Tonale je z exponovaného segmentu C-SUV a má zvláštny hybridný pohon. Mohli by sme ho pre malý, len 0,8 kWh akumulátor nazvať mildhybrid, ale na rozdiel od všetkých ostatných mildhybridov dokáže Tonale jazdiť krátko aj čisto na elektrinu. Samozrejme, že takto prejdená vzdialenosť nie je dlhšia ako jeden a pol kilometra, ale aj to sa ráta. Pri parkovaní a cúvaní je stále využívaný len elektrický motor, ktorý má malý výkon 15 kW, takže akékoľvek stlačenie plynového pedála okamžite prebudí spaľovací agregát: turbodúchadlom preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom jeden a pol litra. Predné kolesá sú poháňané cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku.

Jazdí svižne a priateľsky

Výkonnejšia verzia (160 koní), ktorú máme v rukách, je odlišná od základnej (130 koní) len premenlivou geometriou turba. Tonale jazdí svižne, čisto, priateľsky - čo sa nám naozaj páči, ale uši sa nám nebudú červenať z čírej radosti z jazdy ako v Giulii alebo Stelviu. Podvozok je zo stránky kinematiky výborný. Vpredu priečne ramená a vzpery McPherson, vzadu viacprvkové zavesenia. Tuhosť skeletu, jeho vystuženie okolo pomocných rámov a tvrdé silentbloky zaručujú veľmi presné vedenie vozidla, Tonale sa nehanbí za svoju tvrdosť. Len pri zábave sa javí riadenie ako príliš ľahké a vyladené tak, aby poskytovalo malú spätnú väzbu. Športovému naladeniu podvozka by sa hodilo aj tuhšie riadenie. Hoci v režime Dynamic zaisťuje lepšiu spätnú väzbu.

Štýlový interiér s prvkami moderny

Interiér je pomerne minimalistický, ale nie v takom rozsahu ako najnovšie kabíny Volvo ani sa až tak veľmi nespolieha na poškriabateľné klavírne laky ako nemeckí rivali. Pribudlo niekoľko prvkov, ako digitálny dis­plej vodiča a centrálna dotyková obrazovka, ale štýlový priestor je vylepšený niekoľkými prvkami, ktoré boli vyzdvihnuté priamo z väčších modelov Giulia a Stelvio. Najpozoruhodnejší je trojramenný volant (Veloce) s veľkými kovovými páčkami na stĺpiku riadenia. Obsluhovať nimi prevodovku je príjemné, ale pri snahe použiť zbytočne krátke páčky smeroviek a stieračov jedným prstom, prekážajú. Továrenská spotreba je 6,2 l/100 km, nám sa priemer ustálil na 6,6 litra. Základné Tonale sa predáva za 35 500 eur, naša výkonnejšia verzia v špičkovej výbave Veloce stála 45 000.

Naše hodnotenie

Alfy sa kupujú srdcom a nie hlavou. Práve toto pri Tonale asi platiť nebude. Nie je to Jeep Compas, hoci z neho vychádza, ale pre alfistov to nie je pravá Alfa. Je to však nesmierne vydarené auto.

Autor: Michal Bednár