Tip na článok
Extrém: Naftový šesťvalcový trojliter pod kapotou tohto auta má 400 koní a 4 turbá.

AUTOTEST Arbiter elegantiarum: Nové BMW X5 udáva tón medzi luxusnými SUV

Vyskúšali sme ho hneď vo dvoch variantoch.

Galéria k článku (4 fotografie )
Interiér M Performance: V bielom vyhotovení vyzerá exkluzívnejšie, je to, samozrejme, vec vkusu.
Interiér verzie 30d: Keďže aj slabšie z testovaných áut malo športový M-packet, rozdielov v interiéri nie je veľa, bez neho by sa obe odlišovali napríklad iným typom volantu.
Priestrannejšie: Oproti predchodcovi nové BMW X5 pomerne výrazne narástlo vo všetkých smeroch, vidno to aj na priestore pre cestujúcich vzadu.

Nezdá sa to, ale BMW X5 je na trhu už dve dekády. Teraz prichádza vo svojej štvrtej inkarnácii a je v rovnakej forme ako pri svojom debute v roku 1999, keď doslova prevalcovalo trh.

Dvaja z jedného cesta

Na test sme ho získali na Slovensku ako prví - a to hneď vo dvoch variantoch - xDrive 30d a M 50d. Oba síce poháňa trojlitrový naftový šesťvalec, určité drobné rozdiely sme však medzi nimi predsa len našli, napríklad silnejšie má nejaké to turbo navyše. Kým sa však k nim dopracujeme, najprv sa pozrime na to spoločné.

Auto v prvom rade oproti predošlej generácii výrazne podrástlo vo všetkých smeroch, takže pôsobí robustnejšie, impozantná je najmä lomená predná maska s (príplatkovými) laserovými svetlami a so širokými „obličkami“ s jednodielnym rámikom. Jej ostré a expresívne tvary niektorým pripomínajú dizajnový jazyk, ktorým sa prezentujú nové Lexusy. Je to zároveň prvý model BMW, na ktorý bude možné obuť až 22-palcové kolesá.

Interiér

V interiéri na prvý pohľad zaujme radiaca páka s priehľadnou hlavičkou, pripomínajúcou veľký krištáľ. Exkluzívne vyzerá i presklená strecha, tiahnuca sa prakticky ponad celé auto, je o tretinu väčšia než u predchodcu. Aj v BMW sa, bohužiaľ, rozhodli, že všetko v aute musí svietiť a blikať. Nad hlavou tak môžete mať LED diódovú hviezdnu oblohu, okolo auta sa rozsvieti projektorový svetelný koberec, vnútri máte niekoľko variantov ambientného osvetlenia a pulzujúce dynamické svetlo. K dokonalosti v tomto smere chýbala už len diskoguľa visiaca zo stredu presklenej strechy.

Samozrejme, interiér si môžete ionizovať a prevoňať ôsmimi druhmi vôní, nastaviť ideálnu teplotu na 4-zónovej klimatizácii a relaxovať v masážnych sedadlách pri počúvaní hudby cez Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s 20 reproduktormi s výkonom 1 500 W. Nové BMW X5 má, našťastie, aj iné než metrosexuálne kvality.

Porovnanie.
Porovnanie.
Plus 7 dní

Suverénne

Vynikajúco jazdí - pravda, ak to dnes ešte niekoho zaujíma. Navyše pohodlne - o to sa môže postarať adaptívne vzduchové odpruženie na oboch nápravách s automatickým udržiavaním svetlej výšky. Oba testované motory sú výborné, príkladne spolupracujú s 8-stupňovým automatom, majú dobrú dynamiku a dokonca celkom dobrý zvuk. To platí, samozrejme, zvonku, pretože kabína je dokonale odhlučnená, môžete tam mať tiež akustické predné a bočné sklá. Medzi oboma motormi je rozdiel približne 100 kW, k tomu však treba prirátať výrazných 140 Nm v prospech silnejšieho motora, ktorý ponúka maximálny krútiaci moment až 760 Nm pri 2- až 3-tisíc otáčkach.

O reálnej spotrebe ťažko hovoriť, obe autá sme totiž dostali nové a nezabehnuté s nájazdom pod 300 kilometrov, navyše na zimných pneumatikách. So slabším trojlitrom sme sa dostali tesne pod 8 litrov, so silnejším na 9,5 litra, čo na ťažké 400-koňové auto vôbec nie je zlé.

Keď sme už pri ňom, v silnejšej verzii s označením M-Performance je, samozrejme, všetko mierne vylepšené - od výfukového systému cez športový diferenciál, tlmiče, pružiny, aktívne stabilizátory, športovú automatickú prevodovku, športové brzdy až po dizajnové prvky z M-packetu. Ak netrváte bezpodmienečne na extra športovej jazde, tak verzia 30d vás bohato uspokojí úrovňou bezpečnosti, jazdnými vlastnosťami aj dynamikou, veď na stovku zrýchli za 6,2 sekundy. Navyše má o dosť nižšiu spotrebu a, samozrejme, cenu.

Hodnotenie PLUS 7 DNÍ
Hodnotenie PLUS 7 DNÍ
Plus 7 dní
VIDEO Plus 7 Dní