Tip na článok
Výmena batérie je jedným z najčastejších servisných zákrokov, pozor však pri ňom na možnú stratu záruky.

10 mýtov a faktov o iPhonoch, iPadoch a ich opravách

Viete, že iPady a Apple Watch sa vôbec oficiálne neopravujú, nie sú na to dokonca ani nástroje? A dajte si pozor aj batériu - ak si ju na iPhone v záruke necháte vymeniť za neoriginálnu, padá automaticky záruka na celý telefón.

1. Originálne náhradné diely majú iba autorizované servisy

Pravdou je, že iba autorizovaný servis má systém, umožňujúci objednávanie originálnych náhradných dielov od výrobcu - súvisí to s certifikáciou, technikou a rôznymi testami. Neautorizované servisy nedostanú originálne náhradné diely od výrobcu, môžu sa k nim však kľudne dostať cez iné kanály. Inak povedané - aj neautorizovaný servis môže pracovať s originálnymi dielmi - istotu však nemáte.

2. Večný problém s batériami - je pravda, že ak jej výmenu zverím neautorizovanému servisu, padá automaticky záruka na celé zariadenie?

To je súčasť záručných podmienok výrobcu. Výmenou za neoriginálnu batériu sa totiž môžu zmeniť parametre nabíjania zariadenia a využívania kapacity batérie. Ak je batéria tretej strany, výrobca nemôže garantovať správnu funkciu - a to môže mať negatívny vplyv na množstvo ďalších komponentov.

3. Výmena displeja za neoriginálny, ktorý sa nekalibruje, môže spôsobiť nefunkčnosť snímača odtlačkov prstov

Odtlačky prstov sú spárované so základnou doskou samotného zariadenia - a toto spárovanie je pri výmene displeja stopercentne schopný zachovať len originálny kalibračný prístroj od Apple, na Slovensku je jediný. Hlavnou vecou kalibrácie je práve spárovanie touch ID s displejom, aby vám bez problémov fungovalo snímanie odtlačkov prstov.

4. Výmena displeja na iPhone X a novšom je výrazne drahšia, než pri iných modeloch…

To je pravda, je to však OLED displej, navyše displejová časť obsahuje aj dotykovú plochu, slúchadlo, home-button a touch iD…

5. Ak už mám v telefóne po záruke neoriginálny diel, v autorizovanom servise ho nebudú ďalej opravovať?

Budú, ceny opravy, presnejšie výmeny poškodeného neoriginálneho dielu, bude ale vyššia, než v prípade klienta, ktorý má poškodený ten istý diel, avšak pochádzajúci priamo od výrobcu…

6. Hodinky Apple Watch a iPady sa zásadne neopravujú

To je pravda, autorizovaný servis ani jedno z týchto zariadení neopravuje - v prípade poruchy zariadenia, pričom boli dodržané záručné podmienky a ešte je v záruke, sa menia kus za kus. Výrobca dokonca servisom neposkytuje žiadne originálne nástroje, určené na ich otvorenie. Neznamená to, že iPad sa nedá vôbec otvoriť, displej na ňom vymeniť  za neoriginálny teoreticky možno - pozrite sa však na nejaký takto opravený, ako to v reálne vyzerá…

7. Poškodenie smart hodiniek alebo tabletu od Apple, ktoré sú po záruke , znamená, že ich možno rovno vyhodiť

Nikto vám v tom brániť nebude, ale nerobili by sme to.  Hodinky majú síce tvrdené sklo, ale displej je aj tak citlivý a môže sa poškodiť. Ak sa už na zariadenie nevzťahuje záruka, autorizovaný servis ich môže poslať späť k výrobcovi a zároveň vám ponúkne nové (rovnaký model) za výrazne výhodnejšiu cenu, zľava sa ráta v desiatkach percent, môže sa blížiť až k polovici hodnoty nového prístroja. Toto platí pri poškodeniach zariadení po záruke a týka sa telefónov, tabletov aj hodiniek. Čím staršie je zariadenie, tým menej je takáto ponuka samozrejme výhodná.

8. Zatopený telefón treba priznať

To je pravda, aj keď ho akokoľvek dobre vysušíte, tak v servise na to, že bol v kontaktne s vodou, prídu. Vo vnútri iPhonu sú totiž rozmiestnené identifikačné body.  Na základe zmeny ich farby možno presne povedať, ktorá čas telefónu bola v kontakte s vodou. Kontrolné body, ktoré boli zatopené, jednoducho sčervenejú, nepomôže žiadne vysúšanie.

9. iPhony sú odolné proti vode, nemali by sa „zatopiť“

iPhony od modelu 7 sú vodeodolné, nie však vodotesné. IP norma, ktorá sa na ne  od modelu 7 vzťahuje, zabezpečuje odolnosť voči prachu, nečistotám, kvapkám dažďa pri telefonovaní a snežení. Ak vám takýto telefón spadne do snehu, nemalo by sa mu nič stať, ak ho však hodíte do vane, nemusí to tak byť.  IP norma pre „sedmičku“ a ďalšie modely hovorí, že telefón vydrží 30 minút v hĺbke jedného metra (pri najnovších modeloch to už sú dva metre) - na webe však pri jej vysvetlení okrem iného nájdete aj formuláciu: Odolnosť voči poliatiu, vode a prachu nie je trvalá a postupom času sa môže znížiť v dôsledku normálneho opotrebovania. A v takomto prípade môže byť problém s uplatnením záruky. iPhone jednoducho pod jladinu nepatrí.

10. iPhone, kúpený u operátora, treba reklamovať výlučne u operátora…

iPhone v prvom roku záruky možno reklamovať priamo v autorizovanom servisnom stredisku, druhý rok si musíte uplatniť reklamáciu u operátora -  ten by ju mal ale tiež riešiť záručný servis.

VIDEO Plus 7 Dní