Prvý hybrid značky Škoda a hneď plug-in hybrid. Samozrejme, nejde o samostatný vývoj, ale o poctivú techniku z koncernu VW, aj tak však - gratulujeme! Spoločný výkon 217 koní vyzerá na papieri dobre. Malý benzínový motor 1,4 TSI výrobca spojil s dvojspojkovou prevodovkou DSG, na palube sme mali aj volič športového režimu jazdy a systém samočinného parkovania. Samé užitočné veci.

Brzdí sám

Počas jazdy nás prekvapili azda najviac brzdy. Treba na ne zatlačiť až nečakane silno. Dá sa však zvoliť jazdný režim nielen D (ako Drive), ale aj B (ako Brake). A vtedy Superb brzdí motorom tak silno, že takmer netreba používať tradičné brzdy. Vtedy sa aj omnoho viac recykluje hybná energia vozidla a silnejšie sa dobíjajú akumulátory.

Ak ste však podobne ako my skôr fanúšikmi „plachtenia“, to značí klasickej plavnej jazdy po ubratí plynu, budete zo slabého účinku bŕzd určite prekvapení. Záleží len na vás, či a ako sa dokážete prispôsobiť jazde s hybridným vozidlom a ako často sa vám bude chcieť pripájať ho do elektrickej zásuvky. Akumulátor s kapacitou 13 kWh doma nabijete zhruba za päť a pol hodiny.

Reálny dojazd na plne nabitý akumulátor v zimných podmienkach - keď však boli teploty výrazne plusové - je podľa našich meraní 37 kilometrov. To by malo postačovať na bežné dochádzanie do centra Bratislavy, napríklad z Dunajskej Lužnej. Treba si len zvyknúť na každodenný rituál - zapojenie vozidla do zásuvky a nočné dobíjanie batérií. Následne po vybití akumulátorov sa už jazdí klasicky, na benzín, za pomoci pomerne malého štvorvalca 1,4 TSI a s výkonom 156 koní.

Treba ho  nabíjať

Spotreba na prvých sto kilometrov nás nezaujímala až tak, ako na každých ďalších 100 km. Napokon, celkom určite skvelo vyzerá na papieri údaj 1,9 l/100 km, ale ak sa vydáte na cestu do Košíc a na palubnom počítači vám napokon zasvieti trikrát vyšší údaj, môže z toho človeka poraziť.

Nedokážeme si ani dosť dobre predstaviť, ako podnikatelia svojim finančným poradcom zdôvodňujú trojnásobne vyššie náklady na prevádzku, než uvádza výrobca. Nuž - to je však problém všetkých vozidiel typu plug-in hybrid, nielen tejto horúcej novinky od Škody.

Nám vyšiel na prvých 100 km údaj 3,9 l/100 km, a to nie je zlé (vrátane 37 km na elektrinu). Na fosílne palivo sme mali po­dľa palubného počítača dojazd 610 km, na elektrinu už spomínaných 37 km (údaj výrobcu: 47 až 62 km, podľa podmienok). Dlhodobá spotreba napokon vystúpila na 6,9 l/100 km.