Joshua D. Brown: Za volantom Tesly, ktorá ho napokon zabila.

Tragický priekopník: Prvý muž, ktorý zahynul s autopilotom

Vodič, ktorý ako prvý zahynul v Tesle s Autopilotom, zverejnil niekoľko videí o jeho bezpečnosti.

Joshua D. Brown patrí k vodičom, ktorí sa určite zapíšu do dejín automobilového priemyslu. Bohužiaľ, tragicky. Stal sa totiž prvým šoférom, ktorý zahynul pri riadení auta idúceho v autonómnom režime.

Fatálne zlyhanie

Čo sa stalo? Tesla má asistenčný systém, trochu nešťastne nazvaný Autopilot. Vďaka nemu je auto, v prípade Browna Tesla Model S, schopné jazdiť „samo“ bez toho, aby šofér držal volant a venoval pozornosť riadeniu. Automobilka však odporúča tento systém používať v obmedzenej miere, na diaľniciach, a šofér by mal plniť aspoň úlohu „supervízora“, teda naň dohliadať.

Brown systém rád skúšal a na YouTube zverejňoval videá ukazujúce jeho schopnosti vrátane jedného, na ktorom Autopilot zjavne zabránil kolízii. V kritickej situácii sa mu to však nepodarilo.

Na rýchlej štvorprúdovej ceste s križovatkami odbočovalo nákladné auto z protismeru doľava a križovalo tak cestu Tesle. Tá však na vozidlo, ktoré sa náhle objavilo v jej jazdnej dráhe, vôbec nereagovala, v plnej rýchlosti narazila do bočnej strany návesu, prešla pod ním a v ceste pokračovala ešte niekoľko desiatok metrov. Brown bol na mieste mŕtvy.

V tomto prípade sa priam ponúkajú dve otázky: Prečo v kritickej situácii nezasiahol do riadenia a prečo auto nereagovalo?

Chyba auta aj šoféra

Podľa indícií to vyzerá, že vodič Tesly riadeniu vôbec nevenoval pozornosť. Šofér nákladiaka tvrdil, že počas jazdy pozeral film. To, samozrejme, v idúcom aute nie je možné, no v jeho interiéri sa naozaj našiel prenosný DVD prehrávač so zasunutým filmovým diskom.

Autopilot je pritom v Tesle jednoznačne označený ako asistenčný systém, treba ho manuálne aktivovať a pritom sa v aute zobrazí varovanie, že vodič by mal naďalej venovať jazde pozornosť, mať ruky na volante a mal by byť pripravený v plnej miere prebrať riadenie. To Brown zjavne ignoroval. Prečo však nereagovalo auto?

Zdá sa, že za to môže svetlá farba návesu, ktorý si kamera Autopilota pomýlila s oblohou na horizonte, preto mu Autopilot nevenoval pozornosť.

Tesla však okrem kamier využíva na detekciu prekážok radar a ultrazvukové senzory - a tie mali v kritickej situácii fungovať. Tieto otázky zazneli v diskusii o nehode tiež a na sociálnej sieti na ne odpovedal šéf automobilky Elon Musk.

Podľa neho radar v aute je nastavený tak, aby si nevšímal veľké smerové tabule a značky, ktoré sa nachádzajú nad vozovkou, a aby sa predišlo nečakanému núdzovému brzdeniu. Keďže náves kamióna bol v okamihu nehody presne kolmo na smer jazdy Tesly a bol nezvykle vysoký, radar ho považoval za smerovú tabuľu, respektíve značku nad cestou, a ignoroval ho.

Zriedkavá zhoda okolností

Išlo tak o zriedkavú súhru okolností - kamión náhle vošiel do dráhy Tesle, bol nezvykle vysoký, mal biely náves a pri kolízii bol voči Tesle prakticky v 90-stupňovom uhle. Kamera si ho pomýlila s oblohou a radar so značkou nad cestou. Šofér navyše v okamihu kolízie s veľkou mierou pravdepodobnosti jazde vôbec nevenoval pozornosť a pozeral film na prenosnom prehrávači.

Výsledkom bola kolízia s tragickými následkami. Vývoj tohto systému bude napriek tragédii pokračovať a bude súčasťou elektromobilov značky Tesla.

Ako totiž automobilka uvádza vo svojom stanovisku k nehode, jej automobily doteraz najazdili bez tragickej nehody vyše 200 miliónov kilometrov, zatiaľ čo v USA pripadá jedna smrteľná nehoda priemerne na 96 miliónov najazdených kilometrov.