Tip na článok
Najmenší: Wraith je najmenší, zároveň však najvýkonnejší a najextravagantnejší Rolls-Royce.

AUTOTEST Červený prízrak: Vyskúšali sme dvojdverový Rolls-Royce Wraith vo vyhotovení Black Badge

Nevyrábame extravagantné ani športové autá, zakladáme si na konzervatívnej tradícii, povedali nám pri preberaní nového Wraithu vo vyhotovení Black Badge predstavitelia značky Rolls-Royce.

Galéria k článku (5 fotografií )
Soška: Slávna Spirit of Ecstasy je v modeloch Black Badge prvýkrát v histórii automobilky čierna.
Dvere: Otvárajú sa protismerne a dajú sa ovládať automaticky, pomocou tlačidiel v interiéri.
Interiér: To, čo v ňom vyzerá ako plastové obloženie, je v skutočnosti karbón.

Pri pohľade na obrovské dvojdverové červené kupé s dizajnom pripomínajúcim americké fastbacky z 30. rokov sme si o tomto tvrdení pomysleli svoje.

Parametre superšportu

A to sme ešte nespomenuli technické údaje. Toto dvaapoltonové a 5,3 metra dlhé monštrum je hodné svojho mena, ktoré v preklade znamená prízrak. Môže sa totiž pochváliť zrýchlením na stovku, aké dosahujú superšporty. Stačí mu na to 4,5 sekundy. Vďačí zaň vyše 630-koňovému, 6,6-litrovému dvanásťvalcu s neskutočným krútiacim momentom 870 Nm, ktorý je dostupný od 1 700 až do 4 500 otáčok. Kombinovaný je s 8-stupňovým automatom.

Pri Rolls-Roycei je takmer neslušné hovoriť o cene a spotrebe, porušme to však. V meste by ste mali rátať so spotrebou niekde tesne pod 25 litrov, v kombinovanom režime by ste mohli jazdiť tak so šestnástimi až sedemnástimi litrami.

Špeciálna výbava

Zvonku na aute okrem rozmerov a farby zaujmú obrovské, 21-palcové kolesá. Tie naše boli dokonca karbónové - na ich cenu sme sa pre istotu ani nepýtali. Intenzívne sme však na ne mysleli pri každom parkovaní a jazde v užších uličkách, nechať na nich svoj „podpis“ by sme rozhodne nechceli. Auto bolo široké takmer dva metre, na tento parameter sme si pri jazde museli zvykať najdlhšie.

Rolls-Royce Wraith: Naše hodnotenie.
Rolls-Royce Wraith: Naše hodnotenie.
Plus 7 dní

Disky mali navyše špecifický dizajn, ktorý je súčasťou výbavy Black Badge. Tá má Wraith (ale aj Ghost) ešte viac zatraktívniť pre mladých. Tí všímavejší možno na našich fotkách postrehli, že auto nemusí byť nutne black, teda čierne, aj keď nám ho práve v tejto farbe pred niečo vyše rokom predstavili - a vyzeralo fakt efektne. Na druhej strane, ani v testovanej cherry red nepôsobí Wraith nenápadne. Čierne, respektíve tmavé, však zostali niektoré detaily - predovšetkým maska chladiča a legendárna soška Spirit of Ecstasy na prednej kapote, karbónové kolesá sme už spomínali. Vzadu sú tmavšie koncovky výfukov, aby bolo jasné, o aké silné auto ide, máte ich tam pre istotu hneď šesť. Všetky sú, samozrejme, funkčné. A keď sme už pri slávnej soške na kapote - môžete ju ovládať cez infotainmentové rozhranie a mať ju celý čas vystavenú alebo schovanú v kapote. V základe je nastavená tak, aby sa z bezpečnostných dôvodov po uzamknutí auta zasunula do kapoty aj ona.

Bez otáčkomeru

Špeciálna edícia Black Badge však nespočíva len v dizajne - krútiaci moment má vyšší o 50 Nm, má upravené vzduchové odpruženie a upravená je aj prevodovka, takže motor možno vytáčať až niekam k 6 tisícom. Otáčkomer však v aute nehľadajte, Wraith, podobne ako iné autá tejto značky, má namiesto neho ukazovateľ výkonovej rezervy. Na ňom môžete zistiť napríklad to, že aj pri jazde 150-kilometrovou rýchlosťou po diaľnici využívate výkon auta na necelých 20 percent. A na túto rýchlosť sa dostanete bez problémov, prakticky ju nevnímate - kabína je dokonale odhlučnená a Wraith s absolútnou ľahkosťou reaguje aj na najmenšie stlačenie plynového pedála.

Veľmi ľahko sa vám tak môže stať, že máte pocit, akoby ste sa len blížili k diaľničnému limitu, a v skutočnosti vám na tachometri dávno svieti úplne iné číslo, s dvojkou na začiatku. Prevodovke niet čo vyčítať, radí presne a jemne, prakticky o nej neviete a radiť manuálne vám zrejme ani nenapadne - na tento štýl jazdy ani najdynamickejší z Rolls-Royceov nie je primárne určený.

Maximálny komfort: Zaujímavé je aj nastupovanie, najmä vďaka obrovským protismerne sa otvárajúcim dverám. Keď sa do auta posadíte, už na ne nedočiahnete. To však nie je problém, zatvoríte ich automaticky, pomocou tlačidla. Samozrejme, vo dverách nechýba obligátny schovaný dáždnik s logom automobilky na rukoväti.

Písať o komforte asi pri tomto aute nemá veľký zmysel, samo osebe je totiž synonymom maximálneho luxusu. Aby ste si urobili predstavu, stačí spomenúť len niektoré drobnosti - koberce z ovčieho rúna, vyše 1 340 optických vlákien v čalúnení strechy, ktoré vytvárajú dojem hviezdnej oblohy (je to ručná práca, ktorá trvá vyše 18 hodín), karbónové obloženie alebo audio, ktoré inžinieri v automobilke poskladali a optimalizovali z komponentov dodávaných hneď piatimi highendovými výrobcami.

V luxusnom interiéri pôsobiacom retro, v ktorom môžete centrálny displej pre potešenie z jazdy úplne schovať, zamrzel iba jediný detail - minimalistická grafika palubných počítačov z BMW sa doň ani trochu nehodila. Infotainment je z technologickej stránky celý prevzatý z BMW, avšak prispôsobený luxusnejšej značke. Vidno to aj na typickom otočnom ovládači v stredovom tuneli, na ktorom nechýba vyobrazenie sošky Spirit of Ecstasy a iný dizajn, respektíve funkcie majú taktiež tlačidlá okolo neho.

VIDEO Plus 7 Dní