Nezdá sa to, ale BMW X5 je na trhu už dve dekády. Teraz prichádza vo svojej štvrtej inkarnácii a je v rovnakej forme ako pri svojom debute v roku 1999, keď doslova prevalcovalo trh.

Dvaja z jedného cesta

Na test sme ho získali na Slovensku ako prví - a to hneď vo dvoch variantoch - xDrive 30d a M 50d. Oba síce poháňa trojlitrový naftový šesťvalec, určité drobné rozdiely sme však medzi nimi predsa len našli, napríklad silnejšie má nejaké to turbo navyše. Kým sa však k nim dopracujeme, najprv sa pozrime na to spoločné.

Auto v prvom rade oproti predošlej generácii výrazne podrástlo vo všetkých smeroch, takže pôsobí robustnejšie, impozantná je najmä lomená predná maska s (príplatkovými) laserovými svetlami a so širokými „obličkami“ s jednodielnym rámikom. Jej ostré a expresívne tvary niektorým pripomínajú dizajnový jazyk, ktorým sa prezentujú nové Lexusy. Je to zároveň prvý model BMW, na ktorý bude možné obuť až 22-palcové kolesá.

Interiér

V interiéri na prvý pohľad zaujme radiaca páka s priehľadnou hlavičkou, pripomínajúcou veľký krištáľ. Exkluzívne vyzerá i presklená strecha, tiahnuca sa prakticky ponad celé auto, je o tretinu väčšia než u predchodcu. Aj v BMW sa, bohužiaľ, rozhodli, že všetko v aute musí svietiť a blikať. Nad hlavou tak môžete mať LED diódovú hviezdnu oblohu, okolo auta sa rozsvieti projektorový svetelný koberec, vnútri máte niekoľko variantov ambientného osvetlenia a pulzujúce dynamické svetlo. K dokonalosti v tomto smere chýbala už len diskoguľa visiaca zo stredu presklenej strechy.

Samozrejme, interiér si môžete ionizovať a prevoňať ôsmimi druhmi vôní, nastaviť ideálnu teplotu na 4-zónovej klimatizácii a relaxovať v masážnych sedadlách pri počúvaní hudby cez Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s 20 reproduktormi s výkonom 1 500 W. Nové BMW X5 má, našťastie, aj iné než metrosexuálne kvality.

Porovnanie.
Porovnanie.
Zdroj: Plus 7 dní

Suverénne

Vynikajúco jazdí - pravda, ak to dnes ešte niekoho zaujíma. Navyše pohodlne - o to sa môže postarať adaptívne vzduchové odpruženie na oboch nápravách s automatickým udržiavaním svetlej výšky. Oba testované motory sú výborné, príkladne spolupracujú s 8-stupňovým automatom, majú dobrú dynamiku a dokonca celkom dobrý zvuk. To platí, samozrejme, zvonku, pretože kabína je dokonale odhlučnená, môžete tam mať tiež akustické predné a bočné sklá. Medzi oboma motormi je rozdiel približne 100 kW, k tomu však treba prirátať výrazných 140 Nm v prospech silnejšieho motora, ktorý ponúka maximálny krútiaci moment až 760 Nm pri 2- až 3-tisíc otáčkach.

O reálnej spotrebe ťažko hovoriť, obe autá sme totiž dostali nové a nezabehnuté s nájazdom pod 300 kilometrov, navyše na zimných pneumatikách. So slabším trojlitrom sme sa dostali tesne pod 8 litrov, so silnejším na 9,5 litra, čo na ťažké 400-koňové auto vôbec nie je zlé.

Keď sme už pri ňom, v silnejšej verzii s označením M-Performance je, samozrejme, všetko mierne vylepšené - od výfukového systému cez športový diferenciál, tlmiče, pružiny, aktívne stabilizátory, športovú automatickú prevodovku, športové brzdy až po dizajnové prvky z M-packetu. Ak netrváte bezpodmienečne na extra športovej jazde, tak verzia 30d vás bohato uspokojí úrovňou bezpečnosti, jazdnými vlastnosťami aj dynamikou, veď na stovku zrýchli za 6,2 sekundy. Navyše má o dosť nižšiu spotrebu a, samozrejme, cenu.

Hodnotenie PLUS 7 DNÍ
Hodnotenie PLUS 7 DNÍ
Zdroj: Plus 7 dní