirkvi pritiahol tisícky veriacich, oficiálne uznal veľký tresk, počas novembrovej návštevy Turecka navštívil mešitu aj kostol, prehovoril do duše poslancom v Európskom parlamente.

Vyzdvihol dôležitosť exorcistov, lebo „pomáhajú ľuďom bojovať s démonmi“, ospravedlnil sa za korupciu v cirkvi a neprestáva robiť čistky medzi vatikánskymi podvodníkmi, svätorečil dvoch svojich predchodcov - Jána Pavla II. a Jána XXIII. -, poprosil o odpustenie obete pedofilných kňazov, prijal hráčov Bayernu Mníchov, vyzval ženy, aby dojčili počas jeho aj iných omší.

Vyhlásil, že by pokrstil aj mimozemšťana, lebo „cirkev je pre všetkých“, a ako prvý pápež a cirkevný hodnostár v dejinách časopisu sa ocitol na titulke magazínu Rolling Stone. Je to jednoducho úžasný frajer!

Čítajte viac:

Naši europoslanci o pápežovej návšteve: Jeho myšlienky zachránia EÚ!

Najteplejší v histórii

Hoci Floridu trápia mínusové teploty a Spojené štáty zavalil sneh, odborníci z Národného úradu pre oceány a atmosféru (NOAA) predpokladajú, že rok 2014 bude najteplejším, odkedy sa začali zaznamenávať teplotné údaje, čo je už stotridsať rokov. Podľa NOAA najpozoruhodnejšie sú výsledky meraní v severnej a západnej Európe, v niektorých častiach Ruska a Tichého oceánu.

Najvyššia odchýlka od dlhodobého priemeru bola zaznamenaná v októbri, ktorý bol o dva stupne teplejší než zvyčajne. Priemerne býva v októbri 9,3 stupňa.

Dvojnásobný smútok

Malajzijské aerolinky nemali šťastný rok. Najskôr sa im začiatkom marca bez stopy stratilo lietadlo a o pár mesiacov - sedemnásteho júna - zostrelili malajzijský Boeing ozbrojenci nad Ukrajinou. S prvým lietadlom zmizlo 227 cestujúcich a dvanásť členov posádky. Kde a ako, to je dodnes záhada.

Postupne sa objavili rôzne hypotézy, od únosu teroristami, ktorí mohli byť dokonca spriahnutí s pilotmi, až po samovraždu jedného z pilotov. Posledný kontakt s letom MH370 zaznamenali tesne pred tým, ako stroj vletel nad územie Číny. Aj keď niektorí príbuzní verili, že ich blízki ešte niekde žijú, väčšina skôr dúfa, že ich budú môcť dôstojne pochovať.

Na palube druhého lietadla zahynulo 298 ľudí. Takmer dvesto pochádzalo z Holandska a niektorí pozostalí plakali nad príbuznými už druhý raz. Istá žena mala časť rodiny aj v lietadle, ktoré zmizlo ôsmeho marca. Podľa doterajších zistení stroj zasiahla raketa zem - vzduch odpálená asi z povstaleckého územia na východnej Ukrajine.

Kto je vinníkom, sa zatiaľ nepodarilo jednoznačne dokázať, predpokladá sa však, že za útokom stoja proruskí separatisti. Tí vinu odmietajú. Trosky nedávno odviezli do Holandska, kde ich chcú poskladať a opäť dôkladne preskúmať. V prípade už padli prvé žaloby.

Matka jednej z nemeckých obetí nedávno zažalovala Ukrajinu na Európskom súde v Štrasburgu za to, že napriek otvorenému vojenskému konfliktu neuzavrela vzdušný priestor. Ako odškodné žiada 800-tisíc eur.

Čítajte viac:

Šokujúca teória: Pilot MH370 zabil cestujúcich pred haváriou!

Ďalšie princezné?

Britský princ William (32) a jeho manželka Kate (32) čakajú druhé dieťa, ba dokonca údajne rovno dvojičky. Šťastnú novinu palác oznámil oficiálne až dvadsiateho októbra, no klebetilo sa o nej už niekoľko týždňov predtým. Kráľovský potomok - alebo potomkovia - sa má narodiť v apríli 2015 a bude to dievčatko, možno dve.

Chudera Kate spočiatku trpela ťažkými tehotenskými nevoľnosťami, ktoré ju na dlhší čas vylúčili z verejného života. Dnes je však už v poriadku a hoci zatiaľ na jej štíhlej postave nič nevidno, tehotenstvo si vraj užíva. Prvý syn sympatického páru George prišiel na svet 22. júna 2013.

Čítajte viac:

Tehotná? Nevadí! Kate Middleton sa vojde do šiat spred roka

Zostali pod zemou

Do trinásteho mája plynul život v tureckej Some celkom obyčajne. Obrovská tragédia v neďalekých baniach, kde pracovali stovky tunajších chlapov, však zmenila tvár tohto 105-tisícového mesta pravdepodobne navždy. Po výbuchu a následnom požiari zahynulo pod zemou tristojeden takmer z ôsmich stoviek baníkov, ktorí boli v tej chvíli pod zemou - väčšina sa udusila oxidom uhoľnatým.

„Každý z nás tam dole o niekoho prišiel. O brata, syna, manžela, otca, synovca či priateľa. Je to veľmi skľučujúce,“ povedal Daily Telegraph 59-ročný Bekir Cakmak.

Vláda vyhlásila trojdňový smútok. Udalosť vyvolala masové demonštrácie v Some, ale aj v ďalších tureckých mestách. Ľudia protestovali proti otrockej práci v baniach, v ktorých ide len o zisk a bezpečnostné podmienky sú často pod bodom udržateľnosti. V súvislosti s banským nešťastím polícia vyšetruje dvadsaťpäť ľudí z vedenia bane. Všetci akúkoľvek vinu popierajú.

Čítajte viac:

Tragédia v Turecku: Explózia zabila vyše 200 baníkov

Skaza Sewolu

Ešte nie sme mŕtvi, zachráňte nás! - prosil študent záchranárov esemeskou dvadsaťštyri hodín po nehode, ktorá sa stala jednou z najväčších tragédií Južnej Kórey.

Mladík patril k päťsto nešťastníkom, ktorí v polovici apríla stroskotali na juhokórejskom trajekte Sewol. Konečná bilancia bola veľmi smutná - pri havárii, v útrobách trajektu či v studenej vode napokon zomrelo vyše tristo ľudí. Väčšinou študenti, ktorí cestovali na výlet.

Ešte smutnejšie je, že rozmery tragédie nemuseli byť také obrovské, ak by kapitán reagoval včas a profesionálne. Z vyšetrovania však vyplynulo, že na plavidle vypukol chaos a pokyn na jeho opustenie prišiel príliš neskoro.

Juhokórejská premiérka prirovnala postup niektorých dôstojníkov k vražde. Najmenej siedmi čelia rozličným obvineniam, vo väzení strávia desiatky rokov. Majiteľ trajektu medzičasom spáchal samovraždu.

Čítajte viac:

Za 300 životov desiatky rokov basy. Kapitán Sewolu si vypočul verdikt

Najdrahšia známka

Má trikrát dva a pol centimetra, odstrihnuté rohy a vyblednutý obrázok lode s nápisom, ktorý prečítate iba pri značnom sústredení. A predsa za známku one-cent magenta, „jednocentovú karmínovú“ alebo „britskú guyanu“ zaplatil v júni 2014 neznámy zberateľ 9,5 milióna dolárov.

Vzhľadom na svoje rozmery, hmotnosť a náklady na výrobu sa stala nielen najdrahšou známkou sveta, ale zároveň najdrahším výrobkom, aký človek stvoril. Doterajší rekord držala od dvetisíc desiateho takzvaná trojšilingová žltá.

Švédska farebná chybotlač z roku 1855, unikát vytlačený omylom v jedinom kuse - v skutočnosti mala byť zelená -, bola vydražená za sumu 2,2 milióna dolárov, ktorá je v nových súvislostiach smiešna.

Čítajte viac:

Najdrahší výrobok, aký človek stvoril! Neuveríte, čo to je

Smrť čudného zberateľa

V roku 2011 objavili nemeckí policajti v mníchovskom byte sedemdesiatosemročného starca poklad nevídanej hodnoty. Cornelius Gurlitt, syn kunsthistorika Hildebrandta Gurlitta, ktorý pre Hitlera zhromaždil úctyhodnú zbierku takzvaného degenerovaného umenia, skrýval za stenou zo starých konzerv s jedlom umelecké skvosty najuznávanejších maliarov 20. storočia.

Vyše tisícpäťsto kresieb a malieb - medzi nimi Monetovia, Picassovia, Chagallovia, Matissovia i niekoľko Renoirov - malo podľa odhadov hodnotu miliardu eur. Väčšina z nich však bola získaná pokútne - buď kúpená za smiešne sumy od pôvodných židovských majiteľov, alebo rovno ukradnutá. Každopádne, Cornelius zbierku zdedil po otcovi, ktorý - aspoň to tvrdil - ju legálne získal od Goebbelsa.

Po náleze sa starec dostal do šialeného kolotoča súdov a vyšetrovania, ktorý pravdepodobne prispel k jeho koncu. Šiesteho mája mu zlyhalo srdce. „Nič som nemiloval viac ako svoje obrazy. Boli zmyslom môjho života,“ povedal v jednom rozhovore Cornelius Gurlitt. Ctí ho, že sa chcel aspoň po smrti o ne podeliť. Diela venoval bernskému múzeu, o mnohé sa však stále súdia údajní dediči.

Čítajte viac:

Umenie, ktoré sa nacistom nepáčilo: Plesnivé zaváraniny ukrývali obrazy za milióny eur


  • Plus 7 dní
    Článok bol spracovaný a publikovaný redakciou Plus7 dní. Svoje pripomienky, návrhy a tipy môžete adresovať priamo na adresu [email protected].
VIDEO Plus 7 Dní